| کد خبر: 204405 |

ریشه‌یابی سه‌گانه مرگ در تصادفات جاده‌ای

تصادفات جاده‌ای یکی از عمده‌ترین دلیل‌های صدمه‌های جانی در سطح کشور و استان چهارمحال وبختیاری محسوب می‌شود از این رو کارشناسان در میزگرد ایرنا مهمترین مولفه برای کاهش تصادفات جاده‌ای را فرهنگسازی و بهبود زیرساخت‌ها عنوان کردند.

تین نیوز

تصادفات جاده‌ای یکی از عمده‌ترین دلیل‌های صدمه‌های جانی در سطح کشور و استان چهارمحال وبختیاری محسوب می‌شود از این رو کارشناسان در میزگرد ایرنا مهمترین مولفه برای کاهش تصادفات جاده‌ای را فرهنگسازی و بهبود زیرساخت‌ها عنوان کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، در تصادفات رانندگی جاده، راننده و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادف هستند که بیشتر مواقع در  اذهان عمومی، مقصر اصلی در تصادفات رانندگان مطرح می‌شوند در حالی که ناایمن و استاندارد نبودن راه‌ها و خودرو نیز می‌تواند از عوامل مهم تصادفات تلقی شود.

با توجه به داده‌های سازمان جهانی بهداشت، مرگ‌های جاده‌ای ۲۵ درصد کل مرگ‌های ناشی از جراحت‌ها هستند و براساس نظر کارشناسان و همچنین رانندگان استان، استانداردسازی جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان و تبدیل شدن این محورها به خصوص محورهای پرتردد به بزرگراه عامل مهم برای کاهش تصادفات رانندگی است.

 براساس اعلام پزشکی قانونی کشور،  از ابتدای سالجاری تا پایان آبان‌ماه در تصادفات جاده‌ای در سطح کشور ۱۲ هزار و ۵۲۷ نفر فوت کردند، که این آمار در مدت مشابه پارسال ۱۲هزار و ۲۴۶ نفر بود و همین آمار در استان چهارمحال و بختیاری در سالجاری ۱۶۹ نفر بوده است که در مدت مشابه سال قبل ۱۹۶ نفر اعلام شده بود.

تعداد مصدمان حوادث رانندگی کل کشور در این مدت در سالجاری ۲۵۶ هزار و ۹۹۹ نفر بود که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۸ هزار و ۸۳۷ نفربود و تعداد مصدومان تصادفات رانندگی در این مدت در استان چهارمحال و بختیاری ۳ هزار و ۱۵۲ نفر و در مدت مشابه سال قبل ۳۲ هزار و ۹۵۳ نفر بوده است.

این در حالی است که در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می‌شوند و این آمار بر ضرورت اصلاح راه‌های کشور و بالابردن سطح ایمنی خودروها را می‌طلبد.

استان چهارمحال و بختیاری ۳ هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه وجود دارد که ۲۵۹ کیلومتر این میزان بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.

تصادفات جاده‌ای یکی از مهمترین مسائلی است که جان رانندگان را به خطر می‌اندازد، براساس این مساله مهم خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد میزگردی با عنوان "بررسی آسیب‌های حمل و نقل عمومی، تصادفات، گره‌های ترافیکی و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای" را برگزار کرد. 

در این میزگرد تخصصی سیدغلامعلی نوربخش رییس پلیس راه، شهرام ندیمی مدیرکل حمل و نقل، حسین مالکی معاون حمل و نقل ، حمید ربیعی معاون راه و شهرسازی، احسان امانی مدیرکل دفتر فنی استانداری، هوشیار اسدی مدیر امور پایگاه‌های سازمان اورژانس ، علی بابا حبیبی کارشناس معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، جمال شمس و علی عزیزی از نمایندگان انجمن صنفی رانندگان (راننده) ،علی حبیبی رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان استان شرکت داشتند.

شرکت کنندگان در این میزگرد تخصصی با اشاره به وضعیت استان و جاده‌ها و  محورهای مواصلاتی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشتند، انسان، جاده و خودرو سه عامل تصادفات جاده‌ای است که هر کدام سهم خاصی در تصادفات دارند.

این کارشناسان و مسوولان بر فرهنگ‌سازی رانندگی صحیح، نظارت بیشتر بر ناوگان حمل و نقل، توسعه راه‌ها، شناسایی نقاط حادثه خیز و رفع و آشکارسازی این نقاط را مورد تاکید داشتند.

به گفته مدیران و کارشناسان، توسعه راه‌ها به خصوص محورهای ترانزیت، افزایش دوربین‌های مدار بسته و فرهنگ‌سازی از سنین کودکی در خصوص رانندگی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بار را مهمترین راه‌های کاهش تصادفات عنوان کردند.  

جاده‌های ناایمن، علت اصلی تصادفات

 یکی از اعضای انجمن صنفی رانندگان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه راه، عامل انسانی و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادفات رانندگی است، گفت: تنها درصدی از علت تصادفات عامل انسانی است.

جمال شمس که خود یکی از پیشکسوتان در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و از رانندگان خودروی سنگین استان است، در این میزگرد افزود: بر اساس تجربه کاری که کسب کردم، بخش عمده تصادفات رانندگی به علت ایمن نبودن جاده‌ها و محورهای ارتباطی است.

