| کد خبر: 242829 |

◄ احداث تونل گردنه اسدآباد به کجا رسید؟

محور گردنه اسدآباد با ۲۰۰۰ متر ارتفاع یکی از پنج گردنه سخت گذر و بر اساس آمار در لیست یکی از ۱۰ جاده خطرناک و حادثه آفرین کشور بوده که با توجه به قرار گرفتن در مسیر بزرگراه کربلا و نیز شاهراه ارتباطی شش استان و پل ارتباطی برخی از کشورهای همسایه می‌توان آن را به عنوان یک محور و مسیر مواصلاتی بین المللی نیز یاد کرد.

تین نیوز

این محور در طول شبانه روز به طور میانگین به واسطه تردد بیش از ۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین یکی از پرترافیک‌ترین جاده‌های غرب کشور بوده که برف‌گیر و یخبندان بودن محور در فصل بارندگی و سرما را نیز باید بر آن لحاظ کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، متاسفانه هر ساله این محور با چشم انداز زیبا و منحصر به فرد خود به واسطه سوانح و تصادف متعدد هموطنان بسیاری را داغدار عزیزان خود می‌کند و این میزان آمار بالای تصادفات فوتی و جرحی هر بار با تیتری درشت و دردناک تیتر اول رسانه‌ها می‌شود و خبر از سانحه‌ای دیگر در این محور می‌دهد.

ناآشنایی رانندگان با جاده، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز، واژگونی، خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو از بیشترین دلایل و علل تصادفات بویژه تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ در این محور به شمار می‌رود.

با این میزان آمار متعدد تصادف در محور گردنه اسدآباد در سال‌های اخیر مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی به دنبال تدبیر و چاره‌ای برای افزایش ضریب ایمنی این مسیر مخاطره انگیز برآمدند، حذف گردنه، ساخت تونل، تغییر مسیر همدان – کرمانشاه، احداث استخر شن در پیچ‌های انتهایی گردنه منتهی به شهر، احداث جداکننده‌های بتونی و تعریض گردنه از جمله تدابیر پیشنهادی اندیشیده شده مسئولان برای مرتفع شدن مشکل حادثه آفرین بودن این محور بود.

طرح احداث تونل در گردنه اسدآباد به عنوان برنامه‌ای بلند مدت از جمله طرح‌های پیشنهادی در سال‌ ۹۰ بود که به تصویب رسید اما هر بار طی این سالها اجرای  این طرح را به دلیل اعتبار بالا و مواردی چون بافت زمین به لحاظ جنس سنگ‌های مسیر و شیستی بودن گردنه غیر ممکن می‌دانستند و حتی در دوم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ نیز مشاور وزیر راه و شهرسازی وقت در امور زیر بنایی کشور  در سفر نیم روزه خود به شهرستان اسدآباد و در جلسه بررسی مشکلات پروژه‌های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان در رابطه با احداث تونل در گردنه اسدآباد اظهار کرد: گردنه اسدآباد دارای موقعیت خاصی بوده و با وجود اختلاف ارتفاع و بافت زمین شناسی ایجاد تونل در گردنه اسدآباد شدنی نیست.

اما در پیگیری‌های مستمر مسئولان شهرستان در اسفند ماه سال گذشته نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در طی نشست خبری خود از خبر خوش نهایی شدن طرح مطالعه احداث تونل در گردنه این شهرستان خبر داد و گفت: شرکت انتخاب شده برای طرح مطالعه احداث تونل در گردنه اجرای این طرح را در این محور شدنی دانسته است.

اجرای طرح احداث تونل فرآیند زمانی طولانی خواهد داشت و تا اجرایی شدن این طرح مسئولان امر دست روی دست نگذاشته و برای برنامه کوتاه مدت از دو سال پیش طرح تعریض، نصب نیوجرسی و روشنایی را برای  محور گردنه اسدآباد در دست اجرا دارند و اجرای بخش عمده نصب نیوجرسی گردنه موجب کاهش تصادفات در این محور شده و نام گردنه اسدآباد را از لیست ۱۰ جاده حادثه آفرین کشور خارج و حذف کرد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به‌ اینکه شهر اسدآباد در یک محور بین المللی قرار دارد در حال حاضر دو پروژه بزرگ ایمن سازی گردنه و پروژه کنار گذر در این محور در حال اجراست.

