| کد خبر: 149369 |

آیا طرح ال سی ریالی قطعه سازان گره کور مطالبات را می گشاید؟

هر چند انتقادات و گاها راهکارهایی در خصوص موضوع سرمایه در گردش و نحوه پرداخت مطالبات قطعه سازان عنوان می شود اما همچنان این جریان جزء دغدغه بسیاری از واحدهای قطعه سازی است در چنین شرایطی است که مطرح می شود.

تین نیوز

هر چند انتقادات و گاها راهکارهایی در خصوص موضوع سرمایه در گردش و نحوه پرداخت مطالبات قطعه سازان عنوان می شود اما همچنان این جریان جزء دغدغه بسیاری از واحدهای قطعه سازی است در چنین شرایطی است که مطرح می شود.

به گزارش خبرخودرو، برخی از واحدهای بزرگ قطعه سازی بواسطه لابی قوی در مدت زمان کمتری مطالباتشان را دریافت می کنند در حالی که همچنان بخش زیادی از واحدهای قطعه سازی به دلیل عدم برخورداری از ترنول مالی ، ناگزیر به دریافت مطالبات در مدت زمانی بیش از 120 روز هستند این جریان در حالی ادامه دارد که عنوان می شود معاون وزیر صنعت و معدن در اظهاراتی از مدیریت کلیه مطالبات بالای سه ماهه قطعه سازان صحبت به میان آورده که به نظر می رسد با توجه به وضعیت موجود قطعه سازان ،ارائه چنین نظراتی جای بررسی و تامل بیشتری از سوی مسئولان دارد.

البته در این بین گاها راهکارهایی از سوی خودروسازان و قطعه سازان عنوان می شود که به نظر می رسد تاکنون هیچ یک نتیجه عملی را به دنبال نداشته است .

از جمله پیشنهاداتی که این روزها انجمن قطعه سازان با جدیت به دنبال اجرای آن است طرح گشایش اعتبارات ریالی است که به گفته مازیار بیگلو ، دبیر انجمن قطعه سازان می تواند راهکار اساسی رفع مشکل پرداخت مطالبات قطعه سازان و رفع بخشی از مشکل سرمایه در گردش قطعه سازان باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به ارائه این طرح توسط انجمن قطعه سازان، از پی گیری جدی این پیشنهاد در اتاق بازرگانی تهران خبر می دهد و می گوید : در جلسات اتاق بازرگانی تهران به شدت به دنبال اجرای طرح گشایش ال سی ریالی هستیم .

وی عنوان می کند: هر چند این طرح مباحث فنی زیادی دارد اما تاکنون با مشکلات جدی در این راستا مواجه نشده ایم این در حالی است که بانک مرکزی معتقد است هیچ گونه مانعی برای اجرای گشایش ال سی ریالی وجود ندارد.

دبیر انجمن قطعه سازان با توجه به عدم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات قطعه سازان ، می گوید : راهکار اساسی  و نهایی تمامی این جریانات ،باز شدن گشایش اعتباری ال سی ریالی است تا هزینه مالی توسط خود سازندگان مدیریت شود.

بیگلو با اشاره به جلسه ای که در اتاق بازرگانی تهران با حضور معاونان وزیر صنعت و معدن برگزار گردید، گفت : در این جلسه در خصوص مطالبات قطعه سازان عنوان شد که میانگین زمان پرداختی که خودروسازان به عنوان مطالبات قطعه سازان اعلام می کنند 90 روزه است که طبعا بر سر این عدد میانگین اختلاف نظری وجود ندارد.

وی تصریح کرد : البته در شرایطی این میانگین در حال انجام است که عده بسیار کمی در زمانی کوتاه و یا حتی صفر روزه مطالباتشان را دریافت می کنند در حالی که عده بسیار زیادی که معمولا شامل 600 تا 700 قطعه ساز می شوند بالای 120 روز مطالباتشان را وصول می کنند.

وی تاکید کرد : نکته مهم در این جریان ، عدم رعایت عدالت در پرداخت مطالبات است که نباید به این نحو صورت گیرد بلکه معتقدیم چنانچه سازنده ای تا این میزان بزرگ شده که ترنول آن افزایش یافته باید توان فاینانس مالی این جریان را نیز داشته باشد نه اینکه شرکتهای خودروساز به این سازنده در زمان کمتری مطالبات را پرداخت کنند به این بهانه که ترنول این سازنده بالاتر است.

وی تاکید کرد : مسلما هر قطعه سازی که مطالباتش زودتر پرداخت شود ترنول آن بالاتر خواهد رفت و این قطعا هنری برای شرکتها نخواهد بود.

وی گفت : بر همین اساس انجمن قطعه سازان پیشنهادی را در اتاق بازرگانی تهران مطرح نموده که چنانچه قرار است پرداخت مطالبات 90 و یا 120 روزه باشد باید شامل تمامی قطعه سازان شود تا عده ای نتوانند به واسطه ارتباطات قوی تر در زمان کمتری مطالبات را دریافت کرده و عده ای دیگری که ضعیف تر بوده و از چنین روابطی برخوردار نیستند در زمان بیشتری مطالبات را دریافت کنند.

دبیر انجمن قطعه سازان همچنین با توجه به طرح پیشنهادی دیگری با الگوگیری از طرحی از قطعه سازان فرانسوی و اروپایی گفت : بر اساس این طرح مطالبات قطعه سازان کوچک تر در زمان کمتری پرداخت می شود و قطعه سازان بزرگ تر ظرف زمان بیشتری مطالبات در دریافت می کنند.

بیگلو گفت : البته این مدل پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی انجمن نیز پیشنهاد شده اما باید دید این مدل تا چه میزان در ایران قابل اجرا خواهد بود.

 

منبع: سایت خبری خبر خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.