وی، با اشاره به کوهستانی و سخت‌گذربودن جاده‌های مواصلاتی استان گفت: نقاط حادثه‌خیز، گردنه‌ها و شیب جاده‌ها و نبود شانه در حاشیه جاده‌ها از مهمترین دلایل ناایمن بودن است که به محض بروز بارندگی و بارش جاده‌ها ناایمن‌تر می‌شود.

این راننده پیشکسوت و با سابقه استان اظهار داشت: برخی محورهای مواصلاتی استان از جمله محور شهرکرد، بروجن  به لردگان و بن به داران، از محورهای ترانزیت استان و پرتردد است و از سوی دیگر در مرکز استان نیز محور شهرکرد به شلمزار و شهرکرد به سورشجان و شهرکرد به فرخشهر و گردنه رخ از محورهای پرتردد است اما هنوز این مسیرها به صورت کامل بهسازی نیاز دارد.

وی به چهارخطه نبودن تمام طول این محورها و همچنین وجود دست‌اندازهای ناایمن در این محورها به عنوان مهمترین عوامل تصادفات اشاره کرد و گفت: این جاده‌ها برای ایمن‌تر شدن باید تعریض و چهار خطه شود.

شمس، نبود شانه در حاشیه برخی جاده‌های استان به عنوان یکی از دلایل و مشکلات حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در صورت بروز یک حادثه رانندگی که منجر به شاخ به شاخ شدن خودروها بشود،  شانهای برای فرار از بروز حادثه رانندگی وجود ندارد.

وی، با انتقاد از نامناسب و ناکافی بودن علائم هشدار دهنده و رانندگی در برخی محورهای مواصلاتی استان افزود: برخی پیمانکاران در هنگام فعالیت‌های راهسازی نصب علائم هشدار دهنده را به شکل کامل انجام نمی‌دهند که این امر باعث بروز تصادفات زیادی در جاده‌ها می‌شود که می‌توان با نصب یک یک علامت هشداردهنده یا چراغ چشمک زن از بروز تصادفات حوادث رانندگی جلوگیری کرد.

شمس، با انتقاد از اینکه جریمه‌های رانندگی بسیار بالاست، افزود: جریمه رانندگی عامل بازدارنده تصادفات رانندگی نیست.

به گفته وی، فرهنگسازی در خصوص رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان نقش مهمتری در کاهش تصادفات دارد، تا اعمال جریمه‌های رانندگی که این مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

وی، با اشاره به اینکه برخی رانندگان به دلیل مشکلات مختلف از جمله مشکل در زمینه کرایه‌بار، بارگیری نامناسب و یا مشکلات دیگر از جمله دیر تخلیه شدن بار در گمرکات دچار بی‌اعصاب و نگرانی می‌شوند، افزود: باید در زمینه رفع مشکلات این قشر نیز از سوی مسوولان رسیدگی شود.

این راننده استان گفت: هم‌اکنون ۳۰ دستگاه خودرو از رانندگان استان ۸ شبانه روز است که برای تخلیه بار صادراتی در مرز مهران توقف کردند.

به گفته وی، این خواب رانندگان در گمرکات به دلیل نبود امکانات رفاهی زمینه‌ساز مشکلات زیاد و خستگی راننده می‌شود که در زمان برگشت منجر به بروز تصادف و یا بروز تخلفات رانندگی می‌شود.

این راننده خودروی سنگین از مسوولان استان و کشور خواست برای بررسی وضعیت جاده‌ها یکبار هم که شده با کامیون در جاده‌ها سفر کنند، تا وضعیت نامناسب جاده‌ها آشنا شوند.

فرهنگ‌سازی و آموزش ۲ عامل در کاهش تصادفات

رییس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان چهارمحال وبختیاری نیز با تاکید براینکه یک عامل خاص به تنهایی باعث بروز تصادف نمی‌شود، گفت: با فرهنگ‌سازی و بروزرسانی آموزش‌های رانندگان می‌توان تصادفات را کاهش داد.

علی حبیبی افزود: آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و رانندگی باید از سنین کودکی و آغاز یادگیری کودکان شروع شود تا فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به قوانین در ذهن افراد نهادینه شود.

به گفته وی، جاده‌های ناایمن و ناکافی بودن آموزش و فرهنگ‌سازی بین رانندگان، همچنین فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل از دیگر عوامل بروز تصادفات جاده‌ایست.

وی اظهار داشت: بیشترین تردد در استان در محور شهرکرد، بروجن و به لردگان انجام می‌شود که محور ترانزیتی جنوب به مرکز کشور است و از کالاهای وارداتی و صادراتی از بندر امام به سراسر کشور منتقل و یا از استان‌های مرکزی کالاهای صادراتی به بنادر ارسال می‌شود.

حبیبی، با تاکید بر ایمن‌سازی جاده‌های استان افزود: برای ایمن‌سازی جاده‌ها، احداث شانه و یا چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی استان نیاز آزادسازی و رفع معارضات با مردم و همچنین استان‌های است که این امر تعامل بیشتر مسوولان با استان‌های همجوار و مردم را می‌طلبد.

