| کد خبر: 171646 |

◄ رشد تولید خودروسازان خصوصی با مونتاژ محصولات چینی

درحالی‌که آمار وزارت صنعت نشان از کاهش تولید خودرو در چهار ماه ابتدای سال‌جاری دارد، خودروسازان خصوصی توانسته‌اند در این مدت با تولید ۴۹ هزار و‌۱۸۵ دستگاه خودرو، رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشند.

تین نیوز

درحالی‌که آمار وزارت صنعت نشان از کاهش تولید خودرو در چهار ماه ابتدای سال‌جاری دارد، خودروسازان خصوصی توانسته‌اند در این مدت با تولید ۴۹ هزار و‌۱۸۵ دستگاه خودرو، رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود اینکه خروج آمریکا از برجام موجب قطع همکاری خودروسازان ژاپنی و کره‌ای با خودروسازان خصوصی ایران شد، افزایش تیراژ خودروهای چینی توانست به‌خوبی جای خالی این شرکت‌ها را پر کند و تیراژ این شرکت‌ها را افزایش دهد.

اما طبق آماری که دفتر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، سهم هر یک از خودروسازان بخش‌خصوصی از تولید به‌این‌ترتیب است: مدیران خودرو ۱/ ۴۷ درصد، کرمان خودرو ۳۳ درصد، صنعت خودروی آذربایجان ۷/ ۸ درصد، بهمن موتور ۶/ ۷ درصد، کارمانیا ۵/ ۱ درصد، خودروسازان بم ۳/ ۱ درصد و ریگان خودرو ۶/ ۰ درصد.

به‌این‌ترتیب مدیران خودرو در شرایطی بیشترین سهم را از تولید در چهار ماه ابتدایی سال‌جاری به خود اختصاص داده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۶/ ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. کرمان موتور نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل از رشد ۱/ ۴ درصدی برخوردار شده است؛ اما سومین شرکتی که بیشترین سهم از تولید را در تیرماه سال‌جاری داشته شرکت صنعت خودروی آذربایجان است. این خودروساز خصوصی که سال گذشته تعداد کمی خودرو تولید کرده به نسبت مدت مشابه سال قبل توانسته رشد ۳ هزار و ۹۴۷ درصدی را تجربه کند. شرکت کارمانیا نیز در تیرماه امسال ۷۵۱ دستگاه خودرو تولید کرده در‌حالی‌که در همین مدت در سال گذشته ۷۵۹ خودرو در خطوط تولید این خودروساز تکمیل‌شده است؛ بنابراین این شرکت خصوصی رشد منفی ۱/ ۱‌درصدی را در این مدت تجربه کرده است.

شرکت‌های خصوصی خودروساز به‌دلیل امکانات و رانت بسیار قوی خودروسازان بزرگ و خصولتی تابه‌حال نتوانسته‌اند جایگاه مناسب خود را به دست بیاورند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد این شرکت‌های خصوصی به‌مرور درحال کسب سهم بیشتری از بازار ایران هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.