| کد خبر: 270469 |

امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف هرات فراهم شد

امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشور ها فراهم شده است.

تین نیوز

امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف – هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشور ها فراهم شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با راه اندازی حمل و بارگیری سنگ آهن از ایستگاه “روزنک” استان هرات افغانستان به بنادر ایران می توان حجم قابل توجه ای سنگ آهن در قالب این گذرگاه ریلی در طول سال جابجا کرد.

نصیری ورگ افزود: اکنون محصولاتی از طریق جاده و کامیون از ترکیه تا افغانستان و بالعکس حمل می شود که می توان این کالا ها را از طریق گذرگاه و کریدور ریلی شرق به غرب در مسیر ایستگاه های باری راه آهن روزنک و شمتیق افغانستان تا مرز ریلی رازی با ترکیه و بالعکس حمل کرد.

مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: این مسیر ریلی تازه ساخته شده و هنوز حمل ونقل ترانزیتی آن فعال نشده است.

نصیری ورگ بیان داشت: راه آهن خواف – هرات در قالب ایستگاه خواف تا ایستگاه “روزنک” افغانستان به طول ۱۴۰ کیلومتر ساخته شده است که در مجموع ۳۶۴ پل کوچک و یک پل بزرگ به علاوه ایستگاه مرزی شمتیق در ۲ بخش ایرانی و افغانستانی این مسیر ساخته شده است.

وی گفت: ۸۰ درصد این مسیر دشت، ۱۵ درصد تپه ماهور و پنج درصد نیز کوهستانی است.

مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: ادامه این خط آهن از ایستگاه “روزنک تا غوریان” نیز در حال احداث است، اما از آنجایی که ایستگاه روزنک در مجاورت جاده هرات به مرز اسلام قلعه/دوغارون قرار دارد امکان تخلیه و بارگیری درون افغانستان از طریق جاده با خط ریلی بین المللی فراهم شده است.

نصیری ورگ اظهار داشت: با راه اندازی نهایی و تکمیل خط آهن خواف – هرات، پیش بینی می شود در سال نخست سه میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق این خط ریلی جابجا شود.

طرح راهبردی راه آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه ای مهم از پازل ارتباطی میان کشور های منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

طرح راه آهن خواف – هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آب های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می شود.

این خط ریلی برای تجارت ایران و افغانستان راهبردی است و سالانه ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن کالا را میان دو کشور ایجاد می کند.

احداث خط ریلی خواف – هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکی دو سال گذشته با پیگیری های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری تیرماه سال گذشته از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفت منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.