وی، به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آموزش تاکید کرد و گفت: در فصل زمستان بحث استفاده از تجهیزات زمستانی در رانندگی نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد.

رفع مشکلات راه‌ها و راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی برای رانندگان

رییس انجمن رانندگان فرخشهر نیز گفت: یک حادثه رانندگی به دلیل مشکلات فرهنگی، ساختاری و اجرایی رخ می‌دهد و یک عامل به تنهای باعث بروز حادثه رانندگی نیست.

علی عزیزی یا تاکید بر اینکه یکی از علت‌های تصادفات عامل انسانی است، افزود: برخی مشکلات اقتصادی، خانوادگی، مشکلات هنگام کار از جمله بارگیری و تخلیه بار از دلایلی است که در روحیه رانندگان تاثیر گذاشته و برخی مواقع باعث بروز حوادث رانندگی می‌شود.

وی، به مشکلات اقتصادی به عنوان به یک علت پنهان در تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث نبود تمرکز راننده شده که تحریم‌های ظالمانه نیز در این علت بی‌تاثیر نیست.

این راننده اظهار داشت: با توجه به فعالیت‌های مطلوبی که در حوزه راه انجام شده، اما ایمن‌سازی، استانداردسازی جاده‌ها و احداث شانه و حریم برای جاده‌ها از مهمترین مشکلات حوزه راه است.

وی، آشنا نبودن تعدادی از رانندگان با برخی تابلوهای هشدار دهنده را از دیگر مشکلات و دلایل بروز حوادث رانندگی دانست که اطلاع‌رسانی در این حوزه می‌تواند عاملی برای کاهش تخلفات و تصادفات باشد.  

عزیزی، بر راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی برای رانندگان استان در آموزش قوانین جدید و تابلوهای هشدار دهنده تاکید کرد و گفت: این کانال آموزشی می تواند با همکاری پلیس راه و حمل و نقل و راهداری استان راه اندازی شود.

به گفته وی، اصلاح فرهنگ رانندگی از عوامل کاهش تصادفات در درون شهرها در جاده‌ها و حتی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها است.

 ۴۹ نقطه حادثه خیز در چهارمحال وبختیاری شناسایی شد

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، از شناسایی ۴۹ نقطع حادثه‌خیز در استان خبر داد و گفت: تمام این نقاط آشکارسازی شده است.

شهرام ندیمی، با اشاره به اینکه در استان ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده وجود دارد، گفت: ۲۶۰ کیلومتر از جاده‌های استان بزرگراه، ۸۱۶ کیلومتر راه اصلی،۲۹۰ کیلومتر راه فرعی و مابقی راه شوسه و درون شهری است.

به گفته وی، سخت‌گذر بودن محورهای مواصلاتی استان و گردنه‌های سخت‌گذر از مشکلات جاده و راه‌های استان است که براساس برنامه زمانبندی، سالانه ۱۰ نقطه حادثه خیز استان ایمن‌سازی خواهد شد.

وی، با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه در استان وجود دارد، افزود: ۷۰۰ کیلومتر راه‌های استان کنار بر و گردنه هستند.

ندیمی اظهار داشت: هم‌اکنون تمام نقاط حادثه‌خیز استان آشکارسازی شده و براساس اعتبارات سالانه، رفع این نقاط در دستورکار اداره راهداری استان قرار گرفته است.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، به احداث پاسگاه پلیس راه به در محورهای استان به عنوان یکی از وظایف حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی پاسگاه پلیس راه  محور شهرکرد به مسجد سلیمان زمین خریداری شده است، طرح آماده و در صورت تامین اعتبار سال آینده عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

ندیمی گفت: پاسگاه پلیس راه محور بروجن به لردگان نیز زمین و اعتبار تامین و پیمانکار اجرا تعیین شده و تا پایان سال مالی، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی، با اشاره به موقعیت گردشگری استان افزود: در سالجاری اجرای ۲ طرح اقتصادمقاومتی در این راستان در راستای توسع گردشگری در محور "ناغان به  ایذه" و "جوزستان به سمت ارمند" تعریف شده است.

سرپرست راهداری و حمل و  نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در این محورها رفع نقاط حادثه خیز و رفع مشکلات راه از جمله رفع ممنوعیت تردد اتوبوس رفع خواهد شد.

وی گفت: در طرح محور ناغان به ایذه  با رفع نقاط حادثه‌خیز ،اجازه تردد اتوبوس داده خواهد شد که این طرح در قالب ۴ قطعه تعریف  شده و  ۳ پیمانکار در این طرح مشغول فعالیت هستند.

ندیمی، اعتبار اختصاص داده شده به این طرح را ۷۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این طرح قطعه ناغان به دوپلان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: در محور دوم در سه راهی جوزستان به ارمند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان گردشگری، دهیاری و اعتبارات دولتی هزینه شده است.

وی از انعقاد قرارداد بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در این محور برای ایمن سازی جاده خبر داد.

تامین راه مناسب و هموار 

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال وبختیاری، با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیریت جابجای بار، کالا و مسافر از مبدا تا مقصد است، افزود: مدیریت تامین یک راه مناسب و هموار در این راستا ضروری است.

