| کد خبر: 117399 |

◄ بیم جان ده‌ها نفر زیر آوار پلاسکو و تکذیب همیشگی قالیباف / تفاوت بحران در شهرداری و وزارت راه

تین‌نیوز| سلیمان محمدی: شهردار تهران که همین چندی پیش در جریان حادثه ریلی هفت‌خوان در جایگاه معلم اخلاق قرار گرفته و رسانه‌های رنگارنگش بارها به مسئولان وزارت راه تاختند که مقصر بوده‌اند و اطلاعات درست ندادند و می‌توانستند پیشگیری کنند و ... حالا خود وسط یک بحران است و با همه این موارد دست و پنجه نرم می‌کند.

 اکنون تنها پس از چند هفته چرخ گردون گشته و این بار شهردار تهران را در مقام پاسخگویی درباره یک بحران قرار داده است. البته این پلان خیلی غیرمنتظره نیست چراکه بارها تکرار شده است.

در جریان ریزش تونل توحید و کشته شدن کارگران در آن، حادثه طبقه دوم بزرگراه صدر در جریان ساخت، دریاچه شدن ایستگاه‌های مترو و ... محمدباقر قالیباف همیشه یک جور مدیریت کرده؛ پیش و بیش از هر چیز او واقعیت‌ها را بلافاصله تکذیب می‌کند. به طور مثال در جریان ریزش تونل توحید تا سه ماه این مساله را به شدت تکذیب کرد و در نهایت فیلم آن و خبر کشته شدن چندین کارگر منتشر شد.

البته اگر منصفانه به داستان نگاه کنیم باید یک دست مریزاد برای مدیریت بحران‌ها به شهردار تهران گفت. دست مریزاد برای مدیریت منسجم بحران‌های متعدد؛ خلا بزرگی که در حادثه هفت‌خوان باعث شد داستان آن تا امروز کش پیدا کرده و بارها مسئولان وزارت راه را بی دلیل برای آن محکوم کنند.

در همه بحران‌ها شهردار تهران پیش از هر چیز اتاق بحرانش را تشکیل می‌دهد، البته اتاق بحران مدیریت رسانه‌ها! در همه این موارد تنها خود شهردار تهران به صورت معدود و یک یا دو نفر مسئول اطلاع‌رسانی می‌کنند تا تنها آنچه اتاق می‌خواهد، در رسانه‌ها منتشر شود. البته این دست‌مریزاد تنها برای مدیریت درست اطلاع‌رسانی در زمان بحران است نه انتشار مدیریت شده‌ی اخبار بر اساس مصلحت مدیران.

آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو هم از این قاعده مستثنی نبود. در ساعات اولیه حادثه که ساعت اوج دستپاچگی مسئولان و انتشار شایعات است، تنها رئیس و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی بودند که صحبت می‌کردند و البته محمدباقر قالیباف هم تکذیب همیشگی‌اش را کرد.

اما این بار مثل همیشه همه چیز خوب پیش نرفت. البته در حوادث قبلی هم همین اتفاق افتاد و در نهایت حقیقت مشخص شد و تنها زمان آن کمی متفاوت بود. با این حال هنوز که هنوز است شهردار تهران این رویه را کنار نگذاشته است و به امید عبور ایمن از حادثه هربار به این شیوه دست می‌یازد.

امروز هم که تا این لحظه بزرگترین بحران محبوس ماندن مغازه‌دارن و آتش‌نشانان زیادی در زیر آوار پلاسکو است، هدف تکذیب قالیباف قرار گرفت و او گفت: «ساختمان قبل از ریزش به‌طور کامل تخلیه شد و کسی از مردم و صاحبان پاساژ در آن حضور نداشت.

نیروهای آتش‌نشانی بعد از خاموشی سعی کردند از طبقات بازدید کنند تا کسی باقی نمانده باشد و برخی از افراد نیز در طبقات بالا ساختمان گرفتار شده بودند که با پله اضطراری نجات داده شدند.  در عین حال ممکن است یک یا دو نفر از مردم داخل پاساژ مانده باشند».

این بار زودتر از همیشه «تکذیب» شهردار تکذیب شد و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی واقعیت محبوس شدن تعداد زیادی در زیر آوار را بیان کرد.

سید جلال ملکی درباره اینکه آیا تعدادی از کسبه و اهالی ساختمان نیز داخل پلاسکو حضور داشتند یا خیر؟ به ایسنا گفت: آتش‌نشانان اقدام به تخلیه ساختمان کرده اما متاسفانه تعدادی از کسبه به زور و حتی با ضرب و شتم ماموران قصد ورود به ساختمان را داشتند و بنابراین در حال حاضر به طور قطعی نمی‌توانم بگویم که آیا کسبه و افراد عادی نیز در محل حضور داشتند یا خیر.

خبرنگار خبرگزاری ایلنا هم که تا ده دقیقه قبل از ریزش در ساختمان پلاسکو حضور داشته و آتش‌نشانان او را نجات داده‌اند، می‌گوید تا آن لحظه حدود 50 آتش‌نشان در ساختمان بودند و تعداد زیادی از مغازه‌داران هم در حال تلاش برای نجات اموال‌شان بودند.

بر اساس اخبار رسمی تا این لحظه تنها دو نفر از این تعداد نجات پیدا کرده‌اند و خبر گزاری فارس در گزارشی از احتمال شهادت سی آتش‌نشان خبر داده است. سایر اخبار هم از محبوس شدن سی تا پنجاه آتش‌نشان، چندین نفر از کسبه و دو خبرنگار حکایت دارند.

