| کد خبر: 159774 |

◄ بررسی همکاری مشترک خودروسازی ایران و بلاروس

در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و بلاروس ورود خودروسازان ایرانی به بازار اوراسیا و همکاری ایران‌خودرو با یونیسون بلاروس موردبررسی قرار گرفت.

تین نیوز

در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و بلاروس ورود خودروسازان ایرانی به بازار اوراسیا و همکاری ایران‌خودرو با یونیسون بلاروس موردبررسی قرار گرفت.

به گفته وزیر صنایع بلاروس برای تحقق این خواسته باید منتظر امضای سند موافقت‌نامه ایران و اوراسیا در سال جاری میلادی باشیم.

در کنار خودروهای سواری در این نشست پیش‌بینی ساخت کامیون، تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی نیز در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا در آینده گام‌هایی نیز برای تولید اتوبوس‌های برقی برداشته شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حوزه خودرو کار مشترک با بلاروس را آغاز کرده‌ایم و راه‌یابی خودروهای ایرانی به بازار اوراسیا در دستور کار قرارگرفته است و امیدواریم با شرکت مشترکی که بین ایران‌خودرو و بلاروس ایجادشده، بتوانیم خودروهای مناسبی به کشورهای عضو آسیا صادر کنیم. ویتالی میخایلوویچ ووک نیز در این خصوص گفت: بلاروس برای توسعه روابط تجاری با ایران به‌خصوص در صنعت خودرو و مونتاژ علاقه بسیاری به همکاری دارد.

در کنار مواردی که در راستای توسعه روابط میان دو کشور بر آن تأکید شد در این نشست محمد شریعتمداری به چالش‌های تجار ایرانی که از سوی بانک‌های بلاروس برای آن‌ها ایجادشده اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا این مشکل حل‌وفصل شود. پیش‌ازاین و در راستای صادرات کالاهای ایرانی بانک توسعه صادرات ایران ۵۰ میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی به بلاروس اختصاص داد که به دلیل سختگیری‌های صورت گرفته از سوی بانک‌های بلاروسی روند تخصیص اعتبار پیش‌بینی‌شده با چالش‌های بسیاری مواجه شده است، مشکلاتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران امیدوار است با رایزنی‌های صورت گرفته برطرف شود.

شریعتمداری در خصوص ارتقای همکاری بانکی میان ایران و بلاروس نیز با توجه به رفع تحریم‌ها و وجود زمینه‌های مناسب همکاری اعلام کرد که روابط کارگزاری بانک‌های دو کشور می‌تواند ارتقا یابد. در این خصوص وزیر صنایع بلاروس نیز با اشاره به اینکه حل‌وفصل مسائل بین‌بانکی نیاز به فرصت زمانی و کار بیشتری دارد، تصریح کرد: درزمینهٔ گسترش همکاری‌های متقابل آماده همکاری هستیم. براساس آمار اعلام‌شده در حال حاضر سطح مبادلات اقتصادی ایران با جهان بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار است، اما سهم مبادلات میان ایران و بلاروس از ۱۶۰ میلیون دلار فراتر نرفته که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به پتانسیل‌های موجود میان دو کشور رقم بسیار پایینی است. آمارهای اعلام‌شده حکایت از آن دارد که سهم مبادلات بلاروس با جهان به حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد. در این خصوص ویتالی ووک نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و بلاروس در سال‌های اخیر توسعه‌یافته است، گفت: قصد داریم حجم مراودات تجاری بین دو کشور را تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم، بااین‌حال این نکته را نیز باید مدنظر قرارداد که مشکلاتی بر سر راه توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد و این مشکلات نه‌تنها بر سر راه تجار ایرانی است، بلکه طرف‌های بلاروس نیز درگیر این مسائل هستند.

در این خصوص ریباک رئیس بخش آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه بلاروس گفت: در حال حاضر حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور به بیش از ۱۴۰ میلیون دلار و حجم مبادلات خدمات نیز بیش از ۱۵ میلیون دلار  است که امکان افزایش حجم مبادلات بازرگانی و خدماتی میان دو کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.