| کد خبر: 236381 |

◄ حوادث رانندگی در ایران چگونه رخ می‌دهد؟

تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در ایران وضعیت مناسبی در مقایسه با کشورهای دنیا و بسیاری از کشورهای همسایه نداشته است.

تین نیوز

یک دانش آموخته مدیریت و تحلیلگر داده در گزارشی تحلیلی، نگاهی به آمار کشته شدگان تصادف در ایران داشته است.

به گزارش تین نیوز،  بهمن اجدری در ابتدای این گزارش نوشت: در ابتدای تابستان ۱۴۰۰، خبر جان دادنِ 2 دو خبرنگار محیط زیست، سه سرباز معلم، یک مامور نیروی انتظامی و راننده در 2 حادثه جاده‌ای افکار عمومی را یک‌ بار دیگر متوجهِ معضل حوادث جاده‌ ای در کشور کرد. پنج سال پیشتر، در تابستان ۱۳۹۵ در حادثه‌ ای مشابه ۱۹ سرباز در استان فارس در اتوبوس جان خود را از دست دادند. یا پیشتر از آن، در اسفند ۱۳۷۶ سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه شریف در خوزستان جان هفت نفر را گرفت و به فاجعه‌ای دیگر بدل شد.

وی افزود: حوادث رانندگی در ایران چگونه رخ می‌دهد؟ آیا امکان پیشگیری از این حوادث وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش‌ها دشوار است. نوشته پیش‌رو در تلاش است با گردآوری و تحلیل داده، چراغی برای یافتن پاسخ به پرسش‌های یادشده روشن کند.

او در بخش دیگری از این گزارش عنوان کرد: تعداد کشته‌های حوادث رانندگی در ایران وضعیت مناسبی در مقایسه با کشورهای دنیا و بسیاری از کشورهای همسایه نداشته است. این تعداد از میانه دهه هشتاد به مدت تقریبا ده سال کاهش می‌یابد و به حدود ۱۶ هزار نفر در سال می‌رسد. این کاهش در سال ۹۵ متوقف می‌شود و در سال ۹۷ می‌شد گفت نوعی تغییر رفتار رخ داده و تعداد کشته‌های سوانح رانندگی روند افزایشی در پیش گرفته است. این تعداد در سال ۹۷ به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده بود.

اجدری ادامه داد: با همه‌گیری کرونا تعداد فوت ناشی از تصادف کاهش یافت و به حدود ۱۵ هزار نفر در سال ۹۹ رسید اما باید توجه داشت با کنار رفتن همه‌گیری و بازگشت تردد راه‌ ها به وضعیت سابق ممکن است تعداد فوت ناشی از حادثه رانندگی در ادامه روند قبلی نسبت به گذشته حتی افزایش یابد.

او افزود: بررسی‌ های انجام شده نشان می‌دهد آمار فوت ناشی از تصادف در استان‌ ها با جمعیت و مساحت آن‌ها مرتبط است. در میان استان‌ها، استان‌ فارس و پس از آن استان مرکزی آمار فوت ناشی از تصادف‌شان فراتر از جمعیت‌ و مساحت‌شان است.

وی گفت: در نوار جنوب و جنوب شرق کشور نیز سهم فوت ناشی از تصادف از کل مرگ و میر بیشتر از سایر نقاط کشور است.

برای مطالعه متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.