بانک اطلاعاتی سامانه هوشمند سوخت به روزرسانی شد
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از به روزرسانی بانک اطلاعاتی این سامانه پس از ۱۸ سال خبر داد.
عباس باصفا گفت: بخش عمده ای از هزاران کارت سوخت غیرمجاز شناسایی شده، مربوط به موتورسیکلت ها و خودروهای سرقتی، خودروهای اوراق شده و خودروهایی است که دستور اوراق برای آن ها صادر شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت نفت، عباس باصفا در تشریح روند چگونگی شناسایی بیش از ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اظهار کرد: در دولت چهاردهم با تقاطع گیری داده های سامانه هوشمند با بانک اطلاعاتی فراجا بیش از ۵۳۰ هزار کارت سوخت نامعتبر از سال های گذشته شناسایی و از برداشت غیرمجاز روزانه ۱.۳ میلیون لیتر سوخت پیشگیری شد که این اقدام نقش قابل توجهی در پیشگیری از هدررفت منابع سوختی کشور دارد.
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی سامانه هوشمند سوخت در این مدت با پیگیری های واحد امور کارت سامانه هوشمند سوخت، همکاری های پلیس فراجا، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دادستانی کل کشور، پس از گذشت حدود ۱۸ سال به روزرسانی و ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز شناسایی شد، افزود: بخش عمده این کارت های سوخت غیرمجاز مربوط به موتورسیکلت ها و خودروهای سرقتی، خودروهای اوراق شده و خودروهایی با دستور اوراق است که تا پیش از این به دلیل دسترسی نداشتن شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به این اطلاعات، ابطال این کارت ها انجام نشده بود.
صدور کارت سوخت طبق روال قبل در حال انجام است
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره برخی از گلایه های مردم در زمینه تأخیر صدور کارت های هوشمند سوخت گفت: ثبت درخواست کارت سوخت با استفاده از دو روش ازجمله ثبت درخواست از طریق سامانه اینترنتی به آدرس fcs.niopdc.ir و مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ انجام می شود که تا پیش از خرداد ۱۴۰۴، فرآیند صدور و تحویل کارت سوخت با استفاده از سامانه اینترنی، در مدت زمان کمتر از ۱۰ روز و در روش مراجعه حضوری در مدت ۴۰ روز انجام می شد، اما در اوایل تیر امسال، به دلیل ضرورت های عملیاتی شرکت تولیدکننده کارت، خط تولید به مدت یک ماه متوقف شد و سپس به روال عادی خود بازگشت، در نتیجه هم اکنون هیچ گونه مشکلی برای صدور کارت وجود ندارد و فرآیند ثبت در خواست و صدور کارت سوخت با استفاده از هر دو روش طبق روال قبل در حال انجام است.
باصفا با بیان اینکه یکی از اقدام های مهم و مؤثری که به تازگی انجام شده است، پیاده سازی و راه اندازی خط جدید تولید کارت هوشمند سوخت است، بیان کرد: تاکنون دانش شخصی سازی تجهیزات و دستگاه های صدور کارت سوخت در انحصار کشورهای آلمان و چین بوده که همکاران امور کارت با اتکا به دانش بومی و مهندسی معکوس موفق به رفع انحصار در این حوزه شدند که سبب اضافه شدن دستگاه های جدید به خط تولید صدور کارت و افزایش چند برابری ظرفیت تولید روزانه کارت سوخت می شود.