| کد خبر ۳۰۴۱۸۳
کپی شد

مطالبه خراسان رضوی تصویب قطار مشهد- تهران در شورای اقتصاد است

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به تلاش مستمر این شورا به ریاست استاندار برای تصویب طرح راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران در شورای اقتصاد گفت: پیگیری این شورا و درخواست صریح استان در نشست با وزیر راه و شهرسازی تصویب این طرح در شورای اقتصاد است.

مطالبه خراسان رضوی تصویب قطار مشهد- تهران در شورای اقتصاد است
تین نیوز |

رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به تلاش مستمر این شورا به ریاست استاندار برای تصویب طرح راه اندازی قطار سریع السیر مشهد - تهران در شورای اقتصاد گفت: پیگیری این شورا و درخواست صریح استان در نشست با وزیر راه و شهرسازی تصویب این طرح در شورای اقتصاد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر لبافی  افزود: این در حالی است که به رغم پیگیری های خراسان رضوی برای طرح مزبور که منجر به نتیجه نشد، طرح قطار سریع السیر تهران - اصفهان در شورای اقتصاد مصوب شد و فرآیند آن در حال طی شدن است.

وی بیان کرد: با تمام پیگیری هایی که از حدود یکسال قبل توسط شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به ریاست استاندار انجام و تقاضای بررسی قطار سریع السیر مشهد - تهران در سامانه شورای اقتصاد کشور بارگذاری شد تا در نشست آتی شورا بررسی شود و در انتظار برگزاری این نشست هستیم.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در خصوص برقی کردن قطار مشهد - تهران که طرحی مجزا از قطار سریع السیر آن است، اعتبار لازم اختصاص یافته و خراسان رضوی در انتظار فرآیند اجرایی شدن آن است.

وی با اشاره به سایر طرحهای مهم خراسان رضوی که در نشست های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شد، اظهار کرد: خاستگاه اصلی طرح حرم تا حرم خراسان رضوی است اما سهم استان از این محور ۹۰۸ کیلومتری، ۳۳ کیلومتر با ۱۴ درصد پیشرفت اجرایی است که قطعه گرمسار - قم آن سالها در دست اقدام بوده و اجرایی شده است.

لبافی بیان کرد: پیگیریهای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی و برگزاری نشستهای مستمر با وزیر راه و شهرسازی به همراه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی منجر به آن شد که از ۲۵ هزار میلیارد ریال بودجه امسال طرح حرم تا حرم، ۱۰ هزار میلیارد ریال به خراسان رضوی و ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی وزارت راه به آن اختصاص یابد تا ۳۳ کیلومتر انتهای باغچه تا سه راهی تربت حیدریه تکمیل شود.

در حوزه راه آهن خراسان رضوی ۲ طرح شامل «برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد» و راه اندازی «قطار سریع السیر تهران - مشهد» از سال های گذشته (۱۳۵۴) تاکنون مطرح بوده و فرآیندهای مختلفی را نیز طی کرده است. آنچه تاکنون درباره اهداف کمی طرح برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد پیش بینی شده، آن است که ظرفیت سالانه جابجایی مسافر آن ۲۰ میلیون نفر در دوره کوتاه مدت و ۳۵ میلیون نفر مسافر در دوره بلندمدت اهداف آن باشد و با زمان سیر ۶ ساعته با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مسیر تهران تا مشهد و بالعکس را طی و در هر ۱۰ دقیقه یک قطار در مسیر تهران - مشهد حرکت کند.

در اهداف بخش باری این مسیر ریلی نیز پیش بینی شده است که ظرفیت حمل بار سالانه آن در کوتاه مدت پنج میلیون تن و در بلندمدت به جابجایی ۱۰ میلیون تن بار در سال برسد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

متولی اصلی طرح آزادراه حرم تا حرم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است، این آزادراه از چهار مرحله اصلی یعنی مسیرهای قم - گرمسار (١۵٠  کیلومتر)، مسیر گرمسار- سمنان (١٢٠ کیلومتر)، مسیر سمنان - نیشابور (۵٧٠ کیلومتر) و مسیر نیشابور - مشهد (٨٠ کیلومتر) تشکیل شده  است، ۲۳۰ کیلومتر از این آزادراه شامل مشهد - سه راهی تربت حیدریه، سه راهی تربت حیدریه - نیشابور و نیشابور تا روستای «کاهک» داورزن در استان خراسان رضوی قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.