ندیمی اظهار داشت: در حوزه مدیریت حمل بار و کالا در حال حاضر ۷ هزار و ۵۵۱ ناوگان باری و ۱۶ هزار راننده در سطح استان مشغول فعالیت است و ۵۵ شرکت باربری و ۵۰ شرکت مسافربری با مجوز این اداره کل مدیریت جابجای بار، کالا و مسافر را برعهده دارند.

به گفته وی ، ۶۲ تردد شمار  و ۳۴ سامانه ثبت تخلف، ۲۷ دوربین نظارت تصویری، ۴ تابلو پیام متغییر در راه‌های استان فعال است.

وی، به فعالیت یک سامانه توزین در حال حرکت در استان اشاره کرد و گفت: دومین سامانه توزین نیز بزودی فعالیت خود را به‌صورت ۱۰۰ درصدی آغاز خواهد کرد.

ندیمی اظهار داشت: سامانه توزین در حال حرکت به منظور جلوگیری از افزایش بار مجاز کامیون‌ها و خودروهای در حال تردد است، که بار غیرمجاز کنترل و در کمترین زمان این سامانه موارد تخلف را ثبت و به نزدیکترین پاسگاه اطلاع رسانی می‌کند.

به گفته وی، ۳۴۰ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط با راهداری، ۴۲ راهدارخانه ثابت و سیار در راه‌های استان فعال است.

وی، اجرای طرح راهداری زمستانی را از اصلی‌ترین وظایف این اداره کل عنوان کرد و گفت: تامین شن، نمک و تجهیزات مرتبط با زمستانی از وظایف راهداران است.

وی تصریح کرد، امسال براساس دستور سازمان، علاوه بر کشیک‌های مرتبط، قرارگاه راهداری زمستانی نیز فعال شده است که در این قرارگاه استان پهنه‌بندی و تقسیم‌بندی شده و برای هر ۲ شهرستان استان یک نیروی معین از مرکز استان تعیین شده که فعالیت ادارات شهرستان، تمام تجهیزات و  امکانات را رصد و ایراد و کاستی را رفع کنند.

ندیمی، با اشاره به اهمیت حضور راهداران در مواقع بحران در جاده‌ها افزود: حضور راهداران یک سلامت روانی و آرامش در جاده‌ها برقرار می‌کند.

ندیمی اظهار داشت: سامانه۱۴۱ و تلفن ۳۲۲۲۰۱۴۱ در مرکز مدیریت راه‌های استان ۲۴ساعته آماده جوابگوی و امداد رسانی به رانندگان و مسافران است.

ندیمی، با اشاره به سخت گذربودن جاده‌های استان افزود: فرهنگ‌سازی در خصوص تردد خودروها در هنگام بارش برف و باران و همچنین استفاده از امکانات وتجیهزات زمستانی یک ضرورت است.

به گفته وی، در سال‌های گذشته یکهزار تن نمک برای شن و نمک پاشی زمستانی در جاده‌های استان خریداری می‌شد، اما این میزان در سالجاری به بیش از ۳۰ هزار تن شن و نمک افزایش پیدا کرده که ۵ هزار تن این میزان نمک است.

وی از مسافران و رانندگان خواست تا در زمان بارندگی و یا زمانی‌ که از طریق رسانه‌ها اعلام بارش می‌شود، از سفرهای غیر ضروری خودداری و یا تجهیزات کامل زمستانی شامل زنجیرچرخ، چراغ مه شکن را همراه داشته باشند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، با اشاره به نمک پاشی جاده‌ها و افزایش خطرات زیست محیطی افزود: در سطح جاده‌های استان  ۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه آبرو وجود دارد، که سالانه ۵ درصد این آبروها به دلیل نمک پاشی تخریب می‌شود.

وی، با توسعه راه‌ها در استان و خروج از بن بست به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌ها به تنهایی عاملی برای کاهش تصادفات نیست بلکه در زمینه رعایت سرعت مطمئنه، رعایت اصول ایمنی در زمان بارش ، رعایت حوصله و صبر در رانندگی و همراه داشتن تجهیزات کامل باید فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و کاهش ۱۵.۷ درصدی فوتی تصادفات رانندگی در سالجاری افزود: کاهش ۱۰ درصدی تصادفات از برنامه‌ها و چشم انداز ادارات مرتبط با حواث رانندگی است.

ندیمی افزود: تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در مسیر جاده‌های کشور با تمام کشورهای پیشرفته و اروپایی همخوانی دارد که این تابلوها می‌تواند هدایتگر و راهنمای رانندگان در محورهای درون و همچنین رانندگان ترانزیت در خارج از مرزها باشد.

ناوگان حمل  نقل جاده‌ای استان فرسوده است

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و راهداری استان چهارمحال وبختیاری گفت: ناوگان حمل نقل بار و عمومی استان فرسوده است و سن فرسودگی ناوگان مینی‌بوس ۱۵ سال است و هم اکنون متوسط سن این ناوگان در استان ۲۸.۵ سال است که خود یک عامل در تصادف رانندگی و افزایش آمار فوتی و زخمی شدگان است.

حسین مالکی با اشاره به اینکه ناوگان بار از جمله کامیون نیز در استان فرسوده است و برخی کامیون‌ها با عمر  ۴۵ تا ۵۰ سال در جادهای استان فعالیت دارند، گفت: تحریم‌ها و کمبود اعتبار باعث شده، توسعه و نوسازی ناوگان محقق نشود.

