| کد خبر: 139200 |

در گفت‌گوی اختصاصی با تین‌نیوز، عنوان شد:

◄ دلایل عدم استقبال از واردات خودروهای تجاری به کشور

حدود پنج سال پیش بود که زمزمه‌های اولیه واردات کشنده‌های دست دوم برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور مطرح شد و در اواخر سال ۹۰ سرانجام آیین‌نامه آن از سوی هیات دولت برای اجرا ابلاغ شد.

تین نیوز
حدود پنج سال پیش بود که زمزمه‌های اولیه واردات کشنده‌های دست دوم برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور مطرح شد و در اواخر سال ۹۰ سرانجام آیین‌نامه آن از سوی هیات دولت برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در ابتدا دارندگان خودروهای تجاری فرسوده به تصور این‌که برندهای دست دوم اروپائی جایگزین کامیون‌های آنان خواهد شد از این طرح با روئی گشاده استقبال کرده و فکر می‌کردند این آیین‌نامه می‌تواند راهی باشد تا از مشکلات موجود در این بخش کمی کاسته شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق تاکنون به شکل بسیار محدودی رخ داده و واردات این خودروها با وجود تصویب و ابلاغ هیات دولت در سطح قابل قبولی نبوده است.

براساس این گزارش، آیین‌نامه ابلاغ شده از سوی هیات دولت، مجوز واردات کامیون‌های دست دوم تا سه سال کارکرد برای شرکت‌های حمل‌ونقل صادر شد که طبق آن این شرکت‌ها قادر هستند تا، با اسقاط یک خودروی فرسوده با سن بالای ۲۵ سال، از معافیت ۲۵درصدی در حقوق گمرکی استفاده کنند.

به نظر می‌رسد مشکلات ناشی از کمبود خدمات پس از فروش در این آئین‌نامه نادیده گرفته نشده و دولت در این‌باره نیز تدابیری اندیشیده و تنها به خودروهائی اجازه ورود به کشور را داده است که، خدمات پس از فروش آن‌ها در کشور وجود داشته باشد، البته خرید و فروش این دسته از خودروهائی تجاری نیز تا 5 سال با محدودیت روبه‌رو است تا با واسطه‌گری این قبیل خودروها عده‌ای به سودهای کلان دست پیدا نکنند.

این گزارش حاکی از این است که با گذشت چندسال از این تصویب و ابلاغ، دیده می‌شود وارد کنندگان خودرو به کشور تمایلی به وارد کردن این قبیل خودروها به کشور ندارند زیرا، به نظر می‌رسد سن اعلام شده از سوی هیات دولت از صرفه اقتصادی برای آنان برخوردار نیست.

در این‌باره با رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه با پاسخ به این سوال که علت این‌که واردات خودروهای تجاری طرفدار ندارند از نظر شما می‌گذرد.

فرهاد احتشام‌زاده در این‌باره به خبرنگار تین‌نیوز، گفت: دلیل نخست عدم استقبال از واردات خودروهای تجاری کار کرده به کشور تمایل فروش خودروهائی بود که فاقد اصالت و استانداردهای مورد نظر هیات دولت در مصوبه خود به این منظور بود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود واسطه‌های سودجو در این میان و رخنه در واردات خودروهای تجاری پس از قطع شدن دست آنان از واردات خودروهای سواری، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تمامی مسائلی که پیش‌روی واردات خودروهای تجاری قرار دارد، کشورهای صادر کننده تنها خواستار فروش خودروهائی هستند که بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته باشد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو یکی از فیلترهای واردات خودروهای تجاری را تائید پلیس دانست و ابراز داشت: تعداد زیادی از این خودروها بنا براعلام پلیس از وجاهت ورود به کشور برخوردار نیستند زیرا عمر مفید آنها به پایان رسیده و حضورشان در کشور تنها هزینه‌بر و آلاینده خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که «قطعا واردات خودرو بالای 10 سال برای واسطه‌ها از صرفه اقتصادی خوبی برخوردار است»، یادآور شد: به دلیل ارزان بودن خودروهای دارای سن بالای 10 سال واردکنندگان خودروهای تجاری علاقمند به واردات آنها به کشور دارند که به علت مغایرت با مصوبه دولت این کار از اساس امکان‌پذیر نیست.

احتشام‌زاده با اشاره به الگو قراردادن واردکنندگان خودروهای سواری از سوی واردکنندگان خودروهای تجاری، افزود: شبه‌برانگیز بودن واردات خودرو از سوی واردکنندگان رسمی به دلیل برخی مشکلات فراروی آنها و بعضا رفتارهای ناراحت کننده با آنان، سرمایه‌گذاران در بخش واردات خودروهای تجاری با احتیاط بیشتری به این‌کار مبادرت کرده و به واقع از آن دوری می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز، پروسه واردات خودروهای سنگین به طور عمومی پیچیده‌تر از واردات خودروهای سواری است، اما در زمینه واردات خودروهای دست دوم این روند دشوارتر هم می‌شود چرا که تا اواخر سال گذشته، با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات این خودروها از هیات دولت، هنوز مجوزی برای این موضوع از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.