| کد خبر: 248002 |

در کارگاه تخصصی آموزشی الگوریتم باز مهندسی خطوط عنوان شد؛

◄ لزوم اجرای دائمی مهندسی خطوط

 تمام خطوط حمل و نقل، راه ها، جاده ها و اتوبان های شهری باید بعد از مدتی مجددا بازسازی شده، استراتژی نوینی برای آنها طراحی شده و نوسازی شوند.

تین نیوز

کارگاه تخصصی آموزشی الگوریتم باز مهندسی خطوط در هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، این کارگاه در دومین روز از نمایشگاه یادشده با حضور یک مدرس شهرسازی در دانشگاه تهران برگزار شد.

محل نشست در میان اتوبوس های تزئینی قدیمی در نمایشگاه بود. در این کارگاه برلزوم بازنگری، استراتژی ها، زمانبندی ها و تاکتیک های خطوط حمل و نقل تاکید شد.

به گفته شهاب الدین کرمانشاهی، سخنران این کارگاه، مهندسی خطوط باید همواره در دستور کار قرار بگیرد و شرط اجرای درست آن نیز در اختیار داشتن ابزار و دانش مناسب است.

بازنگری مداوم حمل و نقل عمومی 

به گزارش تین نیوز، شهاب الدین کرمانشاهی، مدرس شهرسازی در دانشگاه تهران در این کارگاه در رابطه با لزوم بهسازی، بازسازی، طراحی استراتژی و برنامه ریزی مجدد برای خطوط حمل و نقل عمومی شهری پرداخت.

به گفته او تمام خطوط حمل و نقل، راه ها، جاده ها و اتوبان های شهری باید بعد از مدتی مجددا بازسازی شده، استراتژی نوینی برای آنها طراحی شده و نوسازی شوند.

او در این نشست که به صورت کارگاه تخصصی برگزار شد، گفت: به طور کلی برای خطی که بین دو نقطه آ و ب رسم می کنیم، در گذر زمان اتفاقاتی رخ می دهد. این خط هرروز با تغییراتی مواجه است. حال این تغییرات می تواند شیوع ویروس کرونا باشد، تغییرات فصلی باشد یا تغییراتی دیگر.

کرمانشاهی افزود: در پایتخت آمار حمل و نقل عمومی مردم تعجب برانگیز است. بسیاری تصور می کنند بیشترین حمل و نقل عمومی با مترو و اتوبوس های شهری صورت می گیرد. اما آمار تردد مسافران با تاکسی های اینترنتی از آمار حمل و نقل مردم با مترو و اتوبوس نیز بیشتر است. در واقع تاکسی های اینترنتی نیز از آن نوع تغییراتی است که در حمل و نقل عمومی رخ داده است.

او افزود: انواع تغییرات در طول زمان رخ می دهد. نیازها تغییر می کند و این امر الزام بازنگری و بازدید خطوط حمل و نقل در طول زمان را ایجاد می کند. اگر دوره بازدید را هر 5 سال یکبار بگذاریم عقب میفتیم. باید سریعتر نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنیم.

خطوط حمل و نقل مختلف مشابه شخصیت های متفاوت 

کرمانشاهی خطوط مختلف حمل و نقل عمومی را به شخصیت های مختلف تشبیه کرد و گفت: شخصیت های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است، مانند رگ های بدن. اگر فشار برروی رگ ها افزایش یابد، فشار خون ایجاد می شود و فشار خون منجر به تصلب شراین می شود.

او در مورد بی آر تی ها گفت: برخی از خطوط حمل و نقلی شخصیتی بسیار قوی دارند. به طور مثال بی آر تی ها. این خطوط حمل و نقل شخصیتی بسیار قوی و محکم دارند. از نظر مسیر نیز بسیار قوی هستند. تعداد سرویس های هرکدام به روزانه 20 الی 30 سرویس می رسد. اما نکته اینجاست که خطوط نرم تر و مسیرهای راحت تر بیشتر قابل اصلاح و بازسازی هستند. با اینهمه زمانی که بازبینی خطوط به تعویق میفتد مانند منحنی خراب، خطوط حمل ونقل نیز تخریب می شوند و معضلاتی به وجود می آورند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مهندسی خطوط حمل و نقل عمومی یک کار جامع، هماهنگ و پیوسته است. حتی اگر بهترین خطوط حمل و نقل با بهترین اطلاعات را داشته باشیم نیز بعد از مدتی منحنی فعالیت آن رو به زوال می رود و نیاز به بازنگری دارد. مهندسی خطوط کاری نیست که فقط یک بار انجام شود و تمام. باید به طور مداوم روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی مورد توجه قرار بگیرد.

او گفت: مهندسی خطوط حمل و نقل شامل حذف خطوط، اصلاح مسیر، اصلاح ناوگان، تغییر ناوگان، تغییر ساعات سرویس، اصلاح برنامه زمانبندی می شود. اقدامات استراتژیک، اقدامات تاکتیکی، اصلاح زمانبندی نیز از جمله اقداماتی است که باید در آن در نظر گرفته شود.

نارضایتی مسافران را کاهش دهیم 

کرمانشاهی در ادامه بیان کرد: از طرفی دیگر مهندسی خطوط یک پدیده ساده را بررسی می کند؛ این که با دست خودمان موجبات نارضایتی مسافران را فراهم نکنیم. در دوران کرونا آمار مسافران اتوبوسرانی به 40 درصد رسید. با این میزان مسافر طبیعی است که از حجم ارسال ناوگان اتوبوسرانی کم کنیم.

او در رابطه با شهرداری ها گفت: مهندسی خطوط شهرداری ها اگر ابزار و دانش مورد نیاز را نداشته باشد، مناسب و کارآمد نخواهد بود. نتیجه این است که ابزار و دانش مناسب را در اختیارشان قرار دهیم.

قطارهای هوایی و هزینه بالای آن 

کرمانشاهی در پاسخ به این پرسش « تین نیوز » که آیا قطارهای هوایی برای حمل و نقل عمومی و بهبود ترافیک تهران گزینه مناسبی است یا خیر؛ بیان کرد: مسئله بر سر هزینه و فایده است. خطوط حمل و نقل هوایی به بهبود ترافیک کمک می کند اما هزینه آن مقرون به صرفه نیست. مانند آن است که برای فرزندتان در همه دروس معلم خصوصی بگیرید، این امر به بهبود تحصیل فرزندتان کمک می کند اما دیگر هزینه دندانپزشکی او را نمی توانید پرداخت کنید.

او در پاسخ به این پرسش « تین نیوز » که گفته می شود قطار هوایی از تونل های شهری بسیار مفیدتر بوده، گفت: مانند این است که هزینه معلم خصوصی فرزندتان را به جای دندانپزشکی صرف سفرهای خارج از کشور کنید. البته قطار هوایی گزینه بهتری بود اما در حال حاضر تونل ها احداث شده و دیگر احداث قطارهای هوایی مقرون به صرفه نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.