| کد خبر: 175100 |

◄ کاهش مصرف بنزین با فشار بر خودروسازان

اگر هر خودرو شخصی به‌طور میانگین سالانه سی هزار کیلومتر و هر خودرو تجاری سالانه شصت هزار کیلومتر مسیر طی کنند، اختلاف مصرف سوخت در خودرو داخلی نسبت به خودرو خارجی به ترتیب 375 و 3600 لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کنند.

تین نیوز

این روزها روش‌های مختلفی برای کنترل و کاهش مصرف بنزین در ایران ارائه می‌شود که بخش اعظم آن به نحوی فشار به اقشار مختلف مردم است. سهمیه‌بندی، گران کردن و ... راهکارهایی هستند که در این روزها زیاد از دهان مدیران دولتی و نمایندگان مجلس شنیده می‌شود؛ اما هیچ‌یک از این افراد هیچ تلاشی در جهت استانداردسازی و کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی که بخش اعظم مصرف بنزین مربوط به آن‌ها است صحبتی نمی‌کنند.

به‌گزارش تین‌نیوز، اگر مصرف میانگین بنزین را در موتور خودروهای خارجی و داخلی مورد مقایسه قرار بگیرد، متوجه می‌شویم که خودروهای داخلی در شرایط برابر مصرف سوخت بالاتری دارند. این مقدار در موارد مختلف بین نیم تا دو لیتر در صد کیلومتر برای خودروهای سواری و حدود ۵ تا ۷ لیتر برای خودروهای کار است.

اگر هر خودرو شخصی به‌طور میانگین سالانه سی هزار کیلومتر و هر خودرو تجاری سالانه شصت هزار کیلومتر مسیر طی کنند، اختلاف مصرف سوخت در خودرو داخلی نسبت به خودرو خارجی به ترتیب 375 و 3600 لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کنند.

این عدد به‌نظر کوچک می‌آید؛ اما وقتی در عدد هشت میلیون خودرو شخصی و بیش از یک میلیون خودرو تجاری بنزین سوز ضرب شود عدد به‌دست‌آمده بسیار بزرگ می‌شود. خودروهای شخصی و خودروهای کار داخلی در مقایسه با رقبای خارجی سالانه بیش از ۶٫۵میلیارد لیتر بنزین بیشتری می‌سوزانند.

دولت ادعا دارد که بنزین باید قیمتش به فوب خلیج‌فارس برسد. این قیمت درحال‌حاضر ۵۰ سنت است که اگر با دلار ۴۲۰۰ تومان دولتی مقایسه شود یعنی دولت بر روی هر لیتر بنزین در شرایط کنونی ۱۲۰۰ تومان یارانه پرداخت می‌کند. به‌این‌ترتیب استانداردها و فناوری پایین خودروهای داخلی سبب می‌شود دولت سالانه ۷۸۰۰ میلیاردتومان یارانه اضافی پرداخت کند.

به‌این‌ترتیب شاید بتوان با الزام خودروسازان به افزایش کیفیت، استاندارد و فناوری محصولاتشان سالانه بیش از ۱٫۸میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد؛ اما متأسفانه دولت‌مردان و سیاسیون در ایران عادت کرده‌اند که ساده‌ترین راه یعنی فشار بر مردم را برای حل اکثر مشکلات ملی به‌کارگیرند.

کاهش مصرف بنزین با هیبریدی شدن تاکسی‌ها

درصورت هیبریدی شدن تاکسی‌های شهری و بین‌شهری دولت قادر خواهد بود رقم بزرگ‌تری را صرفه‌جویی کند. خودروهای هیبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر حداکثر بین چهار تا پنج لیتر بنزین می‌سوزانند که حدود چهار لیتر کمتر از تاکسی‌های سمند، پژو و حتی آریو است.

هر تاکسی سالانه بیش از شصت هزار کیلومتر مسیر را می‌پیماید که درصورت هیبریدی شدن تاکسی‌های شهری، هر تاکسی سالانه ۲۴۰۰ لیتر بنزین کمتری مصرف خواهد کرد. این عدد به معنای سود مشترک دولت و راننده به میزان بیش از ۲٫۸میلیون تومان در سال است.

با توجه به وجود 330هزار تاکسی در ایران، درصورت ضرب این عدد در صرفه‌جویی مصرف سوخت خودروهای هیبریدی، دولت سالانه بیش از ۹۵۰ میلیاردتومان صرفه‌جویی خواهد کرد.

دولت با ۹۵۰میلیاردتومان قادر است سالانه ۸۷۰۰ دستگاه تویوتا پریوس خریداری کند و دراختیار رانندگان تاکسی قرار دهد. توجه داشته باشید که این رقم تنها از صرفه‌جویی تبدیل سیصد و سی هزار تاکسی ایران به مدل‌های هیبریدی به دست می‌آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.