| کد خبر: 259756 |

◄ آشنایی با ایرباس A220/ شکست کانادا در بازار هوایی ایران

هواپیمای ایرباس A220 در نمایشگاه هوایی پاریس رکورد سفارش را در تاریخ هوانوردی جهان شکست. سال 2016، کانادا به عنوان طراح اولیه این هواپیما درصدد بود تا جزیره قشم ایران را به عنوان هاب هوایی این هواپیما مورد استفاده قرار دهد.

تین نیوز

هواپیمای ایرباس A220 در نمایشگاه هوایی پاریس رکورد سفارش را در تاریخ هوانوردی جهان شکست. سال 2016، کانادا به عنوان طراح اولیه این هواپیما درصدد بود تا جزیره قشم ایران را به عنوان هاب هوایی این هواپیما مورد استفاده قرار دهد. هم اکنون شرکت هواپیماسازی ایرباس، تولیدکننده اصلی این هواپیمای برد متوسط به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز، هواپیمای ایرباس A220، جدیدترین محصول تولیدی شرکت هواپیماسازی ایرباس است که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه شرکت های هواپیمایی از اقصی نقاط جهان قرار گرفته است. هواپیمای ایرباس A220 که پیش از این با نام بمباردیه (CS) شناخته می شد، یک جت دو موتوره باریک پیکر تک راهرو (برد متوسط) است که نخستین بار توسط شرکت بمباردیه کانادا طراحی و تولید شد، اما اکنون مالکیت و امتیاز آن در اختیار هواپیماسازی ایرباس است. ایرباس در ژانویه سال 2017، 50 درصد سهام بمباردیه را خریداری کرد که معامله مذکور در ژوئیه 2018 صورت پذیرفت. لازم به ذکر است که ایرباس قصد دارد تا خط دوم تولید ایرباس A220 را در ایالات متحده آمریکا راه اندازی کند. دو مدل این هواپیما به ترتیب ایرباس A220-100 (CS-100) و ایرباس A220-300 (CS-300) هستند.  

مشخصات فنی هواپیمای ایرباس A220

 

A220-100

A220-300

تعداد خلبان

2نفر

ظرفیت مسافر

120-100

(حدااکثر 135)

150-120

(حداکثر 160)

طول هواپیما

35 متر

38.7 متر

فاصله دو بال

35.1 متر

مساحت بال

112.3 متر مربع

ارتفاع هواپیما

11.5 متر

پهنای کابین

3.28 متر

ارتفاع کابین

2.11 متر

طول کابین

23.7 متر

27.5 متر

پهنای صندلی

20-18.5 اینچ (51-47 سانتی متر)

موتورها

Prat & Whitney PW1500 GT

قطر فن

73 اینچ (185 سانتی متر)

طول باند لازم برای برخاستن

1500 متر

1900 متر

طول باند لازم برای فرود

1390 متر

1510 متر

برد پروازی

6390 کیلومتر (3450 ناتیکال مایل)

6700 کیلومتر (3600 ناتیکال مایل)

ظرفیت سوخت

21805 لیتر

21508 لیتر

حجم محفظه بار

23.7 مترمربع

31.6 مترمربع

حداکثر ارتفاع پروازی

12000 متر

بیشینه سرعت کروز

871 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز عادی

829 کیلومتر بر ساعت

ICAO Type Designator

BCS1

BCS3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راهروی هواپیمای ایرباس A220 به گونه‌ای طراحی شده که مسافر در آن احساس کند که در یک هواپیمای پهن‌ پیکر نشسته است. کابین مسافران این هواپیما با صندلی‌ های عریض تجهیز شده تا راحتی را برای مسافر فراهم آورد. از طرفی دیگر پنجره‌ های بزرگ این هواپیما در هر ردیف مشاهده مطلوب و فراوان نور طبیعی را فراهم می‌ آورد. همچنین موتورهای نسل جدید به کار گرفته شده به آرامش هر چه بیشتر فضای داخل کابین کمک شایانی می‌کند.

A220 ایرباس

 

شاخصه‌ های مهم هواپیمای ایرباس A220:

  • صرفه‌ جویی 25 درصدی مصرف سوخت و همچنین کاهش انتشار CO2
  • کاهش آلودگی صوتی تا 50 درصد
  • سیستم هدایت پرواز برقی (fly-by-wire)
  • افزایش پهنای صندلی اکونومی به میزان 18 اینچ
  • امکان جابجایی یک کوله چرخ‌ دار به ازای هر مسافر
  • انعطاف برد پروازی تا 6390 کیلومتر/ 3450 ناتیکال مایل

هواپیمای A220 دارای سیستم کابینه جدید و مدرن است که به مسافران راحتی بالا و تجربه پروازی لذت‌ بخش را ارائه می‌ دهد. این هواپیما با تکنولوژی پیشرفته، صدای کمتر در داخل کابین، فضای باربری بزرگ و سوخت‌ برداری کمتر نسبت به هواپیماهای قدیمی‌ تر، به عنوان گزینه اقتصادی و پایدار در صنعت هوانوردی معروف است.

