◄ کریدور اسلامآباد–تهران–استانبول؛ تعهد کشورهای عضو به تقویت تجارت زمینی
نشست هفتم گروه کاری عالی سازمان اکو درباره کریدور جاده ای ITI در اسلامآباد برگزار شد. نمایندگان کشورهای مسیر با بررسی موانع و راهکارها بر دیجیتالیسازی، هماهنگی گمرکی و تسریع بهرهبرداری تأکید کردند. این مسیر پیوندی راهبردی میان جنوب آسیا، خاورمیانه و اروپا محسوب میشود.

نشست هفتم گروه کاری عالی کریدور جاده ای اسلام آباد–تهران–استانبول (ITI) روز دوشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۲۵ (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) در اسلام آباد پاکستان و تحت نظارت سازمان همکاری های اقتصادی (ECO) برگزار شد. این نشست با حضور نمایندگان کشورهای مسیر و ذی نفعان منطقه ای به میزبانی دولت پاکستان انجام گرفت.
به گزارش تین نیوز، در این اجلاس، روند عملیاتی سازی کریدور جاده ای ITI مورد بررسی قرار گرفت و شرکت کنندگان راهکارهایی برای تسهیل حمل ونقل و افزایش کارایی این مسیر ارائه کردند.
دبیرکل سازمان اکو در سخنان خود با اشاره به دستاورد مهم سال ۲۰۲۱ – نخستین سفر آزمایشی موفق در مسیر ITI با استفاده از سیستم ترانزیت بین المللی جاده ای (TIR) – بر اهمیت اجرای توصیه های گزارش مشترک ECO و IRU برای بهره برداری کامل و اقتصادی این کریدور تأکید کرد.
محورهای مورد بحث
-
رفع موانع اجرایی: هماهنگی گمرکی، تسهیل عبور ترانزیتی و بهبود زیرساخت ها در کشورهای مسیر
-
بازبینی طرح عملیاتی: مرور نتایج نشست ششم و تأکید بر تسریع در اجرای مصوبات
-
تحول دیجیتال: بررسی استفاده از سامانه های نوین همچون eTIR و eCMR برای افزایش سرعت، امنیت و شفافیت حمل ونقل
-
تسهیل تردد تجاری: طرح موضوع ویزای اکو (ECO Visa) برای تسهیل جابه جایی رانندگان، بازرگانان و فعالان اقتصادی میان کشورهای عضو
جمع بندی نشست
شرکت کنندگان ضمن تأکید بر جایگاه راهبردی کریدور ITI به عنوان یکی از پروژه های شاخص سازمان اکو، این مسیر را پیوندی حیاتی میان جنوب آسیا، خاورمیانه و اروپا دانستند. نشست اسلام آباد با اعلام تعهد مشترک کشورهای عضو برای تقویت ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای از طریق این کریدور به کار خود پایان داد.
از تبریزتا ماکو باید آزادراه بشه .شاهرگ اتصال خاور دور ومیانه ب اروپاس..از راننده تریلیهایی ک ااز ترکیه وارد ایران میشن نظرخاهی کنید تا به وضعیت افسبار این جاده پی ببرید
جاده های مالرو نبود؛آبروی مملکت میرفت.محور مذکور ۳۰سال پیش باید از تهران تا بازرگان اتوبان میشد نه الان به فکر تعریض می افتادند
اقای مدیرکل کار تقاطع غیر هم سطح سه راه خوی مرند چی شد خیلی وقت پیش پولشو دادند
به نظرتان چهل سال زود نیست راهی که به اروپا وصله