| کد خبر: 173047 |

◄ خودروهای بی‌کیفیت داخلی عامل رکوردشکنی مصرف بنزین

رکورد مصرف بنزین در 31 تیر امسال با مصرف 121 میلیون و 800 هزار لیتر شکسته شد. این درحالی است که مصرف میانگین روزانه در ایران از ابتدای سال تا آخر تیرماه به 86.8 میلیون لیتر در روز رسیده است که نشان‌دهنده رشد 9.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

تین نیوز

رکورد مصرف بنزین در 31 تیر امسال با مصرف 121 میلیون و 800 هزار لیتر شکسته شد.

این درحالی است که مصرف میانگین روزانه در ایران از ابتدای سال تا آخر تیرماه به 86.8 میلیون لیتر در روز رسیده است که نشان‌دهنده رشد 9.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، روند افزایش مصرف بنزین و سوخت در کشور به‌اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر هیأت دولت با ایشان بدان اشاره‌کرده‌اند.

ایشان بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی را از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی خواندند و پرسیدند: «ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ درحالی‌که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخایر نفتی، استفاده صحیح کرد.»

درباره دلایل افزایش مصرف بنزین، از عوامل مختلفی نام‌برده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قیمت پایین، نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر، افزایش قاچاق و تردد خودروهای بی‌کیفیت اشاره کرد که در رفع آنها نهادها و دستگاه‌های مختلف دخالت دارند که لازم است به آن توجهی ویژه شود.

براساس نظر کارشناسان خودروهای بی‌کیفیت داخلی از متهمان اصلی مصرف بالای سوخت در کشور است که به‌دلیل فناوری پایین، علاوه‌بر آلایندگی زیاد، سوخت زیادی مصرف می‌کنند.

مصرف 304 میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش حمل‌ونقل

مریم مهدی نژاد، رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت امروز درباره عوامل افزایش مصرف سوخت در کشور گفت: در سال 1394 مصرف نهایی انرژی در کشور معادل یک میلیارد و 264 میلیون بشکه معادل نفت خام بود که 304 میلیون بشکه از آن در بخش حمل‌ونقل مصرف‌شده است.

مهدی نژاد افزود: 47 درصد سوخت مصرفی در بخش حمل‌ونقل به بنزین و 35 درصد به گازوئیل اختصاص داشته است.

مصرف بالا باوجود سرانه پایین مالکیت خودرو

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل بابیان اینکه روند مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل تابع مصرف سوخت خودروهاست، گفت: هم‌اکنون مصرف سوخت خودروها در کشور بسیار بالاست، درحالی‌که سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به سایر مناطق در حد پایین قرار دارد.

مهدی نژاد یادآور شد: در ایران به ازای هر یک‌هزار نفر 200 دستگاه خودرو وجود دارد؛ درحالی‌که این سرانه در امریکا 797 و در ایتالیا 679 است.

او گفت: علاوه‌بر سرانه پایین، ناوگان خودرویی ایران نیز فرسوده است؛ به‌طوری‌که 900 هزار دستگاه خودرو فرسوده سبک در کشور تردد می‌کنند.

به گفته او، مجموع خودروهای سبک کشور 16 میلیون و 100 هزار دستگاه برآورد شده است.

میانگین 7.7 لیتری مصرف سوخت خودروهای داخلی

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل به مصرف بالای سوخت در خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت: بیشتر خودروهای داخلی به‌دلیل کیفیت پایین، دارای آلودگی زیاد و مصرف بالای سوخت است؛ به‌طوری‌که در سال 1396 میانگین مصرف سوخت خودروهای کشور 7.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بود.

مهدی نژاد اضافه کرد: در اتحادیه اروپا در سال 2015 میانگین مصرف سوخت 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر بوده که قرار است در سال 2020 به 4.1 دهم لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد.

او ادامه داد: مشکل دیگر خودروهای ما «پایداری پایین» آن‌هاست، یعنی اینکه پس از ورود به ناوگان جاده‌ای به‌سرعت و به‌راحتی مصرف سوخت آنها از حالت عادی خارج‌شده و بالا می‌رود.

