| کد خبر: 165137 |

برقراری مجدد پرواز از زنجان به مشهد و کیش

مدیر فرودگاه از برقراری پروازهای کیش- زنجان- مشهد خبر داد.

تین نیوز

مدیر فرودگاه از برقراری پروازهای کیش- زنجان- مشهد خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، ایجاد فرودگاه زنجان در سال 69 از خبرهای مسرت بخش برای زنجانی‌ها بود، اما روند ساخت آن به درازا کشید و بالاخره سال 79 افتتاح شد، آن زمان همه گمان می‌کردند که سالن‌های این فرودگاه پر از مسافرانی باشد که برای پرواز به شهرهای مهم و حتی خارج از کشور در انتظار به سر می‌برند. بعد از افتتاح این محل وعده‌هایی برای برقراری پرواز به دبی، ترکیه، کیش، مشهد و تهران داده شد، اما از این وعده‌ها تنها پرواز برای حج تمتع، تهران و کیش به مرحله عملیاتی رسید و بقیه به مراحل اجرایی نرسیدند.

چند روز پیش در یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر توقف پرواز از فرودگاه زنجان منتشر شده بود.مدیر فرودگاه زنجان اعلام کرده بود که تا اطلاع ثانوی هواپیمایی از این محل بلند نمی‌شود. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با «محمد قاسمی» مدیر فرودگاه به گفت‌و‌‌گو بنشینیم. وی در این گفت‌و‌گو از مردم خواسته برای رونق فرودگاه زنجان از پروازها استقبال کنند.  گفت‌و‌گوی همشهری را با وی می‌خوانید:

چرا پرواز کیش و مشهد لغو شد؟

در دی ماه سال گذشته پیگیری‌های زیادی با بخش خصوصی برای ایجاد پرواز کیش انجام شد اما متاسفانه استقبال خوبی را شاهد نبودیم، با این‌که بخش خصوصی پروازها را فول‌چارتر ارائه می‌داد و ضررده شده بود، تصمیم گرفته شد برای مدتی این پرواز لغو شود، در مورد پرواز مشهد هم این اتفاق افتاد و در ایام تعطیلات 2 یا 3پرواز انجام شد اما بعد از آن با رشد منفی روبه‌رو بودیم. به همین دلیل و برای برون رفت از این شرایط تصمیم گرفته شد پروازها به صورت ترکیبی یعنی کیش- زنجان، زنجان به مشهد انجام شود، به عبارتی‌دیگر در طول هفته یک پرواز رفت و برگشت به مشهد و یک پرواز رفت و برگشت به کیش صورت گیرد، در حال حاضر رایزنی‌ها در این خصوص به چارترکننده ارائه شده است.

فکر می‌کنید این راه‌حل به نتیجه می‌رسد؟

زمانی که ما پرواز زنجان- مشهد را داشتیم به‌دلیل حمایت‌های استانی که می‌شد تعداد مسافران راضی‌کننده بود.

منظور شما از حمایت چیست؟

حمایت‌هایی که موجب رونق در تعداد پرواز و پایین آمدن قیمت‌ها شود. همان‌طور که می‌دانید قیمت بلیت‌ها بعد از آزادسازی افزایش پیدا کرد و شرایط اقتصادی موجود باعث شد مردم استقبال زیادی از پروازها نشان ندهند. بنابراین مجبور شدیم در این مدت هواپیماها را کوچک‌تر کنیم که در اواخر سال گذشته از کوچک‎ترین هواپیمای کشور استفاده کردیم.

کدام نوع هواپیما؟

هواپیمای RG100 شرکت هواپیمایی تابات با ظرفیت 80 مسافر. این کوچک‌ترین نوع هواپیما برای مسیر مشهد- زنجان بود که متاسفانه از آن استقبال نشد، اما امیدواریم با ایجاد پرواز ترکیبی، مردم از این کار استقبال کنند، چرا که مناسب‌ترین و بهترین نوع حمل و نقل، سفر هوایی است، درست است که احتمال حادثه‌ در این نوع سفر وجود دارد و حادثه‌هایی که در این خصوص می‌افتد همواره پر سرو صداست اما باید به این نکته هم واقف بود که سفرها جاده‌ای ما نیز زیاد ایمن نیستند و هر ساله شاهد مرگ‌و میر بر اثر سوانح جاده‌ای هستیم.

در حال حاضر فرودگاه زنجان هواپیمایی دارد یا نه؟

ما هواپیمایی در فرودگاه زنجان نداریم، پروازهایی که از زنجان به کیش یا مشهد انجام می‌شد متعلق به فرودگاه‌های این 2 شهر بود. هواپیمای پرواز کیش نیز فوکر 100 و ساخت اروپا بود.

