| کد خبر: 167162 |

کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیرهای جاده‌ای

سوانح جاده‌ایسخنگوی وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۴ خبر داد و گفت: این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست.

تین نیوز

سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۴ خبر داد و گفت: این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست.

به گزارش تین‌نیوز، ایرج حریرچی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در نیمه اول دهه ۸۰ دومین علت مرگ و میر در کشور بوده‌ است، گفت: با اقدامات متعدد و هماهنگی‌های بین بخشی طی ۱۰ سال منتهی به سال ۹۵ میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱.۷ درصد و میزان مرگ زودرس ناشی از حوادث ترافیکی ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش پیشرفت مناسبی را در این حوزه نشان می‌دهد. این در حالیست که اکنون حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر ایرانیان و دومین عامل مرگ و میر زودرس ایرانیان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: در سال ۱۳۷۰ سال‌های از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال بوده است که با وجود افزایش ۴۳ درصدی جمعیت در ۲۵ سال گذشته و افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت در این سال‌ها، سال‌های از دست رفته عمر به دلیل حوادث ترافیکی به میزان ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر رسیده است.

حریرچی ادامه داد: از سال ۸۴ تا ۹۶ یعنی طی ۱۲ سال تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلت‌های کشور ۱۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است، اما افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال تعداد مصدومین ترافیکی ۲۱ درصد رشد کرده است، اما نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار زیاد ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به میزان زیاد ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش یافته است.

این کاهش چشمگیر ۴۲ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات علی رغم افزایش ۱۶۶ درصدی خودرو و ۱۷۸ درصدی موتورسیکلت‌ها رخ داده و این موضوع نتیجه اقدامات مهم توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بوده است که البته این اقدامات هنوز کافی نیست و اکتفا به اقدامات سابق می‌تواند موجب پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود. به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات پیشین باید اقدامات مهم و جدید دیگری هم برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومین و مرگ و میر ناشی از آن انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: باید توجه کرد که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۹۵، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر بوده است، اما در سال ۹۶ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱.۷ درصدی است. همچنین در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش کمتر از یک درصدی را هم در مصدومین کشور شاهد بودیم.

در عین حال در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که به عبارتی ۴۴ نفر در هر روز می‌شود. همچنین در این سال تعداد بار مراجعه مصدومین ترافیکی برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی ۸۲۷ هزار بار بوده است که رقمی بسیار مهم است. باید توجه کرد که در این حوزه باید اقدامات متعددی در سه زمینه ارتقای فرهنگ مردم، بهبود جاده‌ها و بهبود وضعیت خودروها انجام شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.