| کد خبر: 257183 |

ابرپروژه راه آهن خراسان جنوبی؛ در مسیر احیا و افتتاح

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عزم دولت فعال کردن محورهای ترانزیتی به ویژه در شرق کشور در راستای همکاری با کشورهای حاشیه جنوب شرق است.

تین نیوز

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: عزم دولت فعال کردن محورهای ترانزیتی به ویژه در شرق کشور در راستای همکاری با کشورهای حاشیه جنوب شرق است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طرح احداث راه آهن بیرجند یونسی از سال ها پیش سر زبان های خراسان جنوبی ها بود. این طرح با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری کلنگ زنی شد تا کمی از دغدغه های حمل و نقل مردم کویر را برطرف کند، اما مسکوت ماند.

اکنون این ابر پروژه ریلی شرق کشور در دولت سیزدهم در مسیر احیا و پیشرفت قرار گرفته و توانسته با منابع مالی جدید به سمت توسعه پیش رود. این توسعه با هم افزایی بخش های مختلف دولت امکان پذیر است که اکنون این راه در حال پیمودن است.

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در این خصوص به ایسنا گفت: خراسان جنوبی تنها استانی بوده که از امکانات و زیرساخت راه آهن محروم است.

وی با بیان اینکه این امر هزینه های حمل و نقل مردم این استان را افزایش داده است، تصریح کرد: ساخت خطوط ریلی در ۱۳ قطعه با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری شتاب بیشتری می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر ریلی از زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به عنوان طرح اولیه ریلی از چندین سال پیش در دستورکار قرار گرفت، اظهار کرد: خراسان جنوبی مزیت معدن و جابجایی حجم بالای فرآورده های معدنی را دارد؛ بنابراین اتصال به خط ریلی از اولویت های زیرساختی استان است.

عباس زاده با بیان اینکه تکمیل کریدور ریلی جنوب به شمال کشور جزء اولویت هاست، تصریح کرد: طول کل مسیر ریلی از زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد ۹۱۰ کیلومتر در ۲۳ قطعه است که قطعات یک تا هشت در سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه خراسان رضوی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه این مسیر در کریدور جنوب به شمال زیر پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: مهم ترین قطعه این مسیر بیرجند - یونسی است که این قطعه نسبت به سایر قطعات پیشرفت فیزیکی مناسب تری دارد.

عباس زاده با بیان اینکه قطعات ۹ تا ۲۱ مسیر خط ریلی زاهدان  بیرجند  مشهد در استان خراسان جنوبی اجرا می شود، اظهار کرد: مطالعه قطعه ۹ در حال انجام است، اسناد مناقصه قطعات ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آماده شده، اسناد مناقصه قطعات ۱۳ و ۱۴ بارگذاری شده و آماده تحویل به پیمانکار است.

وی با بیان اینکه قطعه ۱۵ در حال اجرای اسناد مناقصه است، قطعات ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ در حال اجرا و قطعات ۲۰ و ۲۱ نیز در حال انعقاد قرارداد هستند، افزود: طی یک تا دو ماه آینده، مطالعات قطعات مختلف در خراسان جنوبی تکمیل می شود و همه قطعات را به پیمانکار واگذار خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طی یک تا دو ماه آینده کار به صورت جدی آغاز خواهد شد، بیان کرد: ۱۳ پیمانکار برای اجرای ۱۳ قطعه کارشان را همزمان شروع خواهند کرد تا سرعت اجرای طرح ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه خط ریلی در شهر بیرجند از پشت روستای دستگرد عبور خواهد کرد، بیان کرد: اجرای مسیر ریلی از زاهدان  بیرجند  یونسی  مشهد، یک ابر پروژه در سطح کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه عزم دولت سیزدهم فعال کردن محورهای ترانزیتی به ویژه در شرق کشور در راستای همکاری با کشورهای حاشیه جنوب شرق است، افزود: با توجه به سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی منطقه ای و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اجرای خط ریلی شرق هم اکنون به یکی از اولویت های اصلی طرح های زیرساختی کشور تبدیل شده است.

