| کد خبر: 36546 |

دستورالعمل جدید فعالیت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی

به استناد تبصره ماده 6 اصلاحی قانون الزام ... مصوب 1381 و با عنایت به تفویض اختیار شماره 13056/11 مورخ 28/6/85 مقام عالی وزارت راه و ترابری دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو دفترچه کار (برگ فعالیت) به شرح ذیل تنظیم و ابلاغ می‌گردد:

در راستای بازنگری و اصلاح دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت (کارت هوشمند) رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی، دستورالعمل جدید در 12 ماده تدوین و از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی به ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش تین نیوز از روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون حمل و نقل این سازمان با بیان این خبر، اظهار داشت:  اصلاح و بازنگری دستورالعمل قبلی در راستای شفاف‌سازی، کاهش بروکراسی اداری و تأمین رضایت مندی و ضابطه‌مندی فعالیت رانندگان پرتلاش بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافربری صورت گرفت که از تاریخ 9 دی ماه سال‌جاری لازم‌الاجراست.

اسماعیل غلامی با بیان این که انطباق با آخرین ضوابط مربوطه در تدوین این دستورالعمل ملحوظ شده است، افزود: از جمله این ضوابط، آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی، تغییر نظام آموزشی رانندگان، تغییر دستورالعمل آموزش رانندگان بین شهری، حذف فیزیک کارت سلامت، اخذ گواهی عدم اعتیاد در هنگام تمدید است.

وی همچنین به ضابطه‌مند کردن تسهیلات ویژه ایثارگران از قبیل در نظر گرفتن مدرک تحصیلی یک مقطع بالاتر و مستثنی بودن آنان از ارایه گواهی یا معرفی‌نامه ممهور به مهر سازمان تأمین اجتماعی یا صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، اشاره کرد و افزود: در این دستورالعمل جدید، متقاضیانی که به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به اخذ مجوز فعالیت در بخش حمل و نقل جاده‌ای اقدام نمایند، می‌توانند حداکثر تا شش ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل با داشتن مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی یا دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی نسبت به دریافت برگ فعالیت، اقدام کنند.

معاون حمل و نقل این سازمان تعیین شرایط سنی متقاضیان به تفکیک فعالیت در دو بخش بار و مسافر را مطابق با آیین‌نامه صدور انواع گواهی‌نامه‌های رانندگی مصوب هیأت وزیران اعلام کرد و افزود: افرادی که به تازگی برای رانندگی بر روی اتوبوس‌های بین‌شهری فعالیت می‌نمایند در راستای تجربه اندوزی در سال اول صرفاً به عنوان راننده دوم می‌توانند فعالیت کنند.

غلامی شفاف‌سازی برخی از ابهامات در دستورالعمل قبلی و تسهیل در فرآیند فعالیت‌های حرفه‌ای در بخش را از جمله مزیت‌های دستورالعمل جدید دانست و افزود: از جمله این موارد عبارت است از: وضعیت بیمه رانندگان، تعیین سقف سنی فعالیت رانندگان (69 سال برای تمدید کارت هوشمند)، عدم تصدی به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی و مؤسسات عمومی غیردولتی و عدم اشتغال به حرفه‌های موضوع قانون صنفی، اضافه نمودن پارامتر مسافت در ارزیابی و محاسبه کارکرد رانندگان به منظور جلوگیری از سو‌ء استفاده احتمالی و معافیت اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجمن‌های صنفی از ارایه کارکردهای اشاره شده در هنگام تمدید کارت هوشمند.

معاون حمل و نقل سازمان خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای ایمنی، رانندگانی که مرتکب تخلف منجر به بروز تصادفات فوتی شدید جاده‌ای می‌گردند، مدت زمان غیرفعال نمودن برگ فعالیت و یا محرومیت از رانندگی در حمل و نقل عمومی بین شهری راننده مقصر در حادثه متناسب با شدت تصادف به سه ماه تا دو سال افزایش یافته است.

اضافه می‌کند شرح کامل این دستورالعمل و ضوابط مربوطه در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به نشانی www.rmto.ir در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.