به گفته وی، ۷۵ درصد تصادفات در محورهای مواصلاتی استان از  ناوگان خودروی سواری است و تنها ۴ درصد تصادفات از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

مالکی به افزایش آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در بین تمام رانندگان تاکید کرد و  گفت: رانندگان عمومی و بار همه ساله در دوره‌های مختلف شرکت می‌کنند.

به  گفته وی، رانندگان حمل و نقل عمومی باید حداقل مدرک دیپلم داشته باشند و  ۸ دوره کلاس را بگذارند، همچنین در کلاسهای بازآموزی نیز شرکت کنند.

مالکی اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومی و بار برای دریافت کارت هوشمند از سال ۸۲ تاکنون سالانه در ۴ مرکز طب کار در سطح استان ارزیابی سلامت می‌شوند که این امر تصادفات رانندگی که عامل انسانی داشته باشد، را کاهش می‌دهد.

وی، از اجرای طرح معاینه فنی خودروهای حمل بار و مسافر عمومی در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲ مرکز معاینه فنی سلامت خودرو در مرکز استان فعال است.

مالکی، با تاکید بر اینکه یکی از دلایل تصادفات رانندگی  نبود سلامت خودروهاست، افزود: تا پایان سال یک مرکز سلامت خودروی بار و حمل و نقل عمومی دیگر در استان راه‌اندازی خواهد شد.

وی، به اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌ها و همچنین آموزش موتورسیکلت سواران و توزیع کلاه رایگان و برچسب شب رنگ به این قشر و همچنین آموزش کشاورزان در خصوص رعایت اصول ایمنی برای ادوات کشاورزی به منظور کاهش تصادفات اشاره کرد.

به گفته وی، سالانه در حوزه کالا ۴ میلیون تن کالاو ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در محورهای استان جابجا می‌شود.

رفع نقاط حادثه‌خیز عامل کاهش تصادفات 

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، نیز با اشاره به وضعیت سخت‌گذر بودن جاده‌های استان گفت: توسعه راه‌های اصلی و احداث چهارخطه‌ها از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است که در چند سال اخیر تحول خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.

حمید ربیعی افزود: هم‌اکنون اجرای ۱۲۰ کیلومتر چهار خطه و  ۹ کیلومتر تونل در محورهای استان در دست اجراست که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، تحول خوبی در بحث حمل و نقل اتفاق خواهد افتاد.

وی، به چهارخطه محور شهرکرد، بروجن به لردگان به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و پر حادثه استان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از چند سال گذشته آغاز شده است و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش ایرنا، برای اجرای این طرح تا کنون بیش از یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

ربیعی، با تاکید بر اینکه عملیات اجرای این طرح در بخش عمده انجام شده و مهمترین مشکل اجرای طرح تملک اراضی و رفع معارض است، افزود: نبود اعتبار و زیربار نرفتن مردم برای دریافت اسناد خزانه به منظور واگذاری زمین، از مشکلات این طرح است.

به گفته وی، هم‌اکنون عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از این طرح باقیمانده که پیش‌بینی می‌شود، تا سال آینده این قسمت‌ها که در حوزه کاری شرکت ساخت است، رفع شود.

وی، به محور شهرکرد به شلمزار نیز به  عنوان یکی از محور حادثه خیز و پر تردد اشاره کرد و گفت: برای اجرای قطعه اول این طرح  از سه راهی خوزستان به شمس‌آباد مناقصه در حال برگزاری است و  پیمانکار تا ماه آینده انتخاب می‌شود.

به گفته وی، برای  قطعه دوم پیمانکار فعال است تملک اراضی که یکی از موانع اجرای بود، حل شده و پیمانکار بعد از فصل زمستان مشغول به کار خواهد شد.

وی، به محور بن به داران به عنوان یکی از محورهای ترانزیت و کریدور شرق به غرب کشور اشاره کرد و گفت: برای اجرای طرح چهارخطه این محور در ۲ قطعه  مشغول فعالیت هستیم، ۱۳ کیلومتر چهارخطه دردست احداث است که با اجرایی شدن این طرح تمام بار ترافیکی از سمت غرب به کشور به سمت‌ استان‌های مرکزی از این مسیر هدایت می‌شود، که این امر علاوه بر خروج استان از بن بست زمینه توریستی و گردشگری و توسعه اقتصادی استان را افزایش می‌دهد.   

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راهداری استان چهارمحال وبختیاری، از آغاز عملیات اجرای کمربندی شمالی شهرکرد نیز خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح کل محور به طول ۶ کیلومتر آزاد شده است.

وی، به اجرای طرح توسعه محور باباحیدر به چلگرد ، محور جونقان به چلگرد و فارسان به دشتک و کنارگذر سامان اشاره کرد و گفت: آغاز عملیات اجرای ۴ پروژه مهم در محورهای که بیشترین بار ترافیکی را دارند، نیز در  دست اجراست.

به گفته وی، طرح کمربندی شمال بروجن به شهرکرد که در حال برگزاری مناقصه است، طرح سه راهی بلداجی تا گلوگرد در دست مناقصه ، سه راهی گوشکی به پل قرح به عنوان یک نقطه پرتردد و پر حادثه که ۸ کیلومتر نخست در دست مناقصه است.