عباس زاده با بیان اینکه رئیس جمهور در جریان سفر دوم خود به خراسان جنوبی به مردم استان قول داد که حتماً راه آهن استان با سرعت آغاز خواهد شد، گفت: اجرای خط ریلی شرق هم اکنون به یکی از اولویت های اصلی طرح های زیرساختی کشور تبدیل شده تا زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی گناباد را به کریدور جنوب به شمال متصل کند.

اتفاق مهم برای تأمین منابع مالی یک طرح بزرگ ملی

وی با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته برای تکمیل این طرح مهم، گفت: در صورت تأمین منابع مالی تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح بزرگ راه آهن در استان خواهیم بود.

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اتفاق مهم برای تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ملی گفت: یکی از چالش های بزرگ ما در سال های گذشته، تأمین اعتبار کل مسیر راه آهن در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود که خوشبختانه با همت دولت و نمایندگان مجلس و همراهی قوای سه گانه و همچنین موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت در سال جاری برای کل این مسیر پیش بینی شد.

عباس زاده با بیان اینکه با این اقدام دغدغه ای در زمینه تأمین مالی این طرح مهم ملی نخواهیم داشت و از طرفی سرعت کار هم شتاب خواهد گرفت، گفت: کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری می گیرد.

وی با بیان اینکه از این مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مسیر بیرجند قاین  یونسی و چهار هزار میلیارد تومان نیز برای مسیر نهبندان - بیرجند در بودجه سال جاری پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تأمین منابع، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در منطقه خراسان جنوبی خواهیم بود که مسیری از شهرستان نهبندان تا یونسی گناباد را شامل می شود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز چندی پیش اعلام کرد: اجرای طرح راه آهن بیرجند - قاین - یونسی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شد و با اجرای این طرح زیربنایی به یکی از مطالبات به حق مردم خراسان جنوبی پاسخ داده می شود.

وی افزود: برآورد اولیه برای احداث راه آهن استان ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که با اجازه مقام معظم رهبری به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و اجرای تمامی ۲۳۱ کیلومتر خط راه آهن بیرجند  یونسی از محل تهاتر نفتی با کلنگ زنی آن طی مراسمی با حضور مهمان کشوری در آینده نزدیک آغاز می شود.

قناعت گفت: راه آهن بیرجند - قاین - یونسی جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بوده اما این طرح مهم یکسری مشکلات فنی داشت که با پیگیری های صورت گرفته رفع شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پس از رفع مشکلات فنی، مهمترین مسئله تامین منابع اعتباری برای اجرای طرح بود، منابعی که براساس مصوبه سفر رئیس جمهور می توانست بخشی از اعتبار این طرح ریلی را تامین کند ولی در زمینه تضامین، مسائلی در سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم که با پیگیری های صورت گرفته این مساله هم حل شد.

وی اظهار کرد: در نهایت با پیگیری مسئولان ارشد استان و با همراهی نمایندگان مجلس در مرکز و نگاه ویژه شخص رئیس جمهور، تامین منابع مالی کل قطعه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی از طریق تهاتر نفتی انجام شد.

قناعت گفت: درخصوص تامین اعتبار این طرح نامه ای توسط استان، وزارت راه و شهرسازی و معاونت اجرایی رئیس جمهور تهیه و به سران قوا ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت همچنین به تایید مقام معظم رهبری هم رسید که منابع این خط ریلی از طریق تهاتر نفتی از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

استاندار خراسان جنوبی، همچنین با هدف پیگیری امورات استان، به ویژه تعیین تکلیف زمان آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند- قاین- یونسی با بذرپاش دیدار کرد. پیگیری تسریع در آغاز عملیات راه آهن بیرجند- قاین- یونسی  و راه آهن زاهدان- نهبندان- بیرجند، از جمله دستورکارهای این جلسه بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.