| کد خبر: 144448 |

شهردار منتخب مطرح کرد؛

تکمیل خطوط مترو و میدان شهدا دو اولویت شهرداری جدید مشهد

شهردار منتخب مشهد گفت: تکمیل خطوط مترو و میدان شهدا دو اولویت من در شهرداری خواهد بود.

تین نیوز

شهردار منتخب مشهد گفت: تکمیل خطوط مترو و میدان شهدا دو اولویت من در شهرداری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در اولین نشست خبری خود که در دبیرستان حکیم نظامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اینجا لازم می‌دانم از شهردار پیشین، آقای مرتضوی و شورای شهر چهارم که هرچه در توان داشتند برای شهر گذاشتند، تشکر کنم.

وی افزود: اینکه کارهای دیگران را نقد کنیم کار خوبی‌ست، اما این‌که کارهای خوب دیگران را تمجید نکنیم، کار مناسبی نیست. بر این اساس، از همه عزیزانی که در گذشته در مشهد کار کردند، تشکر کرده و امیدوارم ادامه‌دهنده‌ی راه این افراد بوده و هرچه در توان دارم برای آبادانی این شهر انجام دهم.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «تا هنگام صدور حکم، در شهرداری مستقر نخواهم شد»، تصریح کرد: قانون به من حکم می‌کند تا زمانی‌که حکم من به‌عنوان شهردار مشهد صادر نشود، در شهرداری مستقر نشوم.

شهرداری باید نهادی پاسخ‌گو، مشارکت‌پذیر و بدون فساد باشد

وی با اشاره به این‌که «همه برنامه‌های من بر اساس شهروندمحوری خواهد بود»، خاطرنشان کرد: به‌عنوان شهردار مشهد دو چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم که پس از چهار سال در حد بضاعت به آن‌ها دست یابیم. یکی مشهد را به‌عنوان کلان‌شهر شهروندمحور معرفی کنیم و دیگری شهرداری نهادی پاسخ‌گو، مشارکت‌پذیر و بدون فساد.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: اهدافی که برای این چشم‌انداز مشخص کرده‌ام، توان‌مندسازی مرم و به‌کارگیری مستقیم آن‌ها در فعالیت‌های شهر است و دیگری هوش‌مندسازی شهر خواهد بود. همچنین تعامل سازنده با مدیران ملی از دیگر اهداف من در شهرداری مشهد خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که «تغییرات مدیریتی در شهرداری مشهد از کجا رقم خواهد خورد و به کجا ختم خواهد شد»، گفت: درحال حاضر، در حال ارزیابی مدیران فعلی هستم و به‌یقین نیروهایی وجود دارند که در شهرداری باقی خواهند ماند و تغییرات پس از اتمام ارزیابی انجام خواهد شد.

شهردار منتخب مشهد افزود: اصلاً بنا ندارم از تهران به مشهد نیرو وارد کنم. زیرا پس از سی سال مدیریت یاد گرفته‌ام اتوبوسی عمل نکنم و انشاءالله پس از ارزیابی نیروها نتیجه کار را خواهیم دید و ترجیح می‌دهم از اکثر مدیران فعلی استفاده کنم، مگر این‌که خودشان تمایل همکاری با مدیران جدید نداشته باشند.

5 هزار میلیارد بدهی عدد بالایی نیست

وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه‌ی پرداخت بدهی‌های شهرداری عنوان کرد: در رابطه با بدهی‌ها، در روزهای اخیر صحبت‌های بسیاری انجام شده است. در حال حاضر، مقدار دقیق بدهی‌ها برایم مشخص نیست و عدد دقیقی در این خصوص ندارم، اما به احتمال زیاد شهرداری مشهد حدود 5 هزار میلیارد بدهی دارد که به نظر من عدد بالایی نیست.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: مهم این است که کارهای شهرداری در جریان است و ممکن است بدهی‌های شهرداری در پایان مدیریت من نیز برای مثال حتی به پنجاه هزار میلیارد نیز برسد. اگر کسی بخواهد کار کند باید از سرمایه‌های کشور استفاده کند و استفاده از این سرمایه‌ها باعث این موضوع می‌شود. معمولاً دولت‌ها کمک زیادی به شهرداری‌ها نمی‌کنند، اما به هرحال منابع مالی وجود دارد و این مسیر ادامه دارد و این بدهی‌ها باید پرداخت شود.