وی، به اجرای طرح راه‌آهن به عنوان یک تحول بزرگ در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: این طرح از ۲ سال گذشته فعال شده و برای اجرای طرح ۴ قطعه تعریف شده است.

ربیعی اظهار داشت: در قطعه اول پیمانکار مشغول فعالیت است و در قطعه دوم کارهای زیرسازی انجام شده و برای قطعه سوم پیمانکار انتخاب شده و قطعه چهارم که تا ایستگاه میدان قمربنی هاشم شهرکرد است، در حال برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم.

به گفته وی، امسال برای اجرای این طرح  ۱۱۰ میلیارد  تومان اعتبار اختصاص داده شد و سال آینده نیز  ۲۵۰ میلیارد تومان در قاون بودجه برای بحث راه آهن پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت بحث نگهداری از جاده‌ها افزود: ۳ طرح راهسازی بر اساس ماده ۵۶ نگهداری وس رمایه گذاری راه‌ها در دست اجراست که اجرای طرح راه آهن سراسری اصفهان به شهرکرد و خوزستان، آزاد راه شهرکرد به زرین‌شهر و همچنین شهرضا، لردگان به ایذه در دست اجراست.

ربیعی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، استقبال از اجرای این طرح ها از سوی کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی کمرنگ است.

فرهنگ‌سازی برای رانندگی ایمن کمرنگ است

 رییس پلیس راه چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد، با اشاره به اهمیت کاهش ۱۰ درصدی تصادفات رانندگی در طول یکسال در سطح محورهای مواصلاتی، گفت: فرهنگ‌سازی در خصوص رانندگی ایمن و ورود جدی آموزش و پرورش و رسانه‌ها در خصوص رانندگی ایمن و همچنین رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی یک ضرورت است.

 سرهنگ سید غلامعلی نوربخش افزود: اولویت نیروی انتظامی در سالجاری در تحقق شعار "پلیس تراز انقلاب اسلامی و کاهش تصادفات و تلفات انسانی و ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی است"،  در این راستا در استان هم‌اکنون ۶ قرارگاه پلیس راه فعال است.

وی، به ارائه آموزش فرهنگ ترافیک به رانندگان ناوگان عمومی بار و مسافر به عنوان یکی از برنامه‌های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: در ناوگان مسافربری آموزش عوامل راهداری، رانندگان و مدیران شرکت‌ها را برعهده داریم.

نوربخش اظهار داشت: با تعامل مسوولان قضایی، تست اعتیاد به مواد مخدرو مشروبات الکلی نیز از رانندگان ناوگان عمومی گرفته می‌شود که رانندگان متخلف و همچنین رانندگانی که با گرفتن این تست مخالفت کنند، مدارک آنها اخذ و خودروها نیز به مدت ۲۰ روز توقیف و به دادگاه معرفی می‌شوند.

رییس پلیس راه استان، با تاکید بر اینکه عمده جاده‌های استان کوهستانی و سخت‌گذر و ۲ طرفه است، محور چهارخطه و آزادراه در سطح استان کمرنگ است، افزود: این استان در مسیر ترانزیت جنوب به مرکز و همچنین شرق به مرکز کشور قرار دارد و یکی از استان‌های حیاتی در حوزه ترانزیت است که این امر می‌طلبد در توسعه راه‌های تلاش بیشتری انجام شود.

به گفته وی، در فصل زمستان جاده‌های محور ارتباطی کوهرنگ،اردل و شهرستان لردگان به‌عنوان مسیرهای ورود و خروج به استان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و بیشترین تصادفات نیز دراین محورها اتفاق می‌افتد.

رهنگ نوربخش افزود: مسیرهای گردنه گوشنگی محور یاسوج و شهرکرد به خوزستان برابر آمار تردد عمده تردد این مسیرهاست که با این اوصاف همکاران و عوامل راهداری کار خوبی دارند.

نوربخش اظهار داشت: ماموران پلیس راه از طریق راهور ناجا و فرمانده پاسگاه با حضور در نقاط حادثه خیز حضور دارند تا در حوزه کاهش تصادفات فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ۴۹ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است، افزود: از سال گذشته ۲۷ نقطه در اولویت قرار دارد و تاکنون ۱۰ نقطه به صورت کوتاه مدت رفع نقص شده است.

به گفته وی، این استان یکی از استان‌های گردشگر پذیر در فصل‌های مختلف است و باید برای ایمن شدن راه‌های  استان تلاش بیشتری انجام شود.

وی به ساخت پاسگاه پلیس راه کوهرنگ به مسجدسلیمان اشاره کرد و گفت: پلیس راه این محور از ۳ سال گذشته فعال شده است، اما به دلیل نبود پاسگاه ماموران پلیس راه در محل کلانتری مشغول فعالیت هستند.

نوربخش، در خصوص زمان استراحت رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: زمان رانندگی برای رانندگان عمومی ۹ ساعت برای مسیرهای طولانی است، که می‌توان با رعایت این زمان از خستگی و خواب آلودگی راننده جلوگیری کرد.

