| کد خبر: 166209 |

◄ تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار خودروهای وارداتی

به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن بسیاری از مسائل در جامعه بین‌الملل و با توجه به این‌که برنامه دولت پیش از این ناظر بر کنترل و واردات بیشتر بر این بخش بوده است و از طرف دیگر با توجه به خروج آمریکا از برجام به نظر نمی‌رسد تغییری در راستای عرضه بیشتر خودروهای وارداتی به بازار ایجاد شود.

تین نیوز

با خروج آمریکا از برجام  و مشخص نبودن سمت‌وسوی سیاستگذاری‌های کشورهای اروپایی که عمده همکاری را با صنعت خودرو ایران دارند، این سوال مطرح می‌شود که حضور خودروسازان اروپایی در ایران تاچه اندازه قابل تضمین است و واردات خودرو از آنها به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سیاستگذاری‌های کلان در این بخش و سمت‌و‌سوی بازار خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر سروصدای زیادی در میان واردکنندگان و مصرف‌کنندگان خودروهای وارداتی ایجاد کرده است.

سال گذشته، شرایط فعالان بازار خودروهای وارداتی چندان مساعد نبود و بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو به مدت ۶ ماه، ابلاغ دستورالعمل جدید در ارتباط با واردات خودرو و در نهایت حذف گری‌مارکت‌ها یا واردکنندگان خودرو بخش خصوصی از بازار را می‌توان تاثیرگذارترین اتفاقات در سال گذشته دانست، در‌حالی که دو ماه از شروع سال‌97 سپری می‌شود، نوسانات شدید نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام نیز به پیچیدگی‌های این بازار افزود و زمینه را برای آشفتگی بیش‌تر دراین بخش فراهم ساخته است.

اما به دلیل قابل پیش‌بینی نبودن بسیاری از مسائل در جامعه بین‌الملل و با توجه به این‌که برنامه دولت پیش از این ناظر بر کنترل  و واردات بیشتر بر این بخش بوده است و از طرف دیگر با توجه به خروج آمریکا از برجام به نظر نمی‌رسد تغییری در راستای عرضه بیشتر خودروهای وارداتی به بازار ایجاد شود.

استقبال از خودروهای وارداتی در پی کاهش کیفیت و افزایش قیمت خودروها در ایران رو به گسترش است و دولت نیز برای صیانت از صنعت خودرو کشور که شاخص بالایی در رشد اقتصادی و اشتغال را به خود تخصیص داده است. ناگزیر به برخی اقدامات است که باعث شده به ویژه در چندماه اخیر بی‌ثباتی در بازار خودروهای وارداتی حاکم شود.

به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت‌هایی که در حال حاضر برای خروج ارز از کشور وجود دارد؛ دولت تمایل چندانی به واردات بیشتر خودرو نداشته باشد، به همین دلیل ممکن است موانع وارداتی را بیش از گذشته به مورد اجرا بگذارد. به این ترتیب اگر دولت هم‌چنان حساسیت‌های ارزی خود را حفظ کند مقررات واردات که دی‌ماه سال گذشته از سوی هیات دولت ابلاغ شده به قوت خود باقی خواهد ماند با این تفاوت که تعرفه نیز ثابت خواهد ماند.

 این احتمال وجود دارد تا حلقه واردات همان طور که دولت پیگیری می‌کرد، محدودتر شود و ممکن است اروپاییان نتوانند برجام را نجات دهند، از همین رو شرایط قیمتی بازار در دوران بدون برجام باز هم روند افزایشی خود را طی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.