| کد خبر: 181501 |

◄ تحویل خودروهای پیش‌فروش شده چهارسال طول می‌کشد!

با شرایط کنونی خودروسازان تا چهار سال آینده نیز نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بابیان این مطلب گفت: این شرکت‌ها بدون توجه به توانایی و ظرفیت خود تعهدات بسیاری ایجاد کردند.

تین نیوز

با شرایط کنونی خودروسازان تا چهار سال آینده نیز نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بابیان این مطلب گفت: این شرکت‌ها بدون توجه به توانایی و ظرفیت خود تعهدات بسیاری ایجاد کردند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت، پارسایی با انتقاد از تصدی‌گری دولت در صنعت خودروسازی، گفت:  تعرفه گذاری واردات خودرو توسط دولت نه‌تنها منفعتی ندارد، بلکه به ضرر مصرف‌کننده نیز تمام می‌شود و ازآنجایی‌که دولت در شرکت‌های خودروسازی سهامدار است در تعرفه گذاری‌ها فقط به‌دنبال کسب سود است.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: شرکت‌های خودروسازی داخلی توانایی تولید خودروهای هیبریدی را ندارند، بنابراین نباید با بهانه حمایت از تولید ملی از واردات این خودروها جلوگیری کرد. از سوی دیگر براساس قانون هوای پاک باید از این خودروها حمایت شود درحالی‌که نه‌تنها هیچ حمایتی از خودروهای هیبریدی صورت نمی‌گیرد بلکه تعرفه واردات آن در سال گذشته چهاردرصد بود؛ اما در سال‌جاری به 25 تا 65درصد افزایش پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به اینکه آیا طرح موضوعاتی مانند افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش بهانه‌ای برای سرگرم کردن مردم است، توضیح داد: دو حالت وجود دارد؛ نخست آنکه خودروسازان توان تولید دارند و به‌منظور  بالا بردن قیمت‌ها در بازار، خودرو پیش‌فروش شده را تحویل نمی‌دهند که در این‌صورت تخلف انجام داده‌اند. دوم آنکه خودروساز بدون توجه به توان خود اقدام به پیش‌فروش کرده باشد که در این‌صورت نیز تخلف انجام داده است چراکه براساس ماده چهار یکی از آیین‌نامه‌های دولت صدور مجوز پیش‌فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس تأکید کرد: اگر خودروسازان در پیش‌فروش‌ها شرایط مذکور را رعایت می‌کردند تحریم مانعی برای تحویل خودروهای پیش‌فروش نبود.

او بابیان اینکه خودروسازی صنعتی رهاشده است، گفت: مقاومت خودروسازان در برابر حکم دیوان عدالت اداری مبنی‌بر برگشت به تعرفه سال قبل نشان‌دهنده نفوذ بالای آنان است.

پارسایی با اشاره به بدهی خودروسازان، ادامه داد: خودروسازان حدود 20هزارمیلیاردتومان به قطعه‌سازان بدهکار هستند از سوی دیگر خودروسازان 10هزارمیلیاردتومان زیان انباشته دارند و بالغ‌بر 25 هزارمیلیاردتومان بابت خودروهای پیش‌فروش شده به مردم بدهکار هستند، براساس گزارش بانک مرکزی نیز قریب به 30هزارمیلیاردتومان بدهی بانکی دارند.

او بابیان اینکه در کارخانه‌های قطعه‌سازی تعداد زیادی کارگر مشغول هستند، یادآور شد: حمایت از تولید ملی برای خودروسازان بهانه‌ای بیش نیست چراکه شرکت‌های خودروساز علیرغم بدهی به قطعه‌سازان، قطعات قاچاق را باقیمت‌های چند برابر از واردکنندگان خریداری می‌کنند. براساس صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه متخلف ع. الف با 700میلیون دلار قطعه قاچاق دستگیرشده درواقع این افراد قطعه قاچاق وارد کرده و با زدوبند با خودروسازان، قطعات موردنیاز تولید خودرو را چند برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه خودروسازان در پیش‌فروش‌ها تنها به‌دنبال کسب نقدینگی هستند، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 98، چهارهزار میلیاردتومان به‌صورت نقدی و 800میلیون یورو به صنعت خودروسازی تزریق می‌شود این مبالغ با چه ضمانتی به فعالان این حوزه پرداخت می‌شود؛ درحالی‌که سایر صنعتگران به‌دلیل برگشت خوردن تنها دو چک از تمامی تسهیلات بانکی محروم هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.