◄ پیشرفت 70 درصدی احداث خطوط ریلی فرعی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس | افزایش ایمنی و ظرفیت تخلیه بار
توسعه شبکه ریلی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ۷۰ درصد پیشرفت دارد

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی سرخس از پیشرفت 70 درصدی احداث 2 کیلومتر خطوط ریلی فرعی خبر داد که با تکمیل آن، ظرفیت تخلیه بارگیری به ویژه در بخش سوخت افزایش یافته و ایمنی عملیات در این منطقه مرزی با ترکمنستان بهبود می یابد. این طرح تا 2 ماه آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش تین نیوز، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: احداث خطوط فرعی و مسیرهای ریلی جانبی تا انبارها و پهنه مختلف تخلیه بارگیری در این منطقه ویژه، به طول حدود ۲ کیلومتر تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.
محمدرضا رجبی مقدم روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: بار ریلی از طریق راه آهن عریض کشورهای آسیای مرکزی وارد منطقه ویژه می شود که بار برخی از واگن ها به کامیون و برخی نیز به واگن های ریل باعرض معمولی (نرمال) ایران انتقال می یابد.
وی بیان کرد: برخی بارها به صورت فله است که در انبارها تخلیه شده یا بار کامیون می شود و برخی دیگر ماهیت سوختی دارد که یا در تانکرهای حامل سوخت یا در مخازن منطقه ویژه ریخته می شود.
مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی سرخس تصریح کرد: در همه موارد ذکر شده به دلیل اینکه فرآیند در یک محدوده مشخص انجام می شود، زمان بر و برای بخش سوخت ناایمن است.
وی ادامه داد: با احداث خطوط ریلی فرعی تا انبارها و سایت های تخلیه بارگیری در بخش های مختلف به ویژه در بخش سوخت هم ظرفیت تخلیه بارگیری همزمان در منطقه ویژه افزایش می یابد و هم ایمنی بیشتری بویژه برای جابجایی سوخت فراهم می شود.
رجبی مقدم گفت: روند اجرای خطوط ریلی فرعی و خطوط مانوری توسط پیمانکاران و سرمایه گذاران مختلف در منطقه ویژه در حال اجراست و پیش بینی می شود طرح توسعه یاد شده تا ۲ ماه دیگر پایان یابد.
منطقه ویژه اقتصادی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می شود.