| کد خبر: 262364 |

تا سال 2050؛

صرف هزینه سالانه 8 تا 28 میلیارد دلاری برای کربن زدایی کشتی های تجاری

آنکتاد در بررسی حمل و نقل دریایی ۲۰۲۳ خود که پیش از روز جهانی دریانوردی (۲۸ سپتامبر) منتشر کرد، خواستار انتقالی عادلانه و منصفانه جامعه بندری و دریایی جهان به سمت صنعت کشتیرانی بدون کربن شده است.

تین نیوز

 آنکتاد در بررسی حمل و نقل دریایی ۲۰۲۳ خود که پیش از روز جهانی دریانوردی (۲۸ سپتامبر) منتشر کرد، خواستار انتقالی عادلانه و منصفانه جامعه بندری و دریایی جهان به سمت صنعت کشتیرانی بدون کربن شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیردانش،  آنکتاد همچنین بر اجرای راه حل های دیجیتال و انجام روش هایی عادلانه برای جلوگیری از انتشار مداوم کربن در صنعت حمل و نقل تاکید می کند.

 صنعت حمل و نقل دریایی بیش از ۸۰ درصد از حجم تجارت جهان و نزدیک به ۳ درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده و البته باید خاطر نشان شود که انتشار گازهای گلخانه ای تنها در طول یک دهه گذشته بالغ بر ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 آنکتاد پیش از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل (COP28) که در نوامبر سال جاری برگزار خواهد شد، از حرکت به سمت سوخت های پاک تر در صنعت حمل و نقل دریایی حمایت کرده و بر نیاز به یک استراتژی موثر از نظر زیست محیطی و فراگیر از نظر فناوری در سطح جهانی در این مورد تاکید می کند.

 گذار به سمت سوخت های پاک تر در مراحل اولیه خود قرار دارد و نزدیک به ۹۹ درصد ناوگان جهانی هنوز به سوخت های معمولی متکی هستند.

 گزارش آنکتاد به پیشرفت های امیدوارکننده ای از جمله سفارش ۲۱ درصد کشتی ها با قابلیت مصرف سوخت های جایگزین اشاره می کند.

 البته این انتقال با هزینه های قابل توجهی همراه است. آنکتاد می گوید که سالانه ۸ تا ۲۸ میلیارد دلار باید برای کربن زدایی از کارکرد کشتی ها تا سال ۲۰۵۰ صرف شود و حتی سرمایه گذاری های مهم تری با صرف ۲۸ تا ۹۰ میلیارد دلار در سال برای توسعه زیرساخت ها برای دستیابی به سوخت های ۱۰۰ درصد بدون کربن تا سال ۲۰۵۰ مورد نیاز است.

کربن زدایی کامل از کارکرد کشتیها می تواند هزینه های تهیه سوخت سالانه را ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهد که به طور بالقوه بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهای کمتر توسعه یافته که به حمل و نقل دریایی متکی هستند، تأثیر بگذارد.

برای اطمینان از یک انتقال عادلانه به نظام حمل و نقل دریایی متکی بر عدم ایجاد آلایندگی، آنکتاد خواستار تعریف یک چارچوب نظارتی در سطح جهانی است که برای همه کشتی ها، صرف نظر از پرچم های ثبت، مالکیت یا مناطق عملیاتی، قابل اجرا باشد.

آنکتاد همچنین نگرانی خود را در مورد پیر شدن ناوگان کشتیرانی جهانی ابراز کرده است چرا که در آغاز سال ۲۰۲۳، کشتی های تجاری به طور متوسط ۲۲.۲ سال سن داشتند که دو سال بیشتر از یک دهه پیش بود. همچنین بیش از نیمی از ناوگان جهان بالای ۱۵ سال عمر دارند.

با وجود کاهش چهار دهم درصدی حجم کل تجارت دریایی در سال ۲۰۲۲، این صنعت رشد ۲.۴ درصدی را برای خود در سال ۲۰۲۳ پیش بینی می کند و انتظار میرود تجارت کانتینری (که در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۷ درصد کاهش یافته) در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۲ درصد رشد کند و این میزان بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ سالانه بیش از ۳ درصد افزایش یابد.

 در همین حال، نرخ کرایه حمل با تانکرها شاهد احیای قوی ناشی از وقوع رویدادهای ژئوپلیتیکی بود. حجم تجارت نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ رشد قابل توجهی داشت و نرخ های فله خشک نیز به دلیل تغییر میزان تقاضا، تراکم بنادر، تنش های ژئوپلیتیکی و اختلالات آب و هوایی دچار نوسان های متعددی شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.