| کد خبر: 171553 |

◄ بیش از 30هزار خودرو ناقص در انبار خودروسازان مانده‌اند

تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین 30 تا 32 هزار دستگاه است.

تین نیوز

کسری قطعات خودروسازان تا اواسط شهریور برطرف خواهد شد.

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت با اعلام این خبر گفت: تعداد خودروهای دارای نقص قطعه و مانده در کف کارخانه، بین 30 تا 32 هزار دستگاه است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، صالحی‌نیا با اعلام این‌که خودروسازان در تلاش‌اند با تغییر منبع تأمین قطعات، آن‌ها را تهیه کنند افزود: حتی این شرکت‌ها تلاش می‌کنند تأمین مالی را برای شرکت‌های خارجی مربوطه از مسیرهای دیگری انجام دهند.

او ادامه داد: مطابق برنامه‌ای که خودروسازان به وزارت صنعت داده‌اند، از اواسط شهریور شاهد تکمیل خودروها و تولید بدون کسری قطعه خواهیم بود.

صالحی‌نیا ارز موردنیاز صنعت خودرو را 2.5 تا سه میلیارد دلار دانست و افزود: سال گذشته متوسط ارزبری خودروها با شمارگان تولید یک‌میلیون و 600 هزار دستگاه 2200 دلار بود که درمجموع 3.5 میلیارد دلار ارزبری داشت. براین اساس، ارز موردنیاز امسال قطعه‌سازان به شمارگان تولید بستگی دارد.

او با اشاره به تأمین 1.1 میلیارد دلار ارز موردنیاز قطعه‌سازان گفت: با تلاش همه شرکت‌ها، وزارت صنعت و بانک مرکزی همین مقدار مقدور شده است؛ با همین رقم نیز جای نگرانی وجود ندارد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تصریح کرد: شرکت‌های داخلی به منابع دیگری نیز برای تأمین قطعات موردنیاز دست‌یافته‌اند که هرچند این روش‌ها هزینه‌های آنان را تا 12 درصد افزایش داده اما محدودیت انتقال پول را رفع کرده است.

او با تأکید براین موضع که اگر تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد، پلتفرم‌هایی که در قراردادهای همکاری مشترک با خارجی‌ها وعده داده‌شده بود، با یک حرکت تدریجی اجرایی می‌شد گفت: مطابق این قراردادها، در آغاز ایران‌خودرو با استفاده از پلتفرم‌های جدید سالیانه 20 هزار دستگاه و سایپا نزدیک به 10 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند و به‌تدریج سالیانه افزایش می‌یافت.

صالحی‌نیا ادامه داد: اکنون نیز تولید یکی از خودروهای جوینت‌ونچری وعده داده‌شده از سوی ایران‌خودرو آغازشده و با پیش‌بینی‌های انجام‌شده درخصوص تأمین قطعه آن و انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان، به‌طورقطع و مسلم از سوی این شرکت اجرایی می‌شود، اما زمان‌بر است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت درباره سرانجام نامعلوم ابرپروژه کلید به کلید گفت: به‌زودی ثبت‌نام فروش خودروهای تجاری یادشده در سامانه‌ای که به همین منظور از سوی وزارت راه و شهرسازی طراحی‌شده، آغاز می‌شود و امید می‌رود در عمل نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور با عقد قرارداد با مشتریان، از حدود یک ماه آینده کلید بخورد.

او اضافه کرد: امسال نمی‌توانیم به تولید تعداد خودروهای تجاری وعده داده‌شده عمل کنیم و پیش‌بینی می‌شود 20 تا 25 هزار دستگاه خودروی تجاری جایگزین شود.

صالحی‌نیا درخصوص قیمت خودروهای داخلی با اشاره به نقش شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار گفت: محصولات به همان قیمت مصوب درحال فروش است اما برخی خودروها که این روزها به دلایل مختلف ازجمله کسری قطعه، تغییر منابع تأمین قطعه و غیره با کاهش عرضه در بازار مواجه شده‌اند، حاشیه بازار پیداکرده‌اند و خودروسازان داخلی در تلاش‌اند تا با پیش‌فروش تعهدی، از سفته‌بازی این خودروها جلوگیری کنند.

او افزود: برخی التهابات که به‌دلیل تحولات قیمت ارز پیش‌آمده، باید کم‌کم مدیریت شود. در این زمینه نیز خودروسازان داخلی همه تلاش خود را به این کار معطوف کرده‌اند و برخی شایعات در بازار ازجمله پیش‌فروش نکردن خودروها یا احتکار آنها به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد.

این ادعای معاون امور صنایع وزارت صنعت وزارت صنعت درحالی است که گزارش برخی رسانه‌ها از توقف هزاران خودرو آماده در پارکینگ‌های خودروسازان حکایت دارد.(اینجا و اینجا را ببینید)

چندی پیش رئیس انجمن خودروسازان از درخواست خودروسازان برای فروش محصولاتشان به قیمت حاشیه بازار خبر داده بود.

خودروسازان به افزایش ناچیز قیمت خودرو در سال‌جاری اعتراض دارند و این مسئله باعث بروز مشکلاتی در ارائه خودرو به بازار شده است.

از طرفی طبق بررسی‌های خبرنگار تین‌نیوز، خودروسازان بین چهار ماه تا دو سال به اکثر قطعه‌سازان بدهکار هستند و همین مسئله باعث عدم تحویل قطعه از طرف قطعه‌سازان به شرکت‌های خودروساز شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.