| کد خبر: 261789 |

حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایران به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه از اول آبان​

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایران به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه از اول آبان اجرا می شود.

تین نیوز

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طرح حمل یکسره ناوگان ترانزیتی ایران به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه از اول آبان اجرا می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، نصیر برادران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش سهم حمل یکسره کالا به کشور ترکمنستان تا حد زیادی می تواند عقب ماندگی و کاهش سهم ناوگان ایرانی در حمل و نقل ترانزیتی را جبران کند،اظهارداشت: براساس هماهنگی های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده است از تاریخ اول آبان سال جاری رویه حمل یکسره ناوگان ایرانی برای جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد بطور کامل جایگزین رویه های ترانشیپمنت و تبادل یدک شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم شامل کالاهای صادراتی هم می شود بیان کرد: طبق بررسی ها و توافقات صورت گرفته با گمرکات استان رویه حمل یکسره برای ناوگان حامل کالای ترانزیتی در اولویت اجرا قرار دارد و تصمیمی در خصوص کالاهای صادراتی گرفته نشده است.

برادران با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا شیوه تردد ناوگان ایرانی به ترکمنستان بصورت حمل یکسره بوده است و بعد از همه گیری کرونا با بسته شدن مرز، ترکمنستان رویه تبادل یدک را به عنوان تنها راه ارتباطی در بازگشایی مرز در دستور کار قرار داد تأکید کرد: متاسفانه رایج شدن این شیوه در دو مرز سرخس و لطف آباد امروزه سبب بروز مشکلات و آسیب هایی در حوزه حمل و نقل بین المللی شده است که در بلند مدت می تواند جبران ناپذیر شود.

وی وارد شدن آسیب و خسارت به محمولات تجاری، کانتینرها ، یدک ها و عدم عودت به موقع و متعاقب آن افزایش شکایات و چالش های روزافزون با همتایان ترکمنی، ازدحام یدکها و محمولات و ایجاد آشفتگی در محوطه های گمرکی و مرزی ، تشریفات اداری مضاعف، احتمال بروز فساد به سبب تعدد ناگریز مراحل کنترل اسنادی و بطور کلی منطبق نبودن بر رویه های نظام مند تجاری را از مهمترین مشکلات رویه تبادل یدک برشمرد.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: روش تعویض تریلر در حمل و نقل جاده ای بین المللی علاوه بر موارد فوق می تواند تأثیرات منفی بر رقابت پذیری مسیرهای ترانزیتی و سهم ترانزیتی ناوگان ایرانی داشته باشد.

برادران کاهش شمار نهایی ناوگان خروجی از مرز و افزایش زمان رسیدن محموله به مقصد را از تبعات بعدی این مشکلات دانست و تأکیدکرد:عمده مزایای اقتصادی حمل یکسره بسته به شرایط از جمله مسیرهای تجاری خاص، مقررات گمرکی و زیرساخت های گذرگاه های مرزی در افق میان مدت و حتی بلند مدت حاصل می شود.

وی بیان کرد: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل بین المللی باید علاوه بر توجه به منافع کوتاه مدت، کارایی بالقوه توسط حمل یکسره و بدون توقف را دنبال کنند تا در بلند مدت تأثیر اقتصادی آن در توسعه پایدار ترانزیت کشور نمایان شود.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: باتوجه به تداوم بخشی رویه تعویض یدک در مرزهای ایران و ترکمنستان که منجر به حمل محمولات کانتینری و غیرکانتینری ایرانی توسط ناوگان ترکمن به مقصد ازبکستان شده است، به دلیل مشکلات مربوط به مجوزهای تردد ثالث به ناوگان ترکمن حامل محمولات ایرانی از طرف ازبکستان، ضمن ایجاد اختلال در تردد، موجبات توقف تعداد قابل توجهی از بارگیرهای ایرانی و مشکلات عدیده ای برای شرکتها و تجار ایرانی فراهم شده است.

برادران یادآور شد: توسعه حمل یکسره عملیات لجستیک را ساده می کند و در نتیجه کارایی زنجیره تامین را افزایش و باعث تقویت روابط تجاری می شود که این امر در بلند مدت به نفع تجار و صاحبان کالا خواهد بود.

وی در ادامه بر ضرورت استفاده بهتر از منابع و حمایت از ناوگان ملی تأکید کرد و گفت: حمل یکسره سبب تسهیل تردد ناوگان ایرانی در امر ترانزیت می شود و به رشد بلندمدت تجارت کشور کمک می کند.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در آخرین نشست کمیته مشترک حمل و نقل بین المللی جاده ای با ترکمنستان که در اسفند سال گذشته به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد طرفین بر ضرورت افزایش سهم حمل و نقل یکسره در جایگزینی با تعویض تریلر و ترانشیپمنت تأکید داشته و در تفاهم نامه منعقد شده این موضوع لحاظ شده است و لذا طرفین مکلف به پیگیری اجرایی شدن موضوع هستند.

برادران خاطرنشان کرد: مشکلاتی در بخش صدور ویزا و همچنین هزینه های غیررسمی وجود دارد که پیگیری و رفع آنها از اولویت های بخش حاکمیتی است.

وی با تأیید این مطلب که الگوهای تجاری و شیوه های لجستیکی در دنیا به طور مداوم در حال تکامل هستند، تصریح کرد: در سیاستگذاری در حوزه ترانزیت کشور باید الزامات ان به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد و این عوامل برای تصمیم گیری آگاهانه در نظر گرفته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.