| کد خبر: 172237 |

◄ 70هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‌های خودروسازی مانده‌اند

70هزار خودرو به‌دلیل ناقص بودن قطعات در انبارهای خودروسازان مانده‌اند.

تین نیوز

70هزار خودرو به‌دلیل ناقص بودن قطعات در انبارهای خودروسازان مانده‌اند.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اعلام این خبر گفت: متأسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محبی‌نژاد بابیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع قطعه تشکیل‌شده که درصورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحاً تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.

او افزود: در این شرایط در کوتاه‌مدت سه اقدام مهم باید صورت گیرد که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.

محبی‌نژاد بابیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، تصریح کرد: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و باقیمت مناسب مواد اولیه عمدتاً دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است.

او ادامه داد: سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. درحال‌حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری‌شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند درحالی‌که قطعه‌سازان ارز موردنیاز را به نرخ‌ آزاد تأمین می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان و خودروسازان با عدم تکمیل خودروها و جلوگیری از رسیدن خودرو به بازار درصدد مجبور کردن وزارت صنعت برای آزادسازی قیمت خودرو هستند. این درحالی است که خودروسازان بزرگ ایران دولتی بوده و از حمایت‌های دولتی برخوردارند.

خودروسازان ایرانی سال‌هاست که تنها مطالبه گر هستند و در مقابل استاندارد، خصوصی‌سازی، کنترل قیمت و هر اتفاقی که خوشایندشان نباشد مقاومت می‌کنند.

صنعت خودرو ایران حدود 90 هزار اشتغال در کشور ایجاد کرده که با کشته‌های تصادفات رانندگی در پنج سال برابری می‌کند. عامل اصلی تلفات رانندگی در تصادفات عدم ایمنی مناسب خودروهای داخلی است که همیشه خودروسازان با بحث‌های جنجالی آن را رد می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. این چیز جدیدی نیست.خودروسازان سال هاست که از وزارت صنعت و دولت گرو کشی میکنند.