| کد خبر: 177732 |

◄ تکذیب توقف تولید خودرو تا دو هفته دیگر

افزایش شدید قیمت مواد اولیه و عدم دریافت قیمت واقعی قطعات تولیدی از طریق خودروسازان، منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای قطعه سازی شده است.

تین نیوز

دبیر انجمن خودروسازان با تکذیب توقف تولید خودرو تا دو هفته آینده از دولت خواست هرچه سریع‌تر نسبت به ابلاغ قیمت جدید خودروهای تولید داخل اقدام کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، احمد نعمت بخش اظهار کرد: عدم ابلاغ قیمت جدید خودروها موجب رکود در بخش خودروسازی کشور شده و وضعیت خودروسازان به نحوی است که اگر قیمت‌ جدید خودروها به زودی روشن نشود، احتمال توقف ساخت خودرو در کشور وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و عدم دریافت قیمت واقعی قطعات تولیدی از طریق خودروسازان، منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای قطعه سازی شده است، افزود: توان مالی خودروسازان  به دلیل افزایش هزینه تولید دچار رکود شده و این مساله موجب عدم پرداخت بدهی شرکت‌ها و افزایش مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان شده است.

نعمت‌بخش به موضوع تغییر قیمت‌ها به طور فاحش ظرف یک سال اخیر اشاره داشت و افزود: در مجموع طی سه سال گذشته 12 و نیم درصد افزایش قیمت خودرو صورت گرفته است و این در حالی است که قیمت مواد اولیه از جمله آلومینیوم نزدیک به 77 درصد افزایش را به خود تخصیص داده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه بر لزوم جبران زیان خودروسازان اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در صورتی که قیمت کالایی کمتر از هزینه‌های تولید آن در نظر گرفته شود و این مساله موجب ضرر و زیان تولیدکننده شود دولت باید آن را جبران کند اما در شرایطی که دولت با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است آیا می‌تواند زیان 5 هزار میلیاردی دو شرکت بزرگ خودروساز را جبران کند.

نعمت بخش تصریح کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با تشکیل تیم کارشناسی در 2 ماه گذشته تمام موارد مربوط به هزینه‌ها را در نظر گرفت و با محاسبه آنها در جریان تولید و قیمت تمام شده، پیشنهاد قیمت جدید خودروها را به کمیته خودرو ارائه داده است اما هم‌چنان قیمت‌های جدید در انتظار ابلاغ ستاد تنظیم بازار است و تفویض اختیار قیمت‌گذاری نیز در انتظار دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی با اشاره به طولانی شدن ابلاغ مصوبه لیست جدید قیمت خودروها گفت: با جابه‌جایی‌هایی که در وزارت صمت اتفاق افتاده است پیش‌بینی می‌شود سپردن قیمت‌گذاری به ستاد تنظیم بازار زمان‌بر باشد.

دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر اینکه خودروسازان ابداً قصد تعطیلی خطوط را ندارند، خاطرنشان کرد: خودروسازان در بدترین شرایط خط تولید را با تکیه بر توان متخصصان داخلی سرپا نگهداشتند.

نعمت‌بخش به این نکته نیز اشاره کرد که، با تضعیف توان مالی خودروسازان خواه ناخواه خطوط تولید توقف مواجه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    انشاا.. ورشکست بشید