| کد خبر: 179803 |

◄ چرا حضور کارشناسان علایم راه‌ها در ادارات راهداری مهم است؟

یک تابلو باید قادر باشد، به رانندگانی که با سرعت مجاز در راه مسافرت می‌کنند، پیام خود را به‌طور واضح برساند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: علامت‌های افقی و عمودی در راه‌ها می‌توانند عمده‌ترین منابع ارسال اطلاعات به رانندگان جهت تصمیم‌گیری در حرکت و یا مواقع حساس باشند تا یک راننده در کمترین زمان ممکن (کمتر از 2 ثانیه) با پردازش اطلاعات دریافتی تصمیم‌گیری صحیح و عکس‌العمل مناسب را انجام دهد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی افزود: از این منظر انتخاب محل نصب علایم در کنار راه نسبت به تقاطع، خطر و یا...، ارتفاع آنها از سطح سواره‌رو، جهت نصب آنها و نحوه قرار گرفتن علایم نسبت به کناره راه، میزان بازتابش یا عمر آنها و.. می‌تواند به رانندگان کمک به‌سزایی نماید.

این کارشناس حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: مسئولیت حقوقی علامت‌گذاری جاده‌ها بر اساس کنوانسیون 1968 وین که دولت ایران نیز آن‌را در سال 1976 پذیرفت و طبق ماده 19 قانون اصلاح ایمنی راه‌ها مصوب سال 79 به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش تین‌نیوز، وی با یادآوری این‌که، اولین تصادف جاده‌ای در سال 1896 در کشور انگلستان رخ داده و تاکنون نیز بیش از 30 میلیون نفر در تصادفات رانندگی جانشان را از دست داده‌اند، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) سالانه یک میلیون در جهان و در کشور ما بیش از 18 هزار نفر در سوانح رانندگی جانشان را از دست می‌دهند و تا سال 2020 تصادفات ترافیکی، به سومین عوامل مرگ و میر در سراسر دنیا تبدیل خواهد شد.

مرادی با اشاره به نقش علایم در کاهش تصادفات رانندگی، تاکید کرد: علایم به‌منظور کنترل و هدایت ترافیک و افزایش ایمنی در محل‌هایی که بتوان به آسانی به کاهش تلفات و سوانح رانندگی رسید، نصب می‌شوند.

وی افزود: یک تابلو باید قادر باشد، به رانندگانی که با سرعت مجاز در راه مسافرت می‌کنند، پیام خود را به‌طور واضح برساند یعنی در فاصله دید مناسب برای خوانده شدن بوده و دارای سادگی محتوا، طرح، روشنایی و انعکاس‌دهندگی باشد.

این کارشناس اظهار کرد: علامت‌ها باید دارای رنگ، اندازه و نوع تعیین شده بر اساس آیین‌نامه علایم راه‌های ایران باشند، شکل و ابعاد آنها (مثلث، دایره و مربع) نیز بیانگر پیام خاص در جاده‌ها بوده و خط‌کشی‌ها و نقوش افقی در تفکیک و جداسازی راه‌ها و رسیدن به محل‌های خطر نیز پیام را انتقال می‌دهند.

به گزارش تین‌نیوز، او با تاکید بر این‌که استفاده از رنگ‌های مختلف در تابلوها با فرهنگ کشورها نیز تغییر می‌یابد، گفت: مثلا رنگ قرمز در آمریکا و انگلستان به معنای خطر و در کشور ژاپن به معنای شادی و خوشحالی بسیار مهم است، بنابراین دقت در انتخاب و ترکیب رنگ‌ها، تنظیم درخشندگی و کنتراست مناسب می‌تواند موجب بهبود کارایی علایم و به همین ترتیب استفاده نامناسب از رنگ‌ها باعث اداراک نادرست افراد از علایم و در نتیجه خطا و حادثه شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که، در کشور ما نصب علایم در جاده‌ها، عموما توسط افراد فاقد دانش و آگاهی تخصصی در این زمینه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر ضرورت آموزش تکنسین‌ها یا کارشناسان علایم در دانشگاه‌ها به‌عنوان واحدهای دروس تخصصی و حضور آنها در ادارات راهداری بسیار مورد نیاز است.

مرادی در توضیح این دیدگاه افزود: داشتن آگاهی در تشخیص نیاز به علایم، جانمایی و مکان‌یابی آنها و دیگر موارد اشاره شده در نصب علایم فوق‌العاده مهم و حیاتی بوده و آموزش و آگاهی متخصصان علایم راه‌ها می‌تواند مکمل ایمنی جاده‌ای و به تبع آن کاهش سوانح رانندگی و مرگ و میر در جاده‌ها باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.