بازدید سایت : ۷۲۲۷۵

تلفاتِ جاده ای سالِ گذشته کشور ۱۶ درصد افزایش یافت

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر از هموطنان بر اثر وقوع تصادف، جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۶ درصدی داشت.

تلفاتِ جاده ای سالِ گذشته کشور ۱۶ درصد افزایش یافت
تین نیوز |

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر از هموطنان بر اثر وقوع تصادف، جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۶ درصدی داشت.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فرهاد مهریاری روز چهارشنبه در حاشیه نشست"هم اندیشی ارائه راهکارهای موثر در کاهش حوادث رانندگی" در تالار شهروند اصفهان،افزود: این افزایش بعنوان زنگ خطر محسوب می شود بر این اساس همه دستگاه های دخیل در امر تصادفات و اعضای کمیسیون ایمنی راه های کشور باید به این موضوع بطور ویژه بپردازند.

وی تاکید کرد: در این پیوند برنامه هایی برای شناسایی دلایل بروز این حوادث شروع شده است تا با اولویت بندی مشکلات حوزه راه و کاربران جاده ای بتوانیم این نقایص را در راستای افزایش ایمنی شهروندان و بهتر شدن وضعیت تردد در راه ها، کاهش تصادفات و جلوگیری از رُخدادهای جاده ای رفع کنیم.

مهریاری یادآور شد: بر این اساس با کمک پلیس راه و راهور، نقشه پراکندگی این تصادفات در طول راه هایی که بصورت متمرکز این وقایع در آنها بروز می کرد، تهیه شده است.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته برای تحلیل عُمقی تصادفات در مناطق دارای تمرکز بیشتر و شناسایی مشکلات فرهنگی و ارتقای وضعیت راه ها و اولویت بندی آنها در بین استان های مختلف، اعتباراتی به این منظور در نظر گرفته شد تا با اقداماتی که تا پایان سال انجام می شود بتوانی نتیجه مطلوبی را در تحلیل وضعیت تصادفات در سال آینده کسب کرد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآور شد: طبق بررسی سازمان بهداشت جهانی در۶۰ تا ۹۰ درصد از تصادفات، عامل انسانی نقش داشته که در تحلیل دقیق تر بر روی کشورها در ۱۰ سال اخیر این نتیجه بدست آمده که در۶۰ درصد از تصادفات عامل انسانی بصورت مستقیم عامل اصلی محسوب شده ولی در ۹۵ درصد عامل انسانی بعنوان یک گزینه بوده که بصورت مشترک با عوامل دیگر در بروز این حوادث تاثیر داشته است.

مهریاری گفت: یکی از اقدامات و اولویت های مهم این دفتر در سالجاری، شناسایی و اولویت بندی ارتقا ایمنی کاربران جاده ای و خطوط دارای مشکل در کشور است، به این منظور فعالیت هایی برای بهتر شدن وضعیت راه ها، ارتقای ایمنی محورها و رفع نقاط پُرتصادف انجام شده است.

وی اظهار داشت: در باره کاربران جاده ای که آسیب پذیرترین آنها، موتورسیکلت سواران و عابران پیاده هستند و ۴۵ درصد از کُل تلفات را شامل می شوند نیز بررسی و راهکارهایی برای مداخله در این امر و پیشگیری از بروز اینگونه حوادث در دستور کار ما قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، علت اصلی ووقوع تصادف در استان اصفهان را ناشی از خواب آلودگی راننده و واژگونی خودرو عنوان کرد و گفت: بدلیل قرارگرفتن این استان در مرکز کشور و در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و بالعکس، عمده تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.

این مسوول افزود: همچنین تصادفات عابر و موتورسیکلت بیشتر در مناطق روستایی استان صورت گرفته است که باید بیشتر و بصورت ویژه تر به آن پرداخته شود.

مهریاری خاطرنشان کرد: بر این اساس نشست های تخصصی هم اندیشی از اصفهان شروع شد تا با همفکری متخصصان و بخش های دانشگاهی بویژه دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین پلیس و شهرداری ها بتوانیم به شناسایی راهکارهای مناسب برای کاهش تصادفات دست یابیم.

وی همچنین با بیان اینکه هدفگذاری موضوعی بر روی کاربران آسیب پذیر بصورت شاخص انجام شده است، گفت: بنا بر این تحقیقات، بیشتر تصادفات پرتلفات در جاده های برون شهری، بزرگراه ها و آزادراه ها بشکل واژگونی خودرو و خروج از محور و در راه های اصلی و فرعی بشکل رُخ به رُخ بوده که این مهم در هر استان به لحاظ وضعیت راه ها، کاربران و کاربری های اطراف جاده های آنها، متفاوت و نیازمند ارائه راهکارهای جداگانه است.

نشست هم اندیشی ارائه راهکارهای اجرایی کاهش حوادث رانندگی و ضوابط معاینه فنی خودروهای سنگین با حضور کارشناسان حوزه اداره کُل راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری، پلیس راه و استادان دانشگاه به مدت ۲ روز در تالار شهروند اصفهان در حال برگزاریست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.