خروج نام گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ جاده مرگبار و پرحادثه کشور

کیومرث سرمدی واله از خروج نام گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ جاده مرگبار و پرحادثه کشور خبر داد  و گفت:بعد از اجرای پروژه نصب نیوجرسی در  محور گردنه اسدآباد به عنوان یکی از محورهای حادثه خیز استان و کشور خوشبختانه آمار تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حادثه خیز حذف شده و به صفر رسیده و همین امر گردنه اسدآباد را از لیست ۱۰ جاده مرگبار کشور خارج کرده است.

وی اظهار کرد:گردنه اسدآباد در حوادث جاده‌ای جزو ۱۰ جاده خطرناک کشور به شمار می‌رفت و هرساله در این‌ محور شاهد سوانح و تصادف فوتی و جرحی متعدد  دلخراشی بودیم که  برای کاستن حوادث و خطرات این محور برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی پیش بینی شده است.

سرمدی واله  با اشاره به در دست اجرا بودن طرح  ۱۵ کیلومتری ایمن سازی،تعریض و  جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه اسدآباد با نیوجرسی از راهدارخانه به سمت همدان به عنوان برنامه کوتاه مدت برای کاهش خطرات و حوادث  گردنه اسدآباد، اظهار کرد:از ۱۵ کیلومتر جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه با نیوجرسی و تعریض و انتقال روشنایی به وسط جاده  ۳ تا ۴ کیلومتر دیگر باقی مانده که راه و شهرسازی موظف به تکمیل مابقی طرح در اسرع وقت است.

حذف و به صفر رسیدن آمار بزرگ تصادفات و منجر به مرگ‌ و جرح در گردنه اسدآباد

سرمدی واله خاطر نشان کرد: بعد از اجرای پروژه نصب نیوجرسی در  محور گردنه اسدآباد به عنوان یکی از محورهای حادثه خیز استان و کشور خوشبختانه آمار تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حادثه خیز حذف و به صفر رسیده و همین امر موجب شده تا گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ جاده مرگبار کشور خارج شود.

سرمدی واله خاطر نشان کرد: بعد از اجرای پروژه نصب نیوجرسی در  محور گردنه اسدآباد به عنوان یکی از محورهای حادثه خیز استان و کشور خوشبختانه آمار تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در این محور حادثه خیز حذف و به صفر رسیده و همین امر موجب شده تا گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ جاده مرگبار کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه این کاهش و حذف تصادفات جرحی و فوتی گردنه مربوط به نقاط و قسمت هایی است که طرح اجرا و عملی شده یاد آور شد: کاهش و به صفر رسیدن تصادفات فوتی و جرحی در گردنه به نحوی بوده که به واسطه کاهش تصادفات پلیس راهور همدان در مقایسه با سایر پلیس راهورهای استان‌های دیگر موفق به جایگاه ویژه شده و ارتقا یابد.

نهایی شدن مطالعات احداث تونل اسدآباد

سرمدی واله در ادامه از نهایی شدن مطالعات احداث تونل در گردنه این شهرستان خبر داد و افزود:احداث تونل به عنوان برنامه بلند مدت برای گردنه اسدآباد  بوده که مطالعات کارشناسی آن توسط شرکت طرف قرار داد راه و شهرسازی انجام شده و معاونت‌های مرتبط با وزات راه و شهرسازی  در حال بررسی کارهای فنی  آن هستند و با نهایی شدن این امر  باید با نامه وزیر راه و شهرسازی به رئیس سازمان  برنامه  و بودجه  برای گرفتن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ اقدام شود.

وی تصریح کرد: این امر در حال پیگیری است و بعد از اخذ  مجوز کمیسیون ماده ۲۳ باید برای آن ردیف بودجه اخذ کرد؛ تاکنون برای مطالعات تونل  اسدآباد ۱.۵ میلیارد هزینه شده و برای ساخت اولیه این طرح به اعتباری افزون بر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

امکان احداث تونل در گردنه اسدآباد شدنی است

سرمدی واله با بیان اینکه به صورت کلی طرح مطالعاتی تونل انجام شده و در وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی کارشناسی است، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش شرکت انتخاب شده توسط راه و شهرسازی برای انجام مطالعات تونل گردنه اسدآباد امکان احداث تونل با پیشنهاداتی که آنان دارند در گردنه  شدنی و قابل تحقق است.

