| کد خبر: 130754 |

25 اکیپ خسارت زمین لرزه در روستاهای خراسان شمالی را بررسی می کنند

بجنورد-ایرنا-

تین نیوز

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: 25 اکیپ از این بنیاد برای بررسی وضعیت و برآورد میزان خسارت های وارد شده به منازل مسکونی در روستاهای بجنورد و مانه و سملقان اعزام شده است.

 

به گزارش ایرنا، علی روحانی اظهار کرد: 18 اکیپ به روستاهای زلزله زده شهرستان بجنورد و هشت اکیپ نیز به روستاهای آسیب دیده از زلزله اعزام شده اند.
وی افزود: هر اکیپ به چند روستا از شهرستان های مزبور اعزام می شوند و وضعیت خسارت های وارد شده به منازل مسکونی را بررسی می کنند.


وی با بیان اینکه برآورد میزان خسارت ها در حال برآورد است گفت: یکی از دغدغه ها در وقوع بحران، سکونت مردم روستاها در منازل غیرمقاوم و خشتی و گلی است.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: منازلی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده اند خسارتی ندیده اند.


وی تصریح کرد: بر این اساس نیاز است تا نسبت به مقاوم سازی منازل مسکونی روستاییان اقدام شود.
به گفته روحانی اکنون بیش از نیمی از واحدهای مسکونی در روستاهای استان مقاوم سازی شده است.
وی درباره وضعیت مقاوم سازی مسکن روستایی استان اظهار کرد: اکنون 57 هزار واحد مسکونی، معادل بیش از نیمی از 103 هزار منزل مسکونی در روستاهای استان مقاوم سازی شده است.


به گزارش ایرنا، شبکه لرزه نگاری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد: زلزله 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و58 ثانیه رخ داد.
کانون این زلزله در موقعیت 57.22 عرض شمالی و 37.66 طول شرقی ثبت شده است.


این زمین لرزه در عمق 11 کیلومتری زمین که کانون مرکزی آن پیش قلعه است.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.


مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری - جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری - جنوب، جنوب خاوری واقع است.


براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.


* سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی به نشانی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی این خبرگزاری به نشانی https://t.me/irnabojnurd در دسترس افراد برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای استان است.


نشانی ایرنای خراسان شمالی در اینستاگرام هم https://www.instagram.com/irnabojnurd است.
همچنین مردم می توانند دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را به نشانی https://t.me/irnaBOJ تگرام کنند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.