وی افزود: بالاخره شورایی تشکیل شده و شهرداری انتخاب و تمام این کارها اگر طبق قانون بوده به آن احترام می‌گذارم، لذا این بدهی‌ها را می‌پذیرم و با کار و تلاش سعی بر تسویه‌ی بدهی‌ها خواهیم داشت.

شهردار منتخب مشهد با بیان این‌که «هم‌اکنون نمی‌توانم محل تأمین بدهی‌ها را اعلام کنم»، تصریح کرد: محل تأمین بدهی‌ها باید بررسی شود و ما در تلاش خواهیم بود به‌تدریج تراکم این بدهی‌ها را کم کرده و آن‌ها را تسویه کنیم.

اولویت من تکمیل خطوط مترو است

تقی‌زاده خامسی با اشاره به برنامه‌ی شهرداری برای تکمیل خطوط ریلی شهر مشهد، بیان کرد: شهرداری مشهد هم‌اکنون تعداد زیادی پروژه‌های بزرگ در دست اقدام دارد و یک «مگاپروژه» (=پروژه مادر) دارد که آن مترو است. اولویت من تکمیل خطوط مترو است، زیرا نقش بسیاری در زندگی مردم خواهد داشت.

وی با اشاره به رویکرد شهرداری جدید به مسائل فرهنگی و زیارتی عنوان کرد: مسائل فرهنگی شهر باید بر اساس زائر و مجاور تنظیم شود. همان‌گونه که نمی‌توانیم همه‌ی توجه خود را به زائران معطوف کنیم، هم‌چنین نمی‌توانیم به آن‌ها بی‌توجه باشیم. توجه ما به مجاوران خواهد بود اما برای زائران نیز تسهیلاتی فراهم خواهیم کرد که سود آن عائد مجاوران خواهد شد.

شهردار منتخب مشهد اظهار کرد: مسائل فرهنگی را در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی و نظرات مقام معظم رهبری دنبال خواهیم کرد.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه‌های شهرداری آینده برای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ی شهر، عنوان کرد: در مورد بافت‌های فرسوده در دوره‌های قبل شهرداری‌ها به این‌صورت عمل می‌کردند که زمین‌های این مناطق را خریداری کرده و شهروندان را در جای دیگری اسکان می‌دادند و پس از بازسازی واگذار می‌کردند، اما این روش هم‌اکنون جواب نمی‌دهد و بافت‌های فرسوده باید توسط خود مردم و افرادی که سرمایه دارند بازسازی شود و شهرداری نقش رابط و واسطه داشته باشد.

وی افزود: این‌که ما خودمان بگوییم این‌جا شهر معنوی جهان اسلام است و اسامی بین‌المللی روی آن بگذاریم، کافی نیست. به نظر من، برای تداوم حضور شهرمان در سطح جهانی باید ارتباطمان دارای سطح و کلاسی بین‌المللی باشد.

شهردار منتخب مشهد گفت: من در دوره‌ی مدیریتی خود در شهرداری تهران رابطه مناسبی با مدیران ملی دارم و فکر می‌کنم بتوانم منابع ملی را برای انجام پروژه‌های بزرگ شهری مانند مترو درخواست کنم.

با برج‌سازی مخالف نیستم

وی در رابطه با موضع خود در خصوص بلندمرتبه‌سازی افزود: هنگامی‌که معاون شهرسازی شهرداری تهران شدم، طی بخش‌نامه‌ای بلندمرتبه‌سازی را به‌کلی متوقف و منوط به بررسی شش‌ماهه کردم و پس از آن مجبور به ترک شهرداری تهران شدم.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «با برج‌سازی مخالف نیستم»، بیان کرد: به هرحال، شهر در مواردی نیاز به بلندمرتبه‌سازی دارد و ما نمی‌توانیم تمام تأسیسات را در سطح شهر پهن و گسترده کنیم. شهر باید جمع شود، اما باید به‌گونه‌ای عمل شود که هرکسی بداند در کجای شهر قرار است بلندمرتبه‌سازی صورت گیرد، مانند منطقه اکباتان تهران که کسی از برج‌سازی در آن‌جا شکایت ندارد.