سرمایه‌ گذاری بمباردیه کانادا (ایرباس A220 فعلی) در جزیره قشم ایران

در تاریخ آوریل سال 2016 و پس از امضای برجام، شرکت بمباردیه کانادا اعلام کرد که قصد تاسیس ایرلاین مستقل خود در جزیره قشم ایران را دارد. به طوریکه کانادا در نظر داشت تا با استفاده گسترده از هواپیماهای بمباردیه CS300 (ایرباس A220 فعلی) در بزرگترین جزیره خلیج‌ فارس یک بیزینس هوانوردی در خاورمیانه برای خود راه اندازی کرده و علاوه بر مسافران ایرانی، توریست ها و گردشگران منطقه‌ ای را به جزیره قشم بیاورد. لازم به ذکر است که افق دوردست کانادا ایجاد خط پروازی بین ایران و آمریکای شمالی بود که با توجه به تعداد قابل توجه مسافران ایرانی به مقصد ایالات متحده و کانادا، این کشور می خواست تا در نبود آمریکا بتواند بخشی از بازار هوایی ایران را که در اختیار ترکیه و امارات است به چنگ آورد. از این رو ورود هواپیمای بمباردیه به جزیره قشم شرایط برقراری پروازهای متعدد از اقصی نقاط ایران به جزیره قشم را فراهم می کرد. بلومبرگ در آن زمان گزارش داد که مسئولان منطقه آزاد قشم با مدیرعامل شرکت بمباردیه کانادا در مورد تاسیس ایرلاین کانادایی در جنوب جزیره قشم به توافق رسیده بودند. 

بزرگترین مشتری ایرباس A220 کدام کشور است؟

شرکت هواپیمایی ایندی گو هند به عنوان بزرگترین ایرلاین ارزان قیمت کشور هند در نمایشگاه هوایی پاریس (ایرشو پاریس) تعداد 500 فروند ایرباس A220 سفارش داده و رکورد سفارش هواپیما در تاریخ هوانوردی جهان را شکست. لازم به ذکر است که تا ماه جولای سال جاری میلادی تعداد 276 فروند از این مدل هواپیما تحویل مشتریان شده است. تا پیش از ایندی گو، بزرگترین مشتریان این هواپیما در جهان شرکت هایی همچون دلتا ایرلاین با 95 فروند سفارش، جت بلو با 100 فروند، ایر لیز (Air Leasr Corporation) با 69 فروند و همچنین Breez Airways با 80 فروند سفارش بودند. نکته مهم در ارتباط با ایرباس A220، مقرون به صرفه بودن عملیات پروازی این پرنده نو و مدرن است، به گونه ای که هندوستان که به عنوان اقتصاد نو ظهور در دنیا مطرح است، با خرید این هواپیما سرمایه گذاری عظیمی را در بخش هوانوردی کرده و این هواپیما را به منظور توسعه خطوط هوایی ارزان قیمت وارد لیست خرید خود کرده است. پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک این هواپیمای محبوب بتواند در میان دیگر پرنده های برد متوسط حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 6 0

    کسی که کمی هم مطالعه تاریخی داشته باشد انقدر ساده انگارانه به مطالب نگاه نمی کنه غرب تکنیکی کهنه اما کارا برای بهم ریختن سیستم کشور هدف و اقتصاد آن کشور داره به اسم "شوک دادن" , تو این تکنیک می آن تو کشور سرمایه گذاری می کنند اینجا مسئولان آن کشور باور می کنند استراتژی را بنابر سرمایه گذاری آن کشور می چینند و بعد ناگهان آن کمپانی غربی خارج می شود کاری که پژو سیتروئن دو بار طی سال های 90 و 97 با ما کرد و نه تنها سیستم و اساس خودروسازی ما را بهم ریخت که اقتصاد ما را هم هدف قرار داد تا دلتون بخواد این کارها را کرد آلمان ها هم این تکنیک را در ترکیه اجرا کردند قصه هواپیما دادن به ایران هم همین طوری بود گفتند هواپیما می دهیم استراتژی کشور ما رفت روی سرمایه گذاری در بخش هوایی و حالا همان سرمایه گذاری های سنگین بی ثمر مانده درحالیکه می شد آن حجم سرمایه گذاری را مثلا در بخش ریلی انجام داد اینجوری ضربه می زنن که یک کشور را 5 سال 10 سال 15 سال عقب می ندازن هنوز هم یکسری نفهمیدن قضیه چیه و به خوش باوری نسبت به وعده های غرب ادامه می دن کانادا مثلا یک کشور است اما در تمام امور سیاسی , نظامی و اقتصادی زیر نظر واشنگتن اداره می شه و بعد فرانسه هم در این مثلا کشور نفوذ زیادی دارد اینکه می گید کانادایی ها می خواستند در قشم سرمایه گذاری کنند تا جای خالی آمریکایی ها را پر کنند این یعنی شما الف سیاست را هم نمی دانید و وای به حال مردمی که آن سیاست مداران ساده را بالاسر خود داشته باشند ما که تعهدات خود را کامل و جلو جلو انجام دادیم آمریکا انجام نداد و تهش برجام را پاره کرد چون یکسری نفهمیدن مشکل آمریکا با ما هسته ایی نیست این فقط قدم اولشونه , هیچوقت آمریکایی ها و مجموعه غرب به ما هواپیمای نو نخواهند داد چون این را یک برگ آس دست خود می بینند که بشود مردم ایران را به سمت نارضایتی هل بدن مگر اینکه شما خطوط پرسرعت ریلی را در تمام این کشور راه بندازید تا این برگه را از دست این ها بگیرید بعد خودشان برای اینکه حداقل بهره مالی ببرند پیش قدم خواهند شد برید دنبال تکمیل شبکه ریلی نرمال و پرسرعت .

    • ناشناس 3 0

      مگه کانادا خبر داشت ترامپ قراره بیاد کاخ سفید وامریکا از برجام خارج بشه؟!

    • مجتبی 1 0

      با نظر شما کاملا موافقم
      کانادا یکی از کشورهای متاخصم با ما زیرنظر آمریکاست و هرکاری هم از دستش براومده انجام داده!شرکت هواپیمایی اونم تو قشم!!اگر راست میگن همون هواپیما رو بفروشن به خودمون