| کد خبر: 43689 |

◄ " حرم تا حرم "؛ تدبیر در اطلاع رسانی قطره چکانی شرکت ساخت

تین نیوز | قطعه قم- گرمسار که از دولت قبل تا کنون به دلیل عدم تحقق وعده های مسئولان و فشار رسانه ها از حساسیت خاصی برخوردار شده بود، طی ماه های اخیر، با اتخاذ سیاست قطره چکانی اطلاع رسانی از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به روزهای آرام خود نزدیک شده است.

به گزارش تین نیوز، علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی احداث پروژه های حمل و نقلی شاید بیش از هر کس دیگری نگران انجام پروژه ها در زمان مناسب و پیشرفت فیزیکی نسبت به منابع موجود باشد.
 
قطعه قم- گرمسار واقع در آزادراه حرم تا حرم از آن دسته از پروژه هایی است که  همانند بخش عظیمی از پروژه های راهسازی و زیربنایی دچار کمبودهای مالی لازم برای تکمیل پروژه شده بود، اگر ایجاد حساسیت از سوی برخی رسانه ها و تحریک نمایندگان مجلس از جانب آنها صورت نمی گرفت، شاید طبق روال طبیعی بر اساس اولویت بندی شاهد تکمیل و بهره برداری از آن در زمان کنونی نبودیم.

اما هر بار مسئولان این پروژه، از آزادراه "حرم تا حرم" صحبت کردند، از زمان افتتاح قطعه "قم-گرمسار" نیز سخنی به میان آوردند. لذا  مشکل اصلی از جایی شروع شد که این وعده ها یکی پس از دیگری به دلایل مختلف تحقق نیافت و بیش از پیش، نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت را در نوک پیکان رسانه ها قرار داد. به ویژه رسانه هایی که در جهت استیضاح وزیر راه و شهرسازی در انتظار سوژه ای مناسب کمین کرده بودند تا هجمه رسانه ای جدیدی را علیه این وزارتخانه در دولت یازدهم شروع کنند.

با این حال علی رغم وضعیت بودجه و تعدد پروژه ها، فشار نمایندگان مجلس و اولویت پروژه های ریلی، چند ماهی است جو رسانه ای حاکم بر زمان بهره برداری از  قطعه قم- گرمسار آرام تر شده است. چرا که هر از گاهی در کنار مصاحبه های مدیرعامل این شرکت، جزئیات و کیفیت ساخت پروژه های ریلی و جاده ای خصوصا مراحل پیشرفت اقدامات قطعه قم- گرمسار در آزادراه حرم تا حرم به مردم اطلاع رسانی می شود؛ به گونه ای که مردم به جای آنکه بیشتر به دنبال زمان بهره برداری باشند، از مزیت ها و تفاوت های این آزادراه نسبت به سایر آزادراه ها مطلع می شوند.

در این گزارش، به بخشی از اظهارات نورزاد در خصوص قطعه قم- گرمسار طی چند وقت اخیر پرداخته شده است:

آزادراه حرم تا حرم و کاهش ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی آلاینده‌های زیست‌محیطی
علی نورزاد با اشاره به افتتاح آزادراه حرم تا حرم حدفاصل قم- گرمسار در این هفته اعلام کرد: افتتاح این محور، تاثیر قابل توجهی در کاهش ترافیک مسیر و ایجاد محوری برای هدایت ترافیک خودروهایی که از جنوب غرب و غرب کشور قصد عزیمت به مشهد مقدس را دارند به خارج از پایتخت خواهد داشت و نقش موثر آن در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به ویژه در تهران و کاهش ترافیک محور قم – تهران از مزایای ویژه این طرح است.

وی کاهش گازهای گلخانه‌ای را یکی از مزایای احداث این آزادراه عنوان کرد و افزود: صرفه‌جویی در مصرف سوخت، استهلاک، کاهش تصادفات، حفظ محیط زیست، سفر ایمن و روان و افزایش ایمنی از مزایای ویژه احداث آزادراه‌ها محسوب می‌شود که در آزادراه قم- گرمسار، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به نحو چشمگیری قابل توجه است و اگر نفت خام را بشکه‌ای 73 دلار و هردلار را  معادل 27 هزار و 500 ریال در نظر بگیریم در مجموع 2 هزار و 600 میلیارد ریال صرفه‌جویی سالانه با کاهش گازهای گلخانه‌ای معادل  ۲ CO ایجاد می‌شود.

پرداخت عوارض در مقایسه با صرفه اقتصادی آزادراه ها ناچیز است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح آزادراه حرم تا حرم و موضوع پرداخت عوارض در این آزادراه گفت: بحث پرداخت عوارض در بخشی از جامعه مورد سوال واقع می شود که می‌توان با ارائه اطلاعات کافی به مردم در خصوص مزایای آزادراه‌ها و نقش این نوع از راه در کاهش هزینه های حمل و نقل، گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش زمان سفر نشان داد که نرخ عوارض در مقابل صرفه جویی اقتصادی حاصل از این راه بسیار پایین است.