شاید الان زود باشد تا درباره این سخن گفت که مدیریت اشتباه عملیات باعث شده ساختمان خاموش شده دوباره شعله‌ور شده و در نهایت ریزش کند. یا اینکه چطور به یک مغازه کوچک که کپسول آتش‌نشانی ندارد اعلام می‌شود که از ادامه فعالیتش جلوگیری خواهد شد اما ساختمان پلاسکو به گفته مدیر آتش‌نشانی 30 بار تذکر گرفته اما به همین منوال کارش را ادامه می‌داده؛ اما می‌توان انتظار داشت مسئولان شهری به جای کتمان حضور قربانیان این حادثه در زیر آوار برای نجات آنها تلاش کنند و با مدیریت درست عملیات از چندین برابر شدن ابعاد بحران جلوگیری کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    سو مدیریت در هر دو بخش بیداد میکند قضیه را سیاسی نکنید هر دو این عزیزان مدیریت ندارند تها بر اساس ارتباط فامیلی این پستها را گرفته اند

    • 0 0

      هیچ کجا ملت سالم به … علنی ملت در عین حال که از اوضاع پست آنها نیز خبر میدهند، همزمان اینقدر احترام عزت توأم نمی گزارند و …، تا آنجا که مردم ما همواره با ادب و احترامات بی جا! عبارت " این عزیزان " را بجای " این … " همزمان با طرح و نکوهش محترمانه موضوع پست فامیلی در خطاب خشکانده اند، این فجایع امروز نتیجه همان احترامات یا بی احترامی های معکوس و یا مرسوم بی جای دیروز عموم ملت عزیز و محترم و با ادب خودمان است! که همین پسند و عزت و احترامات رسمی و اداری کورکورانه و معکوس الجهت، همان یگانه منشاء اصلی و حقیقی قدرت و سرمایه … و بی کفایتان بوده است. برای همین فرمودند فقط بگوئید " الحمدلله " یعنی همین ستایش های غیر الله منشاء اصلی همان فسق و فساد خودمان است و فرمودند بگویید: ستایش فقط برای الله است و خیر و شر ستایش از بدو اسلام برای امروز ما روشن شده بوده است.

  • 0 0

    🔹 مهم نیست که پایتخت هلیکوپتر آتش نشانی نداره و عملیات اطفاء حریق اینقدر طولانی میشه تا ساختمان نیست ونابود بشه 🔹 مهم نیست که نردبان آتش نشانی کوتاهه وبه طبقات بالا نمی رسه 🔹مهم نیست که گاهی نردبان اصلا باز نمیشه ودو کارگر زن سقوط کرده می میرند 🔹 مهم نیست که اصلا تشک ایمنی هم ندارند 🔹 مهم نیست اصلا این بودجه ها و هاچطور هاپولی میشه 🔹 مهم نیست اصلا شایسته سالاری ومدیریت وتخصص توکشور نیست همین که ما نیروهای انقلابی داریم که هرازگاهی از جان خود میگذرند آهای شهردار تهران چرا؟؟ 🔸

  • 0 0

    📢ملکی سخنگوی آتش نشانی: قالیباف نگفته ۲۰ نفر قطعا شهید شده اند، چرا که هیچ فردی از زیر اوار درنیامده است، اما پیش بینی ۲۰ نفر است اما نمی توانیم تایید کنیم که ۲۰ نفر شهید شده اند قالیباف پیشاپیش تسلیت گفته است چرا که احتمال از دست دادن این تعداد وجود دارد اما هنوز نهایی نیست

  • 0 0

    ‏تهران از پایین واسه مترو خالی شده، از بالا هم ساختمونای فرسوده داره میریزه رو سرمون. فقط مونده پرواز کنیم که اونم پدافند هوایی امون نمیده.

  • 0 0

    امین خسرو شاهی عکاس ایسنا از حادثه پلاسکو: " دقایقی پیش از فرو ریختن ساختمان در طبقه‌ی ششم به‌همراه برخی از آتش‌نشان‌ها حضور داشتم؛ اما بعد از لحظاتی، صدای شکستن شیشه‌ها بلند شد و آتش‌نشان‌ها اعلام کردند که ساختمان را ترک کنیم. عقل هم حکم می‌کرد که همین کار را انجام دهیم. با این حال، زمانی که از ساختمان خارج می‌شدم، افراد زیادی از صاحبان مغازه‌ها در ساختمان حضور داشتند که یا به دنبال مدارکشان بودند، یا هنوز عمق این فاجعه را درک نکرده بودند. " / منبع: عصرایران

  • 0 0

    تهران آبستن حوادثبسیاری است و تا وقتی شهردار محترم تهران به دنبال پرش به سکوهای بالاتر اجرایی باشد و سفرهای انتخاباتی خود را در اولویت برنامه ها قرار بدهد این فاجعه ها بازتکرار خواهد شد

  • 0 0

    امیدوارم دیگر از این اخطارهای تکراری و بی خاصیت خبری نخوانیم، بلکه از این به بعد در خبرها بخوانیم که ارگان های مسئول یک بار اخطار دادند و سپس برخورد واقعی کردند.

  • 0 0

    حق الناس مسأله ای نیست که بشه یه آسانی ازش گذشت واقعیت اینه که بخشی از ناکارآمدیهای موجود در نظام اداری ناشی از اتلاف منابع هست که بیت المال هست حق الناس را باید بازتعریف کنیم