سفرهای خارجی از فرودگاه زنجان بیشتر شامل سفر حج تمتع می‌شود، آیا پرواز ترکیه که قبلا وعده آن داده شده بود، عملیاتی می‌شود؟

سفر خارجی از فرودگاه زنجان شامل سفر حج تمتع بوده است و در حال حاضر برای سفر به عتبات عالیات با بخش خصوصی در حال مذاکره هستیم. فرودگاه نجف چند ماه پیش که قیمت خدمات خود را چند برابر بغداد افزایش داد، شرکت هواپیمایی ایران آن را تحریم و پروازهایشان را منتفی کرد اما به توافقاتی رسیدیم تا پرواز عتبات را برقرار کنیم. در مورد پرواز ترکیه، گفتن این نکته لازم است که بخش خصوصی باید وارد شود چرا که از نظر آماده‌سازی پرواز همه امکانات را داریم فقط چارتر‌کننده باید اقدام به این کار بکند و تا زمانی که برایش منفعتی نداشته باشد دست به این کار نمی‌زند.

چگونه می‌توان بخش خصوصی را راضی کرد؟

از طریق حمایت‌های مادی و معنوی و کمک دستگاه‌های تاثیرگذار می‌توان به نتایج خوبی رسید، چرا که استانبول ارتباط قوی تجاری با زنجان دارد و می‌طلبد که سازمان‌های صنعت، معدن تجارت و اتاق بازرگانی نیز وارد عمل شوند، هر چند اتاق بازرگانی در حال مذاکره برای عملیاتی شدن این پرواز است. با برقراری این پرواز نیاز نیست شهروندان زنجانی برای سفر به ترکیه به تبریز یا تهران بروند یا در جاده‌های خطرناک تردد کنند.

 آیا امسال شاهد افزایش قیمت بلیت خواهیم بود؟

افزایش قیمت‌ها به تقاضای مردم برای سفر هوایی بستگی دارد و نرخ‌گذاری هم بر این اساس انجام می‌شود وقتی مسافر کم باشد قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

قیمت بلیت زنجان- کیش چقدر بود؟

بین 400 هزار تا 500 هزار تومان و به نظر من با توجه به دوری مسافت و حوادث جاده‌ای این میزان هزینه مناسب است.

پروازها از نظر شما تا چه اندازه ایمن هستند؟

به طور حتم قبل از این‌که پروازی انجام شود هواپیماها ارزیابی می‌شوند و تا مورد تایید قرار نگیرند از باند فرودگاه به پرواز در نمی‌آیند. به نظرم پروازهای ما ایمن هستند، اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد محدودیت صندلی‌ها در پروازهاست، چرا که هواپیماهای موجود در کشور کمتر از نیاز مردم است؛ به همین دلیل به سختی برخی از پروازها برقرار می‌شود و برای توسعه پروازها و صنعت هواپیمایی باید مردم کمک کرده و از سفر هوایی استقبال کنند.

طرح تدوین فرودگاه زنجان به کجا انجامید؟

این طرح در سال 95 مصوب شد و بر حسب نیاز فرودگاه زنجان عملیاتی شد و ادامه دارد، ما در این چند سال بیکار نبودیم و قطعا نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی را در فرودگاه انجام داده‌ایم.

چه تغییراتی؟

اگر بازدیدی از فرودگاه داشته باشید متوجه تغییرات اساسی در ترمینال، محوطه بیرونی و زیبا‌سازی می‌شوید. با وجود این‌که فرودگاه زنجان ضرر‌ده است اما توسعه قابل قبولی داشته‌ایم.

چه میزان اعتبار برای توسعه هزینه کردید؟

در سال گذشته 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات فرودگاه کشور به این فرودگاه برای بهسازی و زیباسازی اختصاص یافت، البته این بجز هزینه‌های نگهداری روزانه فرودگاه، کارکنان و حقوق و مزایا است، این هزینه‌ها در حالی انجام شد که درآمد فرودگاه زنجان در سال گذشته به 200 میلیون تومان هم نمی‌رسید.

به عنوان سوال آخر، آیا پرواز زنجان- تهران برقرار می‌شود؟

 مسیر زنجان- تهران پر تردد بوده و بسیاری از مدیران سیاسی، پزشکان، دانشجویان در آن تردد می‌کنند، به‌طورقطع با راه‌اندازی این پرواز وقت مسافران زنجان تهران گرفته نمی‌شود، در حال حاضر فرودگاه تهران مجهز به مترواست و هر کسی در هر مسیری که می‌خواهد، سریع به مقصد می‌رسد و به‌تبع در مسیر وقت‌گیر و پرترافیک کرج توقف نمی‌کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.