نورزاد ،عوارض را راهکار بازگشت سرمایه عنوان و اضافه کرد: عوارضی که از مردم اخذ می‌شود، پس از طی مدت مشخص و پس از محقق شدن فرایند بازگشت سرمایه بخش خصوصی، با واگذاری راه‌ها به دولت برداشته می شود و مردم می‌توانند همچون سایر گونه‌های راه از آن استفاده کنند.
 
افتتاح قطعه قم-گرمسار در سفر استانی رئیس‌جمهوری به قم
مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه" آزادراه قم-گرمسار در سفر استانی رئیس جمهوری به قم افتتاح می شود" گفت: آزادراه حرم تا حرم در 4 بخش در دست مطالعه و اجراست که هم اکنون بخش اول این آزادراه حدفاصل قم تا گرمسار به طول 152 کیلومتر آماده بهره برداری است و احداث مابقی پروژه نیز از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.

نورزاد بهره برداری از این طرح را در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های واقع در این مسیر بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور برای توسعه ترانزیت در منطقه از طریق شبکه آزادراه، افزایش چشمگیر ظرفیت ترافیکی با توجه به پتانسیل حمل کالاو مسافر در کریدور آزادراهی،  ارتقاء ایمنی، کاهش در تصادفات رانندگی، مصرف سوخت، کاهش گازهای گلخانه ای و زمان سفر و اتصال شهرهای مهم استان‌های مسیر آزادراه به عنوان قطب‌های صنعتی در سطح ملی و اتصال شرق و غرب کشور را از جمله اهداف محقق شده از طریق بهره برداری از این آزادراه است.
 
بازدید نورزاد از مراحل پایانی آزادراه قم – گرمسار
معاون وزیر راه و شهرسازی سه محور اصلی و مهم در مراحل پایانی کار این پروژه را دلیل اصلی این سفر دانست و گفت: یکی از مسایل قابل توجه در پایان هر پروژه عمرانی، ظریف کاری‌های نهایی آن اعم از اجرای خط‌کشی و نصب علایم است که باید به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد تا ایمنی مناسب برای هموطنان را به ارمغان آورد.

وی تصریح کرد: موضوع دوم، بحث تملک اراضی و مسایل ارزیابی است که یکی از مهمترین و بزرگترین چالش‌های ساخت پروژه‌ها بعد از اعتبارات محسوب می‌شود، به همین علت لازم است تا تمامی مراحل رفع مشکلات معارضین حل شده و حق و حقوق آنان به طور کامل پرداخت شود تا طعم افتتاح پروژه برای کسانی که در حاشیه این مسیر قرار دارند نیز شیرین شود.
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع سوم که یکی از مهمترین دغدغه‌های وزیر راه و شهرسازی است، کیفیت بهره‌برداری و مسایل مرتبط با ایمنی رانندگان و مسافران است که نیازمند حضور دستگاه‌های مسئول از جمله پلیس، هلال احمر، اورژانس و... است.
 
اتصال ایران به ترکیه از طریق آزادراه حرم تا حرم
نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار گرفتن آزادراه حرم تا حرم، حدفاصل مشهد تا گرمسار در کریدور بین المللی شرق-غرب یا همان جاده باستانی ابریشم، شبکه آزادراهی داخل کشور را از طریق مرند-بازرگان به ترکیه و راه‌های بین المللی متصل می‌کند.
 
وی ادامه داد: این آزادراه از نظر حمل‌و‌نقل بین‌المللی حایز اهمیت است و انتقال کالاهای ترانزیتی از چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی از طریق قلمرو ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی، حوزه دریای مدیترانه و بالعکس از مزایای ویژه این طرح در حوزه بین‌الملل به حساب می آید.

اولویت به معماری راه در ساخت زیربناهای حمل و نقل
معاون وزیر راه و شهرسازی، توجه به معماری راه را در ایران دارای قدمت دیرینه عنوان و اضافه کرد: می توان با تکیه بر تجربه دیرینه در معماری و هنرمندی ایرانیان در معماری راه که سبب به یادگار ماندن بناهای برجسته ای در مسیرهای مواصلاتی بالاخص در احداث پل های قدیم شده است، تمایز و برجستگی را به راه های کشور به لحاظ معماری وارد کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: در پروژه حرم تا حرم بافت کویری و وجود کاروانسراها و به کارگیری شاخص های آن می تواند در مجتمع های خدماتی و رفاهی ملاک عمل قرار گیرد.  

در پایان، نورزاد توانست علاوه بر کاهش حساسیت ها نسبت اتمام این قطعه و زمان بهره برداری از آن، کمی بر نظر رسانه های منتقد نیز تاثیر بگذارد تا عوامل اجرایی این پروژه طی روزهای باقی مانده قبل از افتتاح این قطعه جنجالی نفس راحتی بکشند. با این حال دکتر باید در نظر داشته باشد که اگرچه " به پایان آمد این قطعه اما حرم تا حرم همچنان باقی است".

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.