| کد خبر: 184808 |

عضو هیات مدیره سابق نظام مهندسی:

◄ توسعه پایدار و محیط زیست را فراموش نکنیم

در سال‌های گذشته، ما فعالان مهندسی و عمران کشور، در بسیاری از اقدامات خود برای توسعه زیر ساخت‌ها، کمتر ملاحظات پایداری زیست محیطی را مد نظر قرار داده‌ایم. لذا ضعف سامانه‌های مدیریتی پیش بینی و پیشگیری هم به آثار انسانی و اقتصادی تبعات چنین بحران‌هایی دامن زده است.

تین نیوز

عضو هیات مدیره سابق نظام مهندسی در تشریح دلایل بروز سیل ویرانگر شهر شیراز، گفت: در کنار صحنه‌های دلخراش، اماشاهد نمایش ارزش‌های انسانی و سرمایه‌های اجتماعی ایرانیان، به خصوص مردم خونگرم شیراز در همدلی و همراهی و همبستگی با مسافران بودیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهدی روانشادنیا با ابراز امیدواری نبست به این‌که از این قبیل اتفاقات درس بگیریم و به دستاوردهای دانش اتکا و آن‌ها را اجرا کنیم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته، ما فعالان مهندسی و عمران کشور، در بسیاری از اقدامات خود برای توسعه زیرساخت‌ها، کم‌تر ملاحظات پایداری زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده‌ایم. بنابراین ضعف سامانه‌های مدیریتی و پیشگیری تبعات انسانی و اقتصادی چنین بحران‌هایی را تشدید کرده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که در سال 2014، ایران در شاخص عملکرد محیط‌زیستی EPI رتبه 105 دنیا و از دیدگاه مدیریت منابع آب، رتبه‌ای بهتر از 130 دنیا را کسب نکرده است، افزود: حادثه‌‌ای تلخ از این جنس، ارکان سه گانه توسعه پایدار، مردم و محیط‌زیست، در کنار توسعه اقتصادی را در کنار ارتقا روش‌های مدیریت منابع آب، دانش مدیریت ساخت و تدابیر مدیریت بحران یادآوری می‌کند.

روانشادنیا با تاکید بر اهمیت شاخص های مدیریت محیط زیست و منابع آب گفت: با توجه به اهمیت مباحث محیط زیست و منابع آب آنقدر بسیاری از دانشکده‌های مهندسی عمران دنیا، نام خود را به مهندسی عمران و محیط‌زیست و بسیاری از گروه‌های مدیریت ساخت دنیا، نام خود را به مدیریت ساخت پایدار تغییر داده‌اند و سرفصل‌های درسی را متناسب با این مهم اصلاح کرده‌اند. مهندسان آینده ملاحظات محیط‌زیستی را می دانند و در طراحی و نظارت و اجرا به کار می‌گیرند.

عضو هیات مدیره سابق نظام مهندسی ادامه داد: از این پس اراده را بر این قرار دهیم که اگر ساختمانی، پلی، تونلی، راهی و زیر ساختی می‌‌سازیم، اگر تولید کالا و خدمات را رونق دادیم، طبیعت، زمین و اصول توسعه پایدار را در مهندسی و مدیریت ساخت فراموش نکنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.