| کد خبر: 187741 |

حوادثی که احتمال بروز آنها در ماه رمضان بیشتر است

سخنگوی آتش‌نشانی تهران به تشریح حوادثی پرداخت که در ایام ماه مبارک رمضان احتمال بروز آنها بیشتر است.

تین نیوز

سخنگوی آتش‌نشانی تهران به تشریح حوادثی پرداخت که در ایام ماه مبارک رمضان احتمال بروز آنها بیشتر است.

به گزارش تسنیم، در ایام ماه مبارک رمضان بروز برخی حوادث مانند انفجار و در پی آن آتش‌سوزی بیشتر از قبل می‌شود و دلیل آن افزایش برخی بی‌احتیاطی است که از جانب شهروندان به وقوع می‌پیوندد.

به عنوان مثال در بامداد روز گذشته (18 اردیبهشت 98) انفجار در یک ساختمان مسکونی در خیابان استاد نجات‌اللهی، خیابان سپند منجر به کشته شدن خانمی حدوداً 40 ساله شد و 9 زخمی برجای گذاشت.

این حادثه به دلیل نشت گاز، ایجاد شعله و جرقه ناگهانی به وقوع پیوسته و موج انفجار به چندین واحد مسکونی در مجاورت محل حادثه خسارات زیادی وارد کرده بود.

در همین رابطه و حوادثی که احتمال بروز آنها بیشتر در این ایام وجود دارد، با سید جلال ملکی؛ سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت‌وگو کردیم.

ملکی می‌گوید در این ایام، حوادثی مانند آتش‌سوزی بیشتر به وقوع می‌پیوندد، به این دلیل که برخی از شهروندان شب‌هنگام و پیش از استراحت اقدام به روشن کردن شعله اجاق‌گاز و طبخ غذا کرده اما شعله را خاموش نمی‌کنند و مشغول استراحت می‌شوند.

وی متذکر شد: این کار، امکان سرریز شدن غذا (مانند خورشتها) را محتمل می‌کند و اگر اجاق‌گاز از نوع قدیمی باشد (ترموکوپل نداشته و جریان گاز قطع نشود) گاز داخل واحد منتشر می‌شود؛ اگر پس از بیدار شدن اهالی منزل [در صورت نشت گاز] چراغ برق روشن شود، می‌تواند زمینه بروز انفجار را فراهم کند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران ادامه داد: در برخی حوادث دیگر ممکن است، بر اثر وزیدن باد [در صورت باز بودن پنجره داخل آشپزخانه]، پرده به شعله نزدیک شود که در ادامه با سوختن پرده، وسایل دیگر مانند موکت، فرش و سایر وسایل دچار حریق شود البته امکان دارد وزش باد منجر به خاموش شدن شعله اجاق‌گاز نیز شده و بحث انتشار گاز روی دهد.

وی به حوادثی دیگری که در این ایام رخ می‌دهد، اشاره کرد و گفت: در این ایام [و نه فقط ماه مبارک رمضان] با گرم شدن هوا، شهروندان اقدام به جمع‌آوری بخاریها کرده اما نسبت به مسدودسازی صحیح انتهای لوله بخاری یا برداشتن شیر اهرمی گاز اقدام نمی‌کنند که ممکن است در این صورت نیز، محل سکونت با باز شدن شیر اهرمی گاز دچار نشت گاز شده و انفجار و حریق رخ دهد.

ملکی از شهروندان خواست حین استراحت یا ترک منزل در ایام ماه مبارک رمضان، شعله اجاق‌گاز را خاموش کنند و در ایام نیز مانند مواقع دیگر نسبت به رعایت ایمنی اهتمام ورزند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.