| کد خبر: 254279 |

از راه‌اندازی لیست انتظار در مسیرهای پرتقاضا تا افزایش قیمت بلیت اتوبوس

راه اندازی لیست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا، اختصاص بودجه برای اصلاح نقاط حادثه خیز و افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس با وجود تاکید وزیر راه بر ثابت ماندن همه قیمت ها برای نوروز، از مهم ترین رویدادهای حوزه حمل ونقل جاده ای در سال ۱۴۰۱ بود.

تین نیوز

راه اندازی لیست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا، اختصاص بودجه برای اصلاح نقاط حادثه خیز و افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس با وجود تاکید وزیر راه بر ثابت ماندن همه قیمت ها برای نوروز، از مهم ترین رویدادهای حوزه حمل ونقل جاده ای در سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، حوزه حمل ونقل جاده ای در سالی که گذشت، از اخبار خاص خود برخوردار بود. یکی از این اخبار، اختصاص بخش عمده ای از سهم زائران اربعین به جاده ها بود؛ در حالی که سفر به کربلای معلی در سال های گذشته به دلیل کرونا محدود شده بود، سال ۱۴۰۱ و با فروکش کردن کرونا، بار دیگر خیلی عظیمی از زائران به کربلا رفتند و بخش زیادی از این جمعیت هم روش زمینی را برای این مسیر انتخاب کردند که بخشی از این سفرها به صورت استفاده از حمل ونقل عمومی و بخشی به صورت استفاده از خودروهای شخصی بود.

از این رو برای ایام اربعین ۱۴۰۱، شرایط برای اعزام پنج میلیون زائر پیش بینی شده بود که از این میان به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، ۳۵ درصد از زائران با حمل ونقل عمومی جاده ای به عتبات مشرف شوند.

عزمی برای اصلاح نقاط حادثه خیز

همچنین یکی دیگر از مواردی که به حمل ونقل جاده ای مربوط می شود، نقاط حادثه خیز است که به تصادفات می انجامد، از این رو در لایحه بودجه ۱۴۰۲،  اعتبار جرایم رانندگی به ۵۰۰ میلیارد افزایش یافته که از این میزان افزایش، ۱۵۰ میلیارد تومان، به وزارت راه و شهرسازی جهت اصلاح راه های روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز شهرها و روستاهای مناطق مرزی مربوط است.

البته به نظر می رسد برای اصلاح نقاط حادثه خیز، اعتباری بیش از این نیاز است؛ کمااینکه مجید صباغ زاده - مدیرکل دفتر علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای- گفته بود که برای این کار تا سال ۱۴۰۰ به بودجه ای ۵۰۰۰ میلیاردی نیاز بود که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها این عدد برای سال جاری و ۱۴۰۲ بیشتر خواهد شد و ممکن است به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد. بنابراین رقمی که در بودجه نظر گرفته شده، هرچند تعدادی از نقاط را پوشش خواهد داد اما اعتبار بیشتری مورد نیاز است.

راه اندازی لیست انتظار ناوگان جاده ای

یکی از اقدامات سازمان حمل ونقل جاده ای در سالی که گذشت، راه اندازی لیست انتظار ناوگان جاده ای در مسیرهای پرتقاضا بود تا بدین ترتیب هموطنان با ثبت نام در این سامانه در صورت نبود اتوبوس، در اولویت سفر با سرویس های فوق العاده قرار خواهند گرفت.

در این میان کمبود بلیت اتوبوس در مقاطع مختلف زمانی، انتقاداتی را هم به دنبال داشت؛ یکی از دوره های کمبود اتوبوس مربوط به همزمانی با عملیات اربعین و سفرهای تابستانی بود که بلیت اتوبوس بین شهری را کمیاب کرده بود و در عین حال در روزهای پایانی سال هم به واسطه سفرهای نوروزی بود که کمبود بلیت بار دیگر آشکار شد.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس

درعین حال اگرچه مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- تاکید کرده بود که قیمت هیچ یکی از وسایل حمل و نقل برای نوروز ۱۴۰۲ افزایش نمی یابد، اما در نهایت در روزهای پایانی اسفند بود که اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری اعلام کرد قیمت بلیت اتوبوس ٢۵ درصد افزایش پیدا می کند تا این وعده وزارت راه و سازمان راهداری محقق نشود.

احمدرضا عامری - رییس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری- درباره این تصمیم اینطور توضیح داد: تعمیرات اتوبوس بسیار افزایش پیدا کرده و قطعات اتوبوس هم هزینه های ارزی دارند و قیمت ارز هم در چند ماه گذشته بالا رفته است و این هزینه ها با قیمت بلیت همخوانی ندارد. با وجود این کف افزایش بلیت اتوبوس ٢۵ درصد بود که ما هم با وجود یک سر خالی بودن همان را اعمال کردیم؛ در ایام نوروز همیشه افزایش ۲۵ درصدی را برای اتوبوس های سرخالی داشتیم و چیزی جدیدی نیست، آن هم در شرایطی که تورم و گرانی به این صورت نبود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.