| کد خبر: 254184 |

پیشرفت پروژه راه آهن بیرجند بر ریل تامین مالی

احداث راه آهن بیرجند - یونسی یکی از مهمترین طرح های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال ها انتظار در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن از سمت خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی آغاز شد اما نحوه تامین مالی این پروژه از همان ابتدای کار به عنوان یک چالش خود را نشان داد.

تین نیوز

اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری یکی از مطالبات دیرینه مردم این استان بوده و اگرچه کلنگ زنی شد اما تامین مالی این پروژه کلان به دولت سیزدهم رسید و در یک سال و نیم گذشته با پیگیری مسوولان استانی و اهتمام دولتمردان، گشایش های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، احداث راه آهن بیرجند - یونسی یکی از مهمترین طرح های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال ها انتظار در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن از سمت خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی آغاز شد اما نحوه تامین مالی این پروژه از همان ابتدای کار به عنوان یک چالش خود را نشان داد.

راه آهن شرق کشور اوایل دهه ۸۰ بر پایه خواسته های مردمی و با هدف توسعه منطقه در مجلس شورای اسلامی مصوبه گرفت، اهمیت آن نیز از بابت اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران بود که چابهار را به سرخس متصل می کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار - زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان - بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند - یونسی (خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی ، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبه تسریع تامین مالی پروژه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی بوده که علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه، دولت نیز در بودجه سالانه اعتباراتی برای آن در نظر گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره گفت: یکی از مصوبات مهم و ضروری سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی موضوع پروژه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی است و در این سفر تسریع در احداث قطعه بیرجند - یونسی یعنی اتصال مرکز استان به راه آهن سراسری مدنظر قرار گرفت.

وحید داعی افزود: راه آهن بیرجند - یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که ۵۸ کیلومتر از یونسی به سمت گناباد - قاین و ۳۲ کیلومتر از بیرجند در قطعه ۱۶ پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به ۱۸۱ کیلومتر باقیمانده اتصال به شبکه ریلی این کریدور اعلام کرد: برای مجموع این پروژه مصوبه ای با تامین مالی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اخذ شد و اقدامات زیادی در این مدت صورت گرفته که از جمله می توان به تشکیل کنسرسیوم ریلی اشاره کرد و قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی و این کنسرسیوم مبادله شده است.

مجموعه اقدامات انجام شده از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم و گشایش های صورت گرفته برای اجرای پروژه ریلی خراسان جنوبی سبب شد تا رئیس جمهور در پایان سفر دوم به این استان بگوید همه مقدمات کار فراهم شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.