سهم تفاوت فرهنگی ایران و اروپا در افزایش مصرف سوخت

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل افزود: مشکل دیگری که باعث بالا رفتن میزان مصرف سوخت خودروها در کشور شده پیمایش بالای آن‌هاست که نسبت به میانگین جهانی در حد بالایی قرار دارد.

مهدی نژاد افزود: میانگین سالانه پیمایش خودروها در کشور 20 تا 22 هزار کیلومتر است درحالی‌که در کشورهای مختلف اروپایی بین هشت‌هزار تا 13 هزار کیلومتر قرار دارد.

مهدی نژاد ادامه داد: علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، برای کاهش مصرف سوخت توسط خودروهای داخلی باید به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز توجه شده و آن را تقویت کنیم.

تردد موتورسیکلت‌های فرسوده

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل عامل دیگر مصرف بالای سوخت در کشور را مربوط به استاندارد پایین موتورسیکلت‌ها دانست و افزود: براساس گزارش پلیس‌راهور تا پارسال 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور شماره‌گذاری شد.

او یادآور شد: البته بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی موتورسیکلت بدون آنکه شماره‌گذاری شده باشد در مناطق حاشیه‌ای کشور تردد دارد که بخش عمده آن‌ها فرسوده است.

لزوم جریمه مالی سنگین برای خودروهای پرمصرف

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل با انتقاد از سطح پایین فناوری خودروهای داخلی گفت: فناوری در کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن آلایندگی خودروها اهمیت زیادی دارد.

مهدی نژاد افزود: در سایر کشورها تلاش می‌شود از طریق وضع جرائم مالی مختلف، مصرف سوخت خودروها را کاهش دهند؛ به‌طوری‌که در برخی کشورها جریمه خودروهای آلاینده به حدی سنگین است که تردد با آنها صرفه اقتصادی ندارد.

او از تدوین استانداردهای مصرف سوخت خودرو در کشور خبر داد و گفت: ما برای خودروها نیز مانند لوازم برقی و خانگی، برچسب مصرف انرژی تعریف کرده‌ایم که مرحله اول آن از سال 1394 اجراشده است.

این مسئول بابیان اینکه مرحله دوم این طرح از اول تیر 1397 آغازشده است، افزود: در مرحله دوم، استانداردهای مصرف سوخت سخت‌گیرانه‌تر شده به‌طوری‌که یک خودرو که در مرحله اول، دارای برچسب انرژی آ (A) بود در مرحله دوم نتوانست این برچسب را اخذ کند و یک رتبه افت کرد.

مهدی نژاد بابیان این‌که رده‌بندی برچسب خودرو از آ تا جی است، اضافه کرد: هیچ خودرویی نتوانسته است در مرحله دوم برچسب آ مصرف انرژی را دریافت کند.

او بیان داشت: همچنین هشت محصول از 6 کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور نتوانسته‌اند هیچ‌یک از استانداردهای A تا G مصرف سوخت را کسب کنند و به‌طورکلی فاقد استاندارد مصرف سوخت هستند.

نیمی از خودروهای کشور در آستانه سلب برچسب انرژی

مهدی نژاد ادامه داد: مرحله جدید اعطای برچسب‌های انرژی به خودروها 2 سال دیگر انجام می‌شود بنابراین خودروسازان 2 سال وقت دارند تا کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت را افزایش دهند.

رئیس امور استاندارد و تدوین معیار در بخش حمل‌ونقل بابیان این‌که مرحله آتی اعطای برچسب انرژی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود، هشدار داد: با توجه به شرایط فعلی اگر خودروسازان اقدامی برای بهبود کیفیت خودروهای خود در مصرف سوخت انجام ندهند در 2 سال آینده حدود نیمی از خودروهای تولیدی کشور قادر به دریافت هیچ نوع از برچسب انرژی نخواهند بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.