| کد خبر: 25675 |

در هفته ایمنی و کاهش حوادثو بلایای طبیعی؛

سمینار و کارگاه آموزشی مدیریت بحران با رویکرد زلزله برگزار شد

تین نیوز | در هفته ایمنی و کاهش بلایای طبیعی،سمینار و کارگاه آموزشی مدیریت بحران با رویکرد زلزله با حضور مدیران استانی،کارشناسان و متخصصان در دانشگاه صنعتی شیراز برگزار شد.

داشتن ایمنی در همه فعالیت ها و در زندگی روزمره از مهمترین مباحث حفظ جان بشر است
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره کل راه و شهرسازی فارس، مدیرکل راه و شهرسازی فارس ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از حضور مدیران، کارشناسان و متخصصان در سمینار مدیریت بحران با رویکرد زلزله افزود: سه بعد اصلی هر فعالیتی نیروی انسانی، منابع مالی و تجهیزات از عوامل موضوعی انجام کار است و مهمترین قسمت آن نیروی انسانی است و داشتن ایمنی در همه فعالیت ها و در زندگی روزمره از مهمترین مباحث حفظ جان بشر است.

وی ادامه داد: در حوزه تخصصی چیزی که به عنوان بحران ناشی از اتفاقات طبیعی در هر کشور یا جامعه ای ممکن است رخ دهد، حوزه ایمنی و نقش مدیریت این حوزه است که امروز توسط متخصصین این موضوع،ارائه خواهد شد.

مهندس عشایری با بیان اینکه ما در حوزه فعالیت خودمان نباید کاری کنیم که سانحه ای به یک اتفاق اضطراری تبدیل شود اظهار داشت: اگر اتفاقی به وضعیت اضطرار رسید باید کاری کنیم که تبدیل به بحران نشود و اگر بتوانیم مدیریتی داشته باشیم که اتفاق طبیعی رخ داده به مرحله بحران نرسد عملکرد مطلوب حوزه مدیریتی خود را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: بلایای طبیعی و اتفاقاتی که ناشی از بازخور طبیعی در هر جامعه ای و در هر مکانی از زمین اتفاق می افتد دست ما نیست اما به عنوان انسان می توانیم اتفاق طبیعی که در نقطه ای حادث می شود، مدیریت مهندسی کنیم که تبدیل به بحران نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی به اقدامات موثر توسط مهندسین و مدیران مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: زمانی نگران زلزله های 4 ریشتری بودیم اما امروز سالانه در استان فارس شاهد زلزله های بالای 5 ریشتر متعددی هستیم که خدا را شکر با توجه به اقدامات موثر صورت گرفته توسط مهندسین و مدیران شاهد کاهش خسارات مالی و جانی هستیم و این از نگاه فنی و مهندسی افتخار بزرگی است و قابل تقدیر است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده محاسبات،نظارت و همچنین عوامل اجرایی رو به بهبود باشد و ما هم مثل کشورهایی که بنیان اصلی مدیریت بحران را بر مقابله با حوادث و بلایای طبیعی گذاشته اند بتوانیم با پیشگیری لازم در این خصوص با حوادث مقابله کنیم.

پرداختن به زلزله نباید فقط به هفته ایمنی و حوادث طبیعی موکول شود
مهندس فیاض پور،مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت : ایران جز ده کشور حادثه خیز دنیاست اما خطر پذیری و آسیب پذیری ایران هزار برابر ژاپن است.

به گفته وی: برخی از حوادث در کشور ما و در استان فارس ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، هر چند در بحث زلزله در عرض چند ثانیه زمین و زمان زیر رو میشود اما این نشانه این است که ما باور داشته باشیم که فردای قیامت تمام عالم نیز دگرگون خواهد شد.

فیاض پور افزود : در بحث زلزله ماه ها و سال ها جای کار کردن برای اندیشمندان و اهل فن وجود دارد ، اگر چه پرداختن به این موضوع نباید موکول شود به اینکه هفته ایمنی و حوادث طبیعی نام گذاری شود بلکه می بایست اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی در بین مردم و مسئولین،سازندگان و تولید کنندگان و هم چنین بهره برداران صورت پذیرد.

