| کد خبر: 21469 |

۴۵درصد جانباختگان سوانح رانندگی راکبان موتورسیکلت هستند / لزوم کاهش بیشتر تصادفات

تین نیوز | مدیر کل دفتر حمل و نقل ترافیک کشور با تأکید بر لزوم کاهش تعداد جانباختگان سوانح رانندگی و نزدیک شدن به آمار‌های جهانی، گفت: در ایران 45 درصد جانباختگان سوانح رانندگی را عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت تشکیل می‌دهند.
 
سید مهدی یدی همدانی در سومین همایش آموزشی حمل و نقل استان‌های شمالی کشور‎ بیان کرد: ریشه تشکیل حمل و نقل در دنیای امروز ‌به قانون بلدیه در زمان انقلاب مشروطیت که منجر به انقلاب اسلامی در ایران شد، بر‌می‌گردد؛ ‌ در این قانون تشکیل شهرداری‌ها به تبعیت از اروپا شکل می‌گیرد و طی سالیان دستخوش تغییراتی می‌شود و نهایتاً در سال 1334 دوباره تغییر می‌کند و ما هم اکنون هم از این قانون استفاده می‌کنیم.
 
‌همدانی اظهار داشت: در سال های 1330 مسأله ترافیک را یک مسأله پلیسی عنوان می کردند که باید با قانون و اجرائیات آن را حل کرد و از حوزه فعالیت شهرداری‌ها خارج شد و فقط در تهران بود که شهرداری عهده‌دار این موارد بود.
 
وی با بیان اینکه در سال 1331 اولین قانونی که در حوزه حمل و نقل درون شهری مصوب شد تشکیل اتوبوس‌رانی بود، گفت: این موجب شد شرکت واحد را به وجود آورند و در اینجا بود که قانون حمل و نقل همگانی شهری به وجود آمد.
 
همدانی اضافه کرد: از سال 1350 به خاطر کم کردن آمار تصادفات، جریمه ها را زیاد می کنند (معروف به جرائم 100 تومانی) و حتی برای عابر پیاده هم جرائم پنج هزار تومانی در نظر گرفته شد‌ و این جریمه ها را نقدی دریافت می‌کردند‌.
 
مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک کشور یادآور شد: آشفتگی در حوزه مدیریت حمل و نقل شهر موجب شد تا وظایف دستگاه‌ها به خوبی انجام نشود و متولی آن تا سال 1380 مشخص نبود.
 
مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک کشور اظهار داشت: بعد از انقلاب، شورای انقلاب متولی قانون‌گذاری شد و در اولین مصوبه‌ خود تمام جرائم رانندگی بخشیده شد و مصوبات خوبی جهت نظم مدیریت حمل و نقل شهری به تصویب رسید.
 
‌همدانی افزود: در سال 76 قانون الزامی بودن کمربند اجرایی شد اما هنوز ما قانونی در خصوص اینکه بچه زیر 12 سال نباید روی صندلی جلوی ماشین باشد و یا استفاده از صندلی مخصوص بچه های زیر 4 سال و زیر 8 سال نداریم.
 
دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه از سال 80 تا 89 حدود 9 هزار موتورسوار شناسایی شد، افزود: در سال 1392 تعداد تلفات ‌ تصادفات راهنمایی و رانندگی به عدد 18 هزار نفر رسید هرچند قبلاً این رقم 26 هزار بود اما فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد.
 
‌همدانی بیان داشت: در سال 2011 از هر 100هزار نفر 34 نفر بر اثر سانحه تصادف کشته می‌شدند هرچند این عدد امروز به 23 نفر رسیده است اما ایران ازحیث آمارمرگ و میر در اثر تصادفات از بین 182 کشور جزء چهار کشور اول جهان است اما در سوئد از هر 100 هزار نفر جمعیت 5.2 نفر کشته تصادفی داریم و آمار کشور ما 10 برابر سوئد است و میانگین جهانی هم 20 نفر است.
 
وی اضافه کرد: در کشور ایران 45 درصد جانباختگان سوانح رانندگی عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت‌ها هستند.
 
همدانی در خصوص میزان حق السهم شهرداری‌ها از جرائمی که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می گیرد گفت: این سهم در قانون جدید 42 درصد بوده که ‌سهم دهیاری‌ها 18 درصد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.