| کد خبر: 261776 |

انتقاد از حذف قیر تهاتری و معطل ماندن پروژه‌ های عمرانی

مسئول بسیج سازندگی از طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام در حذف قیر تهاتری و معطل ماندن پروژه های عمرانی آسفالت راه روستایی انتقاد کرد.

تین نیوز

مسئول بسیج سازندگی از طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام در حذف قیر تهاتری و معطل ماندن پروژه های عمرانی آسفالت راه روستایی انتقاد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سلسله نشست های به وقت جهاد 3 با موضوع محرومیت زدایی پروژه های راه سازی در روستاها امروز در محل بسیج سازندگی برگزار شد. در این نشست سردار محمد زهرایی مسئول بسیج سازندگی گفت: مدل رفتار نظام اسلامی در مواجهه با پدیده ها باید برخاسته از متن انقلاب باشد، همان گونه که در مسکن مهر دو ویژگی خاص بود که یکی به کارگیری ظرفیت مردمی در یک کار بزرگ و دیگری استفاده از تعاونی های مختلف در ساخت مسکن، چون همه می دانستند کار دولت مسکن سازی نیست و از تعاونی های مسکن تراشکاران، بزازان، تاکسی داران و همه اقشار برای ساخت مسکن استفاده کردند.

وی گفت: این  جنس کارهای جهادی با کمک مردم انجام می شود و ما در حال حاضر با وزارت جهاد کشاورزی، جهاد آبخیز تا جالیز را جلو می بریم که از خشکه چینی دیوارها تا لایروبی قنات و تامین آب روستایی گرفته و در بحث قیر تهاتری هم برای آسفالت جاده های روستایی، جاده بین مزارع و جاده مزار شهدا و پاسگاه های مرزی و روستایی استفاده می کنیم.

به گفته سردار زهرایی با حذف تبصره قیر تهاتری از بودجه امسال که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، اکثر پروژه های آسفالت راه روستایی و جاده های بین مزارع با وجود زیرسازی های انجام شده متوقف مانده است.

مسئول بسیج سازندگی اظهار داشت: در حال حاضر 51 هزار گروه جهادی فعال در کشور داریم که البته همه تخصصی نیستند و از این تعداد 1200 گروه جهادی در حوزه مسکن و راه روستایی فعالیت دارند و موتور محرک این گروه ها خود مردم هستند و ما دنبال محرومیت زدایی در آسفالت راه روستاها، جاده بین مزارع و پاسگاه ها و جاده مزار شهدا هستیم.

وی افزود: برای این منظور ارتباطی بین گروه های جهادی و شرکت های دانش بنیان و دولت و مجلس برگزار کردیم. در برخی پروژه ها با وجود آنکه گروه های جهادی کار را ارزان تر انجام می دهند، اما چون گروه های جهادی کد و رتبه پیمانکاری ندارند، نمی توانند طرف قرارداد دستگاه های اجرایی باشند، در حالی که هزینه انجام این پروژه ها نسبت به پیمانکاران بسیار پایین تر است.

سردار زهرایی گفت: بحث قیر تهاتری که برای آسفالت جاده های روستایی به کار می رفت و باعث خوشحالی اقشار محروم و روستایی می شد، یک بار در شورای نگهبان حذف شد و یک بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد و گفته شد به جای آن دولت 20 هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی بدهد که با گذشت 6 ماه از سال حتی یک ریال به این امر اختصاص پیدا نکرده و پروژه های عمرانی روستایی با وجود زیرسازی ها بلاتکلیف ماندها است.

وی افزود: ما با مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان مکاتبه می کنیم که طرح تهاتر قیر با پروژه های عمرانی دوباره برگردد و پروژه های عمرانی مناطق روستایی احیا شود.

مسئول بسیج سازندگی این نکته را هم گفت: اجرای پروژه های عمرانی در روستاها باعث خوشحالی مردم کم درآمد و محروم در روستاها می شود و جاده های بین مزارع باعث تسریع در بازار رسانی محصولات کشاورزان می شود و ما از مجلس و نمایندگان تشکر می کنیم که تلاش کنند بحث قیر تهاتری دوباره برگردد و پروژه های روستایی جان بگیرد.

سردار زهرایی اضافه کرد: سال گذشته 10 میلیون مترمربع آسفالت جاده های بین مزارع و پاسگاه ها انجام شد. امسال هم 6 میلیون مترمربع جاده روستایی به مردم قول داده شده است که با یک سوم قیر تهاتری می توان آن را انجام داد.

به گفته وی در حال حاضر با حذف قیر تهاتری 60 درصد پروژه های روستایی به ویژه راه روستایی متوقف شده و با وجود آنکه زیرسازی های آن انجام شده، اما این پروژه ها متوقف مانده است.

به گفته زهرایی؛ بسیاری از پروژه های روستایی در مناطق صعب العبور است، اما به محض رسیدن قیر می توان این جاده ها را برای راحتی کار مردم آسفالت کرد.

مسئول بسیج سازندگی تأکید کرد: جامعه هدف در پروژه های راه روستایی دهک های کم درآمد جامعه هستند که از محروم ترین اقشار هستند و با اجرای این پروژه ها رضایتی که برای مردم ایجاد می شود، کمتر از رضایت مردم در بحث تامین آب شرب نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.