وی افزود: بلندمرتبه‌سازی‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد اما موافق لغو پروانه‌های صادرشده در گذشته نیستم و به همه‌ی آن‌ها احترام می‌گذارم و اهل تعطیل کردن نیستم.

شهردار منتخب مشهد با اشاره به آینده روزنامه شهرآرا خاطرنشان کرد: این روزنامه رسانه‌ی شهرداری‌ست. پس از سخنان من در جلسه انتخاب شهردار برخی گفتند تقی‌زاده می‌خواهد شهرآرا را تعطیل کند. اولاً در بررسی‌های خود به این نتیجه نرسیدم این روزنامه به‌صورت غیرحرفه‌ای اداره می‌شود، اما این‌که روزنامه‌ای اصلاح‌طلب نیست به دلیل خط مشی شهرداری و شورای شهر سابق است.

شهردار منتخب شما اصلاح‌طلب است

وی ادامه داد: در حال حاضر، شهردار منتخب شما اصلاح‌طلب است ولی نمی‌خواهیم از رسانه شهرداری به‌عنوان یک رسانه‌ی حزبی استفاده کنیم. روزنامه شهرآرا با رویکرد شهری کار خود را ادامه می‌دهد و ما جز این روزنامه، روزنامه‌ی دیگری در شهرداری نداریم و باید از آن برای افزایش دانش مردم و آموزش به آن‌ها استفاده کنیم.

شهردار منتخب مشهد با اشاره به رویکرد شهرداری آینده در تجاری‌سازی مناطق محروم تصریح کرد: اصولاً تجاری‌سازی به رفع محرومیت این مناطق منجر نمی‌شود. من معتقدم باید در این مناطق کوچه‌های بن‌بست را از بین برد، کوچه‌های بن‌بست محل آغاز فساد و آسیب‌های اجتماعی‌ست و در بازدیدی که در این مناطق داشتم بسیاری از کوچه‌های حاشیه شهر مشهد بن‌بست‌اند.

وی در مورد مدیران متخلف شهرداری و شفاف‌سازی در این خصوص، تأکید کرد: من درخواستم این است تا به هنگامی که برای کسی حکمی صادر نشده است، او را مجرم درنظر نگیرید و تا هنگامی‌که حکمی صادر نشده نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد. اگر مشخص شود این افراد مقصر بوده‌اند، در شهرداری حضور نخواهند داشت، اما در صورتی‌که مقصر نباشند می‌توانند به کارشان ادامه داد.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «در همه‌ی موارد با شورا تعامل خواهم داشت»، افزود: اما در همه‌ی موارد و تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌گیر اصلی خودم خواهم بود. در حال حاضر، پیشنهادات مختلفی از جاهای مختلف داده می‌شود و من شنونده‌ی پیشنهادات همه خواهم بود.

وی با اشاره به برنامه‌ی شهرداری برای هوشمندسازی شهر اظهار کرد: هوش‌مندسازی همه‌اش سخت‌افزار یا نرم‌افزار نیست و مقوله‌ای ترکیبی در همه‌ی ابعاد است.

بسیاری از شهروندان از «الیت» رضایت ندارند

شهردار منتخب مشهد با بیان این‌که «درحال حاضر، هنوز الیت را بررسی نکرده‌ام»، مطرح کرد: اما این را می‌دانم که بسیاری از شهروندان از الیت رضایت ندارند و در هیچ‌جای دنیا دیده نشده است برای اجرای یک طرح هوش‌مند بیش از هفتصد نفر نیرو استخدام کنند.

وی با اشاره به این‌که «درمورد انتشار لیست اموالم طبق قانون عمل خواهم کرد»، گفت: اگر قانون از من بخواهد تا لیست اموال خود را ارائه دهم، حتماً این کار را خواهم کرد.

