| کد خبر: 174848 |

◄ بررسی سهم چینی‌ها در صنعت خودرو ایران

خودروهای چینی در دهه گذشته به‌مرور به بازار ایران رخنه کردند و باوجود عدم مقبولیت در ابتدای کار به‌مرور جایگاه خود را در بازار محدود و انحصاری ایران به دست آوردند.

تین نیوز

خودروهای چینی در دهه گذشته به‌مرور به بازار ایران رخنه کردند و باوجود عدم مقبولیت در ابتدای کار به‌مرور جایگاه خود را در بازار محدود و انحصاری ایران به دست آوردند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، خودروسازان تازه‌کار چینی به‌سرعت توانستند ابتدا با خودروسازان خصوصی ایرانی برای مونتاژ محصولاتشان قرارداد امضا کنند و سپس به‌مرورزمان به خط تولید خودروسازان بزرگ و خصولتی هم راه پیدا کردند.

سهم خودروهای چینی مونتاژ داخل در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۵ درصد بوده است. این درحالی است که چینی‌ها توانسته‌اند سهم خود را تا پایان سه ماه نخست امسال، به ۵/ ۱۷ درصد برسانند.

طبق نمودارهای منتشره از سوی مرکز پژوهش‌ها، سهم خودروهای سواری چینی مونتاژی در ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا، حدود ۵۱ درصد از کل تولید این محصولات در کشور است. با این حساب، سهم بخش‌خصوصی که ستون خیمه آنها را خودروهای چینی تشکیل داده، ۴۹ درصد است.

از سهم ۵۱ درصدی خودروسازان بزرگ داخلی اما ۱۹ درصد متعلق به ایران‌خودرو و ۳۲ درصد نیز به گروه سایپا اختصاص دارد. همچنین بنابر محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حدود ۵/ ۷ درصد از بازار خودروی کشور را خودروهای چینی مونتاژی در ایران‌خودرو و گروه سایپا دراختیار دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آماری کلی از سهم گروه‌های مختلف خودرویی را نیز منتشر کرده که البته محاسبات تا انتهای سال ۹۶ را نشان می‌دهد. براین اساس، سهم خودروهای چینی در این سال، ۱۵ درصد برآورد شده و وارداتی‌ها هم سهمی ۶درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. درنهایت مشخص‌شده که سهم خودروهای تولید داخل غیر چینی نیز ۷۹ درصد در سال ۹۶ بوده است. با توجه به آنکه سهم چینی‌ها از بازار خودروی کشور تا پایان خرداد امسال، ۵/ ۲ درصد افزایش‌یافته، به‌نظر می‌رسد می‌توان این موضوع را جدا از بالا رفتن تیراژ آنها، به ممنوعیت واردات خودرو نیز ربط داد.

اما آمارهای موردنظر به‌وضوح نشان می‌دهند خودروسازان بزرگ داخلی (ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا) عملاً در تولید مدل‌های چینی، گوی سبقت را از بخش‌خصوصی ربوده و سهم بیشتری را نصیب خودکرده‌اند. درحال‌حاضر، ایران‌خودرو دو محصول چینی به نام‌های هایما و دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند که اولی میهمان سایت خراسان این شرکت است و دومی در مرکز به تولید می‌رسد.

در گروه خودروسازی سایپا نیز درحال‌حاضر سه مدل چینی به نام‌های برلیانس، چانگان و آریو مونتاژ می‌شود که مجموع تیراژ آنها طی پنج ماه نخست امسال حدود ۳۲ هزار دستگاه بوده است. دراین‌بین، تیراژ برلیانس با کل تولید کرمان موتور (دومین خودروساز بزرگ بخش‌خصوصی) برابری می‌کند.

هرچند طبق آخرین آمارها، تیراژ محصولات چینی بخش‌خصوصی طی پنج ماه نخست امسال، بیش از تولیدات چینی ایران‌خودرو و گروه سایپا بوده، بااین‌حال هم‌اکنون درمجموع سهم چینی‌های این دو برند در بازار، بیش از خصوصی‌ها برآورد می‌شود.

برای مطالعه متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اینجا کلیک کنید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.