| کد خبر: 181420 |

◄ طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان غیرقانونی است

کلیه پیش‌فروش‌های فعلی خودروسازی خلاف قانون است. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام این مطلب گفت: طبق قانون خودروساز زمانی می‌تواند پیش‌فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد یا این‌که برای واردات قطعات خودرو ال سی بازشده باشد.

تین نیوز

کلیه پیش‌فروش‌های فعلی خودروسازی خلاف قانون است. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اعلام این مطلب گفت: طبق قانون خودروساز زمانی می‌تواند پیش‌فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد یا این‌که برای واردات قطعات خودرو ال سی بازشده باشد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، پارسایی بابیان این‌که خودروسازان می‌گویند به‌واسطه تحریم نمی‌توانند به تعهدهای قبلی پایبند باشند ولی بازهم خودرو پیش‌فروش می‌کنند، افزود: باید قبول کنند که قانون را نقض کردند و یا توضیح دهند که چرا پیش‌فروش‌های قبلی خود را تحویل نمی‌دهند.

او با اشاره به ارجاع طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع اظهارکرد:‌ خوشبختانه علی‌رغم لابی و ارتباطات قوی خودروسازان، کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید. البته ما خواستار برگشت به طرح اولیه براساس آیین‌نامه بودیم؛ اما این درخواست پذیرفته نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح رخ‌داده بود، ناچار بودیم این طرح را مجدداً به کمیسیون برگردانیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس بابیان اینکه خلأ قانونی در خودروسازی کاملاً مشهود است، اضافه کرد:‌ امیدواریم طرح ساماندهی بازار خودرو بتواند واقعاً به این وضعیت سروسامانی ببخشد. گرچه برخی می‌گویند شما می‌خواهید خودروسازی داخلی را زمین بزنید!

پارسایی بابیان این‌که یکی از پیشنهاد‌های این طرح برگشت به تعرفه واردات خودرو در سال گذشته است، اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند ما می‌خواهیم کل تعرفه واردات حذف شود؛ اما این‌طور نیست سال گذشته حداکثر واردات به پنج‌درصد بازار کشور هم نرسید و خودروسازها نتوانستند پاسخگوی نیاز بازار باشند. ما معتقدیم اگر تعرفه واردات سال گذشته اعمال شود صرفاً باعث می‌شود که فضای رقابت کاملاً بسته نماند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد:‌ در جلساتی که ما با خودروسازها داشتیم آنها خودشان می‌گویند واردات خودرو لطمه‌ای به ما نمی‌زنند زیرا آنها نمی‌توانند به‌تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشند. یکی از پیشنهاد‌ها دیگر ما در این طرح با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی خصوصاً در کلان‌شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات این خودروها مشابه سال گذشته باشد.

وی بابیان این‌که طبق طرح ساماندهی خودرو، خودروساز باید قیمت تمام‌شده را برای مراجع نظارتی شفاف کند، اضافه کرد:‌ الان خودروساز به هراندازه که دوست دارد یا خدمات نمی‌دهد، افزایش قیمت می‌دهد و تهدید می‌کند که اگر شرایط سخت شود کارگران بیرون می‌آیند و از این موضوع به‌عنوان یک حربه استفاده می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با ابراز نگرانی از ناامن بودن برخی از خودروهای داخلی گفت: می‌گویند به سمت استانداردسازی می‌رویم همین‌که بعد از پنج دهه تازه می‌خواهند به این سمت بروند، نگران‌کننده است. ما در این طرح می‌خواهیم خودروساز را بابت ایمن نبودن محصول پاسخگو کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.