| کد خبر ۳۰۵۵۵۵
کپی شد

تعلیق بیمه سبز ؛ هزینه‌ های سرسام‌ آور و بلاتکلیفی رانندگان در مرزها

پیش از این بیمه های بین المللی کامیون ها را از طریق بیمه مرکزی دریافت می کردیم . اما به دلیل دولتی بودن بیمه مرکزی و ناتوانی آن در تعامل با نهادهای خارجی ، عملاً مسیر بیمه سبز برای رانندگان ایرانی مسدود شد .

تین نیوز |

قبلاً با حدود ۸ میلیون تومان می شد بیمه یک ساله گرفت ، اما اکنون رانندگان برای عبور از هر کشور باید بیمه جداگانه بگیرند . مثلاً در ترکیه یا بلغارستان بیمه سه ماهه نزدیک به ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد . این رقم برای کامیون داران معادل صدها میلیون تومان است .

به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ، علی محمودی سرای ، رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران ، در نشست کارگروه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و لجستیک این فدراسیون با انتقاد از عملکرد بیمه مرکزی گفت : پیش از این بیمه های بین المللی کامیون ها را از طریق بیمه مرکزی دریافت می کردیم . اما به دلیل دولتی بودن بیمه مرکزی و ناتوانی آن در تعامل با نهادهای خارجی ، عملاً مسیر بیمه سبز برای رانندگان ایرانی مسدود شد .

به گفته محمودی سرای ، بر خلاف ادعای برخی مسئولان ، دلیل اصلی تعلیق ایران در سیستم بیمه سبز تحریم ها نبوده است .

او توضیح داد : در جلسات ICC ، بارها به ایران هشدار داده شد که اگر تا ابتدای سال ۲۰۲۴ مشکلات خود را حل نکند ، از این سیستم تعلیق خواهد شد . متأسفانه بیمه ایران نه در جلسات شرکت کرد و نه به ایمیل های مکرر پاسخ داد . حتی گفته می شود چون ایمیل ها به زبان انگلیسی بود، اصلاً خوانده نمی شد .

افزایش شدید هزینه بیمه کامیون ها

محمودی سرای با اشاره به فشار اقتصادی بر رانندگان افزود : قبلاً با حدود ۸ میلیون تومان می شد بیمه یک ساله گرفت ، اما اکنون رانندگان برای عبور از هر کشور باید بیمه جداگانه بگیرند . مثلاً در ترکیه یا بلغارستان بیمه سه ماهه نزدیک به ۱۵۰۰ یورو هزینه دارد . این رقم برای کامیون داران معادل صدها میلیون تومان است .

او بازار سیاه بیمه در مرزها را یکی از مشکلات جدی دانست و گفت : امروز در مرزها دلالان بیمه های کوتاه مدت با قیمت های دلخواه می فروشند . این وضعیت هم به زیان رانندگان تمام می شود و هم نشان دهنده نبود مدیریت و نظارت است .

نقش بیمه مرکزی و راهکار پیشنهادی

محمودی سرای تأکید کرد : بیمه مرکزی و بیمه ایران کوتاهی کرده اند . اگر تنها یک شرکت خصوصی به طور رقابتی وارد عمل می شد ، احتمالاً می توانستیم مشکل را حل کنیم . اما وقتی چند شرکت به طور مشترک مأمور شدند ، انگیزه ای برای اقدام جدی وجود نداشت .

وی همچنین به مانع اصلی دیگر اشاره کرد : یکی از مشکلات ما انتقال پول به بیمه های خارجی است . بانک مرکزی نمی تواند مستقیم پول بیمه را حواله کند و همین مسأله باعث شده حتی شرکت های بیمه خارجی هم تمایلی به همکاری نداشته باشند .

نگاه به راهکارهای فناورانه

در بخش دیگری از نشست ، پیشنهادهایی درباره استفاده از فناوری های نوین مطرح شد .

محمودی سرای توضیح داد : اگر در آینده مبادلات بیمه و قراردادهای حمل ونقل روی بستر بلاکچین انجام شود ، بسیاری از این مشکلات از بین خواهد رفت . البته این راه حل کوتاه مدت نیست ، اما می تواند در بلندمدت جایگزین سیستم های فعلی شود .

رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفت : امروز ترکیه تنها مسیر صادراتی ایران است . اگر توافقی با ترک ها به دست نیاید ، ناچار خواهیم شد هزینه های بیشتری بپردازیم و این به معنای فشار مضاعف بر اقتصاد حمل ونقل کشور خواهد بود . باید هرچه سریع تر برای این موضوع راه حلی پیدا شود .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.