رییس پلیس راه استان چهارمحال و بختیاری گفت: در ۱۰ ماهه امسال بیشترین علت تصادفات در محورهای مواصلاتی استان به دلیل بی‌توجه به جلو با ۳۱ درصد تصادفات و سرعت غیرمجاز با ۲۹ درصد بوده است.

به گفته وی، مسیرهای بروجن به لردگان، شهرکرد به شلمزار و شهرکرد به گردنه رخ نیز به عنوان محورهای هستند که بیشترین آمار تعداد تصادفات را در این مدت داشتند.

زمان حضور اورژانس درحوادث جادهای ۹ دقیقه است  

مدیر امور پایگاه‌های مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این میزگرد، با  اشاره به فعالیت ۵۱ پایگاه شهری و جاده‌ای اورژانس در سطح استان گفت: زمان حضور اورژانس در حوادث جاده‌ای استان ۹ دقیقه و ۱۸ ثانیه است.

هوشیار اسدی افزود: میانگین حضور اورژانس کشور در شهر ۸ دقیقه و جاده‌ها ۱۴ دقیقه است، که این میانگین در چهارمحال وبختیاری در شهرها ۵.۳۹ دقیقه و در جاده‌ها ۹دقیه و ۱۸ ثانیه است.

وی اظهار داشت: در استان ۱۷ پایگاه شهری و ۳۴ پایگاه جاده‌ای  فعال است، که پایگاه امداد هوایی استان به دلیل سقوط بالگرد در سال گذشته در هنگام امدادرسانی به مادرباردار، از چرخه امدادرسانی در استان حذف شده است.

اسدی، با اشاره به وضعیت و موقعیت استان، فعال شدن امداد هوایی را یک ضروری دانست و گفت: با توجه به تحریمها، اختصاص بالگرد به استان با مشکل مواجه شده است.

اسدی، به فعالیت ۳۰۰ نیروی کارشناس فوریت‌های پزشکی و عملیاتی در اورژانس استان اشاره کرد و گفت: در استان ۵۱ آمبولانس فعال وجود دارد اما این استان نیازمند تعداد بیشتری آمبولانس است.

به گفته وی، هم‌اکنون تعداد آمبولانس‌های پشتیبان استان از میانگین کشوری بالاتر است و در استان  ۲۰ پایگاه وجود دارد، که به ازای هر ۳ پگاه فعال یک پایگاه پشتیبان فعال است.

وی، به فعالیت یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۱۳ تخت فعال از سال ۹۲ تاکنون در استان خبر داد و گفت: پایگاه‌های جاده‌ای باید در ۴۰ کیلومتری جاده احداث شود این پایگاه‌ها در استان در ۲۲ کیلومتری جاده‌های اصلی  احداث شده است.

اسدی اظهار داشت: پارسال بیش از ۴۲ هزار ماموریت و امسال تاکنون ۳۹ هزار و ۲۶۰ ماموریت توسط  تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ انجام شده است.

وی، با اشاره به سخت‌گذر بودن و کوهستانی بودن جاده‌ها و همچنین وجود سرعت‌کاه‌های نامناسب در سطح جاده‌های استان، گفت: ماهانه به طور میانگین ۲ تا ۳ اعتراض از سوی مصدومان برای این امر وجود دارد.

اسدی اظهار داشت: عمر ناوگان آمبولانس استان زیر ۱۰ سال است و به دلیل اینکه این آمبولانس‌های از نطر ساخت به خودروهای خشک معروف هستند و برای جاده‌های صاف و بدون هموار ساخته شده‌اند، در دست‌اندازها و سرعت کاه‌ها دچار مشکل می‌شوند که این امر نارضایی بیماران و مصدومان می‌شود.

افزایش باندهای دوم فقط یک عامل از تصادفات را حذف می‌کند

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال وبختیاری، با اشاره به توسعه راه‌های و همچنین افزایش چهاربانده‌ها در استان در چند سال گذشته گفت: توسعه و افزایش باندهای دوم فقط یک عامل از تصادفات را کم می‌کند و در برخی مواقع خود عاملی برای تصادف هستند.

احسان امانی بابادی افزود: با ایجاد چهارخطه‌ها، سرعت رانندگان افزایش پیدا می‌کند که این امر عامل دیگر تصادفات است و باید همزمان با توسعه راه‌ها فرهنگ رانندگی را نیز در جامعه نهاینه کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه در ۲ دهه گذشته خروج استان از بن بست و توسعه گردشگری و توسعه راهها آرزوی مردم استان بوده است، گفت: این امر در استان محقق شده است اما به دلیل نگاه مسوولان وقت به توسعه استان درست نبود و یا توسعه راه‌ها به عنوان یک راهکار تبلیغاتی بوده است، توسعه راه‌ها به درستی انجام نشده‌ است.

امانی اظهار داشت: در ۱۲ سال گذشته سند توسعه راه‌های استان تهیه و تظیم شده است، که براساس این سند ۶ کریدور اصلی برای خروج استان از بن بست تهیه شد و احداث چهارخطه،  توسعه راه‌ها ریلی و فرودگاهی در این راستاست. 