ما با آیت‌الله علم‌الهدی دوستان قدیمی خانوادگی هستیم

شهردار منتخب مشهد در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه تعامل و ارتباط وی با آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و آستان قدس رضوی، تصریح کرد: ما با ایشان از دوستان قدیمی خانوادگی هستیم و قطعا ارتباطم با حضرت آیت‌الله علم‌الهدی صمیمی خواهد بود، البته هنوز نتوانسته‌ام با ایشان ملاقات داشته باشم و امیدوار بعد از صدور حکم شهرداری‌ام با ایشان ملاقات کنم. من امیدوارم در تعامل با یکدیگر برای مشهد کارهای مشترک انجام و آن را به پیش ببریم.

تعاملم با آستان قدس، برد-برد خواهد بود

وی ادامه داد: همچنین روش من در تعامل با آستان قدس، برد-برد خواهد بود به صورتی که نه آستان قدس انتظار داشته باشد که شهرداری از اموالش به آن‌ها ببخشد و نه اینکه شهرداری از آستان قدس انتظار داشته باشد اموالش را به شهرداری بدهد.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به نحوه حضور در و تعامل با رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: در برابر رسانه‌ها آستانه تحمل بالایی دارم، همچنین من پیش از این که یک مسئول باشم یک فرد رسانه‌ای هستم و تلاش می‌کنم حداقل هر ماه یک بار مقاله‌ای در موضوعاتی که به آن تخصص دارم منتشر کنم.

وی افزود: خیلی علاقه دارم با رسانه‌ها در ارتباط باشم، زیرا معتقدم رسانه‌ صدای مردم است البته به شرطی که غرض در آن نباشد زیرا «چون غرض آمد هنر پوشیده شد».

در حال حاضر معاون زن انتخاب نخواهم کرد

شهردار منتخب مشهد با اشاره به نحوه حضور جوانان و زنان در ساختار جدید شهرداری، عنوان کرد: در مدیریت شهری هم ژنرال لازم است، هم گروهبان و هم سرباز و در شرایط مساوی برای به‌کارگیری زنان و جوانان به‌نفع آن‌ها تبعیض قائل خواهم شد، اما در حال حاضر معاون زن انتخاب نخواهم کرد، زیرا معتقدم در شهر مشهد کادرسازی برای زنان انجام نشده است و باید ابتدا در سطوح پایین‌تر از آنان استفاده کرد تا برای حضور در سمت‌های بالاتر آماده شوند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص هبه‌ها و کمک‌های شهرداری مشهد به شهرها و کشورهای دیگر، بیان کرد: شورای قدیم و شهردار قدیم هر کاری که کردند با هم هماهنگ بودند و قطعا بدون تصویب شورای شهر و تائید فرمانداری شهرداری نمی‌توانست به تنهایی این اقدامات را انجام دهد. رویکرد من نیز با شورای شهر روال خاص خودش را دارد و همچنین رویکرد من در این موضوع کاملات روشن است و رویکرد من رویکرد اصلاح‌طلبی و اعتدال است.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به این‌که «آیا طرح‌های شهردار پیشین را ادامه خواهید داد»، عنوان کرد: نمی‌گویم تمام طرح‌ها و کارهای شهردار قبل را ادامه می‌دهم بلکه به مصوبات شورای شهر و شهرداری قبل که براساس قانون بوده احترام می‌گذارم، اما اینکه اولویت من در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها چیست، آن بحث دیگری است.

اولویت دوم من در شهرداری تعیین و تکلیف پروژه میدان شهداست

وی با بیان اینکه«اولویت دوم من در شهرداری تعیین و تکلیف پروژه میدان شهدا است»، گفت: من از حضور در این میدان اصلا احساس رضایت ندارم. در حال حاضر تمام ساخت و سازهای این میدان نیمه‌تمام است. ما باید این بساط را جمع کنیم و این اصلا در شأن شهر مشهد و زائران نیست.

شهردار منتخب مشهد افزود: زمانی که من در نوجوانی در حوال میدان شهدا زندگی می‌کردم از میدان شهدا می‌شد امام رضا(ع) را حس کرد. من در جایی زندگی می‌کردم که شب‌ها با صدای حرم امام رضا(ع) خوابیده و صبح با صدای نقاره حرم از خواب بیدار می‌شدم، اما هم‌اکنون تا وارد حرم نشوی اصلا نمی‌شود امام رضا(ع) را حس کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.