| کد خبر: 172378 |

◄ ادعای رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران درباره قیمت‌های نجومی بازار خودرو

خودروسازان با عدم عرضه خودرو به بازار و اعمال فشار بر دولت و مردم در پی افزایش یک‌باره قیمت‌ها مانند سال 91 و 92 هستند. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو بابیان این مطلب افزود: کمبود قطعه، بهانه‌ای بیش نیست.

تین نیوز

خودروسازان با عدم عرضه خودرو به بازار و اعمال فشار بر دولت و مردم در پی افزایش یک‌باره قیمت‌ها مانند سال 91 و 92 هستند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان این مطلب افزود: کمبود قطعه، بهانه‌ای بیش نیست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، موتمنی با اشاره به اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار، دلیل اصلی شرایط متشنج بازار را عرضه کم خودرو و برخی مصاحبه‌های غیرکارشناسانه دانست.

او با اشاره به حضور سه هفته پیش خودروسازان در مجلس افزود: فردای همان روز «حمیدرضا فولادگر» عضو کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرد «قیمت خودرو باید آزاد شود. قیمت‌گذاری در بازار خودرو معنا ندارد، بلکه باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ خودرو باشد».

موتمنی ادامه داد: با چراغ سبز مجلسی‌ها، به‌تدریج عرضه خودروها قطره‌چکانی شد و خودروسازان و حتی شرکت‌های چینی‌فروش خود را متوقف کردند.

او اضافه کرد: به‌این‌ترتیب، در کمتر از سه هفته شاهد متوسط اختلاف قیمت تا 25 میلیون تومانی خودروها بین کارخانه و بازار شدیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد از سی‌ام فروردین‌ماه تاکنون بیش از 85 درصد اختلاف قیمت ایجادشده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو یادآوری کرد: خودروسازان به‌رسم همیشه، در آغاز امسال نیز بر طبل گران کردن خودرو کوبیدند و در نهایت افزایش حدود هشت‌درصدی قیمت‌ها برایشان مصوب شد اما به این رقم راضی نشدند و با چراغ سبز یادشده، اکنون برنامه افزایش دیگری را در سر می‌پرورانند.

موتمنی اضافه کرد: خودرویی که امروز از کارخانه بیرون می‌آید مربوط به تولید هفت تا هشت ماه پیش است که با ارز 3800 تومانی تأمین قطعه شده است؛ چرا درحالی‌که کمتر از یک ماه از تحریم صنعت خودروسازی می‌گذرد می‌گویند قطعه نداریم؟

این مقام صنفی بیان داشت: این روزها در نمایشگاه‌ها حتی یک خودرو در روز جابجا نمی‌شود و بازار دراختیار واسطه‌ها و دلالان است. برخی نمایندگی‌ها نیز خودروهای خود را باواسطه از طریق سایت یا کانال‌های فضای مجازی به فروش می‌رسانند.

موتمنی به آغاز فروش ویژه «عید تا عید» ایران‌خودرو در بیست و نهم مرداد گذشته اشاره کرد و افزود: مطابق مستندات، ایران‌خودرو از 6 روز پیش از آن به همه نمایندگی‌های خود بخشنامه کرد می‌توانند به‌اندازه پنج میلیاردتا 40 میلیاردتومان خرید عمده (سبدی) با سود 20 درصد داشته باشند؛ درحالی‌که برای مردم سود 15 درصدی درنظر گرفته و سایت فروش در کمتر از نیم ساعت بسته شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ادامه داد: وقتی در صنعت خودرو انحصار داشته باشیم، خودروسازان نیز از فرصت سوءاستفاده می‌کنند و شاهدیم وقتی حتی یک روز جلو ورود خودرو به بازار گرفته می‌شود، «آشفته‌بازار» می‌شود. این درحالی است که تا دیروز خودروسازان با پیش کشیدن بحث خودکفایی، آدرس غلط به مردم می‌دادند و امروز می‌گویند قطعه تمام کرده‌اند.

او به طرح این پرسش پرداخت که چرا وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از سه هفته پیش تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند، درحالی‌که قیمت خودرویی همچون پراید به 40 میلیون تومان نزدیک شده است؟

او خواستار آن شد که نهادهای نظارتی به موضوع احتکار خودروها ورود پیدا کنند، زیرا خودروسازان دروغ می‌گویند خودرو و قطعه نداریم و انبارهایشان در اقصی نقاط مختلف کشور پُر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.