| کد خبر: 89655 |

تکمیل جاده جم - فیروزآباد در بوته فراموشی / خطر در کمین عابرین

تین نیوز | جاده جم به فیروزآباد در ارتباط بین استان‌های بوشهر و فارس نقش بسیار مهمی دارد ولی تکمیل این جاده استراتژیک به فراموشی سپرده شده و همواره شاهد وقوع حوادث متعددی در این مسیر هستیم.


راه، شبکه و شریان حیاتی هر جامعه است و برای دستیابی به توسعه باید به اولین آیتم توسعه یعنی راه فکر کنیم، داشتن راه ارتباطی مناسب می‌تواند بسترساز برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه شود، راه‌ها از گذشته‌های دور تا کنون به عنوان یک نقش کلیدی سبب ارتباط بین شهرها و روستاها بوده است.

شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر و استان فارس در سال های اخیر با توسعه فیزیکی، رشد جمعیت و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری به خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در استان بوشهر و احداث پالاشگاه در جنوب استان فارس مواجه بوده است ولی راه مواصلاتی و ترانزیتی سیراف به فیروزآباد و شیراز آنچنان که باید مورد توسعه و بهسازی قرار نگرفته است.

پروژه راه مواصلاتی شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه از استان بوشهر، مهر و لامرد از استان فارس و شهرستان پارسیان از استان هرمزگان به شهر شیراز و همچنین اتصال به جاده های مواصلاتی مرکز کشور، بزرگ تعریف شد اما کوچک ماند.

در مسیر سیراف به جم به لطف نفتی‌ها و توجه به منافع خود، اتوبانی مناسب ایجاد شده و ادامه مسیر که یک راه پرخطر و دو طرفه از جم به فیروزآباد به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر است در سال ۸۳ افتتاح شد.


گرچه برنامه‌ریزی برای ایجاد باند دوم مسیر در دستور کار آن سال‌ها بود اما به دلیل نبود بودجه، زیرسازی بخشی از مسیر کار شد و شرکت پیمانکار پروژه، اجرای باند دوم را نیمه‌کاره رها کرد.

در سال‌های اخیر، این مسیر دوطرفه بارها شاهد حادثه بوده است و به تازگی راه مهم دیگری نیز از لامرد به این مسیر در حال اجرا است که در صورت افتتاح این پروژه در آینده نزدیک شاهد افزایش ترافیک و وقوع مخاطرات بیشتر در این مسیر خواهیم بود.

راه جم به فیروزآباد به دلیل استفاده تریلرها و کامیون‌های حامل محصولات پتروشیمی و نفتی از راه‌های حیاتی برای وزارت نفت است و به‌دلیل اتصال شهرهای مرکزی کشورمان به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و همچنین خلیج فارس موقعیت استراتژیک برای کشور را دارد اما همچنان مظلوم واقع شده است.

مظلومیت جاده آنجایی است که مسئولان استان‌های فارس و بوشهر، همچنان به همدیگر نگاه می‌کنند بلکه شاید یکی از آنها، فرصت و بودجه استان خود را برای اجرای فاز دوم بگذارد در حالی‌که این مسیر نیاز به بودجه ملی دارد و نیاز است با همدلی و پیگیری مشترک مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس دو استان در دستور پیگیری قرار گیرد.

۱۷ کیلومتر از این مسیر در استان بوشهر و بقیه مسیر در استان فارس واقع است؛ در استان فارس نیز مسیر در سه شهرستان واقع شده است.

در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز حدود شش میلیارد تومان برای این مسیر منظور شده است اما همگان می دانند برای تکمیل باند دوم مسیر جم به فیروزآباد به خیلی بیشتر از این بودجه نیاز است.



مسئولان دو استان بوشهر و فارس پیگیر احداث باند دوم باشند
رئیس شورای اسلامی شهرستان جم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راه های مواصلاتی و ترانزیتی کشور، مسیر شیراز به عسلویه است.

علی پریشان بیان کرد: احداث باند دوم این مسیر از فیروزآباد تا جم به فراموشی سپرده شده است که بخش مهمی از مسیر در شهرستان‌های استان فارس واقع است.

وی گفت: نیاز است با ابتکار عمل فرماندار جم، مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر و نماینده منتخب جنوب استان بوشهر با همتایان خود در استان فارس و برگزاری نشست هایی برای برنامه‌ریزی اجرای باند دوم، پیگیر جذب بودجه ملی برای این پروژه مهم و حیاتی بود.

وی گفت: با توجه به اهمیت راه و نیاز به جذب بودجه کلان برای پروژه، پیشنهادم این است مجمع نمایندگان استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان در مجلس شورای اسلامی که استان‌های آن‌ها بیشترین منفعت از این جاده مواصلاتی را می‌برند پیگیر احداث باند دوم مسیر فیروزآباد به جم باشند.


لزوم تخصیص اعتبارات ملی به پروژه
فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: جاده جم به فیروزآباد از راه های مهم در جنوب کشور است و باید در اولویت بودجه های ملی قرار بگیرد.
فتح‌الله نوروزی بیان داشت: ۱۷کیلومتر از مسیر در حوزه راه‌های شهرستان جم واقع است و پیگیر اجرایی شدن باند دوم آن هستیم.
وی بیان داشت: در جلسات اخیر با مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر و همچنین نماینده منتخب مردم در جنوب استان بوشهر نیز موضوع را مطرح کرده‌ایم و در آینده نزدیک پیگیری‌های مشترک برای اخذ بودجه ملی برای اجرایی شدن باند دوم انجام خواهیم داد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.