| کد خبر: 188126 |

وقتی ترامپ خروج از توافق را تقبیح می‌کند

توئیت جدید ترامپ درباره خروج چینی ها از توافق با آمریکا و درخواست پکن برای مذاکره مجدد با آمریکا است؛ ادعای عهدشکنی که رئیس جمهوری آمریکا در آن یکه تاز است و حالا دستمایه ای برای جنگ تعرفه ها بین دو کشور شده است.

تین نیوز

توئیت جدید ترامپ درباره خروج چینی ها از توافق با آمریکا و درخواست پکن برای مذاکره مجدد با آمریکا است؛ ادعای عهدشکنی که رئیس جمهوری آمریکا در آن یکه تاز است و حالا دستمایه ای برای جنگ تعرفه ها بین دو کشور شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا لحظاتی پیش در توئیتی نوشت: در تعامل با چینی ها حق با ماست. به یاد آورید که آنها (چینی ها) توافق با ما را شکستند و برای مذاکره مجدد تلاش کردند. ما درحال کسب ده ها میلیارد دلار از محل تعرفه های گمرکی از چین هستیم. خریداران محصولات می توانند آن را خودشان در داخل آمریکا بسازند (وضعیت ایده آل) یا اینکه این کالاهای مشمول تعرفه را از کشورهایی بدون تعرفه بخرند.

معاون نخست وزیر چین که ریاست مذاکرات تجاری با آمریکا را برعهده دارد، ادعای واشنگتن مبنی بر تخلف پکن از تعهداتش را نادرست توصیف کرد و گفت: مذاکرات برای پایان جنگ تجاری با آمریکا ادامه دارد و دور بعدی در پایتخت چین برگزار خواهد شد.

خروج از توافق یا عمل نکردن به تعهدات، اتهامی است که ترامپ به چینی ها وارد کرده است؛ اظهاری که خود تداعی کننده خروج های مکرر از چند توافق جهانی و نقض پیمان های متعدد رئیس جمهوری آمریکا و درخواست مذاکره دوباره نظیر عهد شکنی درباره برجام و طرح ضرورت مذاکره دوباره است.

دونالد ترامپ از روز جمعه پس از آنکه آمریکا و چین نتوانستند در مذاکرات سطح بالای دو روزه خود به توافق برسند، تعرفه 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین به آمریکا را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد.

او همچنین به مقام های مرتبط دستور داده است که روند افزایش تعرفه ها بر تمام کالاهای باقیمانده وارداتی از چین به ارزش حدود 300 میلیارد دلار را آغاز کنند.

تارنمای چینی «چاینا دات او آر جی» نوشت که واشنگتن، روز جمعه 10 مه (20 اردیبهشت) پس از آن که نتوانست در مذاکرات سطح بالای دو روزه با چین به توافق برسد، تعرفه 200 میلیارد دلار بر کالای وارداتی چین به آمریکا را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد.

انجمن ملی تولیدکنندگان گندم ایالات متحده، انجمن سویا آمریکا و انجمن ملی تولیدکنندگان ذرت این کشور در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که کشاورزان آمریکا به شدت نگران اقدامات دونالد ترامپ درباره افزایش تعرفه بر کالاهای چین هستند.

براساس اظهارات این سه انجمن، این محصولات حدود 171 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی آمریکا را تشکیل می دهد.

به گفته رئیس انجمن گندم کاران آمریکا، تولیدکنندگان گندم درحال حاضر با مشکلات زیادی در آمریکا مواجه هستند و این افزایش تعرفه ها نیز (با اقدام متقابل چین)، فشار بیشتری بر بازارهای صادراتی وارد خواهد کرد و ارزش چند دهه توسعه بازار را تهدید می کند.

رئیس انجمن سویا آمریکا نیز دراین باره گفت: افزایش تعرفه ها عواقب جدی بر مزارع و خانواده کشاورزان وارد خواهد کرد؛ توسعه بازار سویا چین برای ما حدود 40 سال زمان برد و این بخش عمده ای از عمر ما است، بنابراین اگر توافق تجاری صورت نگیرد و تعرفه ها برداشته نشود، کسانی که برای توسعه بازار تلاش کردند ممکن است نتیجه آن را در طول عمر خود مشاهده نکنند.

پکن لحن تندتری را به نسبت همیشه اتخاذ کرده و گفته است که اقدام آمریکا را بی پاسخ نمی گذارد.

اقدام ترامپ علیه پکن که همان افزایش چشمگیر تعرفه‌ها بر 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی است واکنش‌های زیادی در چین به دنبال داشت و دولت و مردم این کشور را خشمگین کرد به طوری که وزارت بازرگانی چین اعلام کرد از راه مقابله به مثل وارد می‌شود‌.

گزارش روزنامه گلوبال‌تایمز ارگان‌ حزب حاکم چین تصریح کرد که ممکن است پکن، ساختار مالی آمریکا را هدف قرار دهد، به این معنا که چین، بزرگ‌ترین طلبکار آمریکا به شمار می رود و بیش از هزار میلیارد دلار اسناد قرضه آمریکا را در اختیار دارد که می‌تواند از این اهرم برای رویارویی با واشنگتن استفاده کند‌.

چینی ها همچنین اعلام کرده اند که زمان تجارت بیشتر با ارز چین (یوآن)، به جای دلار فرا رسیده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.