وی در بخش دیگر به روز جهانی کاهش خطر پذیری در برابر زلزله پرداخت و افزود : در ایران این هفته را بنام ایمنی در برابر بلایای طبیعی نام گذاری کرده اند و عمده استان ها توسط دستگاه های مختلف برنامه هایی ترتیب می دهند اما این سوال همچون سمینارهای دیگر مطرح است که چرا باید آسیب پذیری ما در برابر ژاپنی ها هزار برابر بیشتر باشد وقتی دانشمندان، متخصصین ،طراحان و ناظرین ما در علم و دانش از گذشته تاریخ تاکنون سرآمد بوده اند.

وی ادامه داد: این سؤال و پاسخ به آن باید مدنظر باشد چرا که زلزله خطر جدی است که هر ثانیه باید منتظرش باشیم و با توجه وضعیت جغرافیایی و قرارگیری ایران در گسل های فعال این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل بحران استانداری فارس هم چنین اظهار داشت : آیین نامه 2800 مقررات ملی ساختمان، نظام مهندسی روستایی و همه اینها بعد از زلزله بم یک زبان مشترک برای حل مشکلات پیدا کرد و وقتی زبان مشترک برای حل مشکل پیدا شد آن چیزی که اجرا کننده متضمن حل مشکل خواهد بود، همدلی و هماهنگی و رفاه است.

فیاض پور افزود : با تصویب تشکیل سازمان مدیریت بحران، ظرفیت های بسیار خوبی در قانون آیین نامه اجرایی به کمک سایر مقررات در اجرای قوانین به عنوان حلقه سوم مفقوده که نیازمند هماهنگی، همدلی و رفاه بود حاصل شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد در این همایش و کارگاه های مشابه تلاش شود به ارائه راهکارها،تعریف برنامه ها و پروژه هایی برای تقویت هر سه حلقه مفقوده که نتیجه آن کاهش خطر پذیری کشور عزیزمان و شهروندان عزیز در برابر حوادثی مثل زلزله خواهد بود.

در بخش عمران دانشگاه صنعتی شیراز تجارب خوبی برای مقاوم سازی ساختمان ها بدست آورده ایم.
از دیگر سخنرانان این مراسم دکتر مقدسی رئیس دانشگاه صنعتی شیراز هدف از تاسیس این دانشگاه را خدمت رسانی و همچنین انبار تحقیقات دانست و تصریح کرد: در این دانشگاه 16 رشته در مقطع دکتری و 35 رشته در مقطع کارشناسی ارشد فعال است و این نشان میدهد که هدف ما کارهای تحقیقاتی برای منطقه و خصوصا شهر شیراز بوده است.

وی پیشگیری در بحران را یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود عنوان کرد :آنچه برای مدیریت میتوانیم ببینیم این است که اجازه ندهیم ابتدا مسئله ای به بحران تبدیل شود و بهترین مدیریت بحران این است که طوری اندیشیده و برنامه ریزی شود که بحران بوجود نیاید.

دکتر مقدسی ادامه دادند مسئله ای که شاید در آینده بحران بوجود آورد بحث ساختمان فرسوده است که ما در این زمینه با توجه به مقاوم سازی تعدادی از ساختمان های دانشگاه صنعتی در بخش عمران به تجارب خوبی دست یافته ایم و از مدیران بحران استان تقاضا داریم که در زمینه مقاوم سازی کارهای بیشتری انجام شود چرا که میتواند آسیب زیادی وارد کند وی همچنین به بحث آموزش افراد در زمان بحران و وقوع زلزله پرداخت و آن را از اقدامات مهمی دانست که میتواند در هنگام بحران و وقوع زلزله از صدمات جلو گیری کند.

تعامل بین دستگاهها در راستای مقاوم سازی منازل و مدیریت بحران زلزله
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس نیز در سخنانی برگزاری این کارگاهها را مستلزم داشتن یک خروجی مثبت و موثر در سطح استان و برای پیشگیری و تمهیدات لازم در زمان وقوع حادثه دانست.

مهندس صحرائیان افزود : در مجموعه شورای فنی استان پیشنهاد تعامل بین دستگاه ها در راستای مقاوم سازی منازل و مدیریت بحران زلزله ارائه شد و در آینده نیز یک تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی فارس و سازمان نظام مهندسی و اداره کل فنی در این خصوص تنظیم خواهد شد.

وی در پایان گفت : در بحث مقاوم سازی مصالح و استاندارد سازی فراورده های ساختمانی حرکت های بسیار خوبی توسط دستگاه های متولی انجام گردیده است و امیدواریم بتوانیم از پتانسیل کارشناسان نظام مهندسی جهت نظارت بر ساخت و سازها استفاده نماییم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.