به گفته وی، هم‌اکنون بحث حمل و نقل ریلی به دلیل نبود زیرساخت‌ها و حمل و نقل هوایی به دلیل محدودیت‌ها و مسایل اقتصادی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

امانی افزود: قبل دولت یازدهم در استان طول راه‌های چهارخطه به کمتر از ۳۰ کیلومتر می‌رسید، که در دولت تدبیر و امید احداث  ۲۲۰ کیلومتر چهارخطه آغاز شد و یا در دست اجراست.

وی با تاکید بر اینکه چهارخطه شهرکرد به لردگان از ۶ سال پیش آغاز شده است ، گفت:تسریع در ساخت این  طرح مهم  با مشکلات مختلف مواجه بود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال وبختیاری گفت: ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای با عامل انسانی، ۲۰درصد جاده و ۱۰ درصد بحث خودروهاست.

امانی، به توسعه جاده‌ها تاکید کردو گفت: اداره کل راه وشهرسازی استان در چند سال گذشته در تمام جاده‌های استان ورود پیدا کرده تا به برنامه این اداره که تمام مراکز شهرستان چهارخطه شوند، مراکز استان‌ها نیز با خط ریلی به همدیگر متصل شود.

به گفته وی ، استان چهارمحال و بختیاری دومین استان کشور به دلیل شلوغی تعداد جاده‌ها در سطح کشور است، که برخی سیاسی‌کاری باعث ایجاد این جاده‌ها تعدد جاده شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۴۲ شهر مصوب در استان وحود دارد که جاده مواصلاتی از داخل ۲۴ شهر استان عبور می‌کند و براساس آمار ۶۰ درصد جاده‌های استان از درون شهرها عبور می‌کند، که این امر می‌طلبد در مبادی ورودی و خروجی این شهرها ایمن‌سازی انجام شود.

امانی، به برخی واگذاری‌های نامتعارف و غیرقانونی حریم جاده‌ها در سال‌های گذشته به خصوص در مرکز استان اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده است که توسعه جاده و یا توسعه حریم جاده  با مشکل مواجه شود.

وی اظهار داشت: در مرکز استان در جاده شهرکرد به گردنه رخ، حریم راه‌ها تا عمق ۱۰۰متر زمین‌های ملی واگذار شده و این امر باعث می‌شود، توسعه جاده‌ای با مشکل مواجه شود.

امانی، به توسعه دوربین‌های نظارتی در استان تاکید کرد و گفت: ۳۴ دوربین نظارتی در محورهای استان وجود دارد، که از این تعداد ۱۸ دوربین فعال و مابقی به دلیل تخریب و آسیب دیدگی فعال نیستند.

وی، توسعه و تجهیز محورهای استان به دوربین‌های نظارتی و کنترلی و توسعه کمی و کیفی مراکز معاینه فنی خودرو در شهرها از اولویت‌های حوزه راهداری و حمل و درون شهرها عنوان کرد .

امانی، با تاکید بر اینکه فعالیت این مراکز معاینه فنی خودور باید براساس استاندارهای محیط زیست باشد، افزود: با راه‌اندازی یک سامانه مجهز از سوی پلیس راه می‌توان برای خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه اعمال کرد.

به گفته وی، ناکافی بودن آموزش و فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها در خصوص کاهش تصادفات یک ضعفت است که باید آموزش‌های حوزه ترافیک و رانندگی ایمن از مدارس شروع و به طور مستمر ادامه داشته باشد.

آموزش همگانی گامی در جهت ارتقاء فرهنگ ترافیک

کارشناس معاونت اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت:  نیروی انتظامی با ۲ رویکرد سلبی و ایجابی در حوزه ترافیک فعالیت دارد و اولویت اصلی نیروی انتظامی در حوزه ترافیک ارائه آموزش همگانی به جامعه است.

سرهنگ علی‌بابا حبیبی افزود: نیروی انتظامی برای فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش از ظرفیت رسانه‌ها و مدارس شروع کرده است.

 به گفته وی، بعد از بیماری سرطان و بیماری قلبی، تصادفات سومین عامل مرگ و میر در جهان هستند که‌می‌توان با فرهنگ‌سا زی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی این میزان را کاهش داد.

نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی بی‌نظیر است 

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز چهارمحال و بختیاری، با اشاره به بالا بودن آمار تصادفات و مرگ و میر و همچنین زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان در حوادث رانندگی افزود: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک و ارائه آموزش قوانین جدید راهنمایی و رانندگی نقش تاثیرگذاری دارند.

سید حسن جوادی‌زاده افزود: مردمی بودن رسانه از شاخصه‌های موفقیت هر رسانه است و ایرنا با هدف اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم و به خصوص مسوولان به بررسی مشکلات و  خواسته‌های مردم می‌پردازد.

به گفته وی، بحث تصادفات یک مشکل و مساله جهانی، ملی و اجتماعی است که در کشور ما به عنوان یک مساله اجتماعی قرا گرفته و به بحران تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: این بحران زمانی حل می‌شود که علل وقوع آن را بررسی  شناسایی شود تابتوان در راستای کاهش آن گام برداشت.

به گفته وی، در تصادفات رانندگی عوامل متعدد از جمله عامل انسانی، جاده و فنی مطرح است که براساس اعلام نظارت کارشناسان مهمترین مشکل و عامل تصادفات عامل انسانی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.