احداث تونل برنامه بلند مدت در گردنه اسدآباد

وی با اشاره به احداث تونل در گردنه اسدآباد به عنوان برنامه بلند مدت تصریح کرد: با توجه به فرایند طولانی و زمان بر طرح به طور قطعیت نمی‌توان زمان مشخص و دقیقی را برای آغاز طرح تعیین کرد.

سرمدی واله ادامه داد: گردنه اسدآباد تنها یک مسیر عبور از مرکزیت استان همدان و شهرستان‌های آن به شهرستان اسدآباد نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر نیز هست و با توجه به قرار گرفتن آن در شاهراه ارتباطی شش استان کشور و پُل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه می‌توان این مسیر را بین‌المللی نیز برشمرد.

گردنه اسدآباد برگ‌ برنده در رونق چرخ اقتصادی شهرستان

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی همچنین  خاطرنشان کرد: گردنه اسدآباد در کنار تهدیدها به جهت خطرات تصافات و حوادث یک فرصت بزرگ از نظر چشم انداز برای این شهرستان بوده که ایجاد مجتمع های تفریحی مختلف در این چشم انداز زیبا برای مسافران در حال تردد قطعاً جذابیت های خاص خود را داشته و موجب پویایی چرخه اقتصاد شهرستان بویژه در ایام‌ محرم و صفر به دلیل تردد بالای زائران از این محور به عتبات عالیات  خواهد بود که نباید از این ظرفیت به عنوان یک برگ برنده در رونق چرخ اقتصادی شهرستان مغفول ماند.

تکمیل طرح جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه اسدآباد با نیوجرسی تا قبل از زمستان

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای اسدآباد هم با اشاره به جداسازی لاین رفت و برگشت گردنه اسدآباد با نصب نیوجرسی و نصب روشنایی بر روی نیوجرسی‌ها در وسط جاده اظهار کرد: در حال حاضر از ۱۵ کیلومتر طرح فوق بخش اعظم طرح اجرا و تنها ‌۳ تا ۴ کیلومتر دیگر باقی مانده که قطعا تا قبل از زمستان سال جاری  تکمیل و بهره برداری طرح انجام‌خواهد شد.

مسعود حبیبی با اشاره به اینکه استان همدان تنها دارای یک واحد تولید کننده نیوجرسی است و کمبود نیوجرسی از دلایل طول کشیدن و کندی طرح  فوق بوده، خاطر نشان کرد: تاکنون برای این طرح اعتباری افزون بر ۱۸ تا ۱۹ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل و ادامه طرح به اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به  آغاز طرح فوق در سال ۱۳۹۹ تصریح کرد: به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت ایمن سازی گردنه اسدآباد اولویت اول شهرستان طرح نیوجرسی و روشنایی و پس از آن تعریض گردنه خواهد بود که برای اجرای تعریض گردنه راهداری شهرستان در حال تسهیل بخشیدن این طرح قبل از اجراست.

حبیبی خاطر نشان کرد: برای تسهیل بخشی برای اجرای طرح تعریض گردنه، راهداری شهرستان روشنایی‌های قبل را برداشته و جاهایی که گاردریل  وجود دارد و پشت آن خالی است را با مصالح پر و تسطیح  و همسطح جاده می کند که این کار در حال انجام است و با این اقدام تعریض گردنه  از نظر خاکی حتی دو برابر خواهد شد.

وی افزود: با تسهیل بخشی که برای تعریض گردنه توسط  راهداری و حمل و نقل جاده ای در دست انجام است با  آغاز و اجرای عملیات تعریض گردنه دیگر نیاز به برداشتن موانع و یا اقدامات دیگر نبوده و تنها زیرسازی و آسفالت طرح انجام می‌گیرد.

حبیبی یاد آور شد: تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ از بیشترین علل تصادفات در گردنه شهر اسدآباد به شمار می‌رود و اجرای طرح فوق از نقش موثری در کاهش آمار محور حادثه خیز گردنه شهرستان برخوردار بوده است و موجب آن شده با اجرای این طرح میزان آمار تصادفات فوتی و جرحی در نقاطی از  گردنه که نیوجرسی نصب شده کاهش یافته و حتی صفر شود و با این کاهش و حذف موارد تصادفات منجر به فوت و جرح  گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ جاده حادثه خیز کشور خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: احداث تونل نیز از جمله برنامه‌های بلند مدت برای گردنه شهرستان بوده که روند آن توسط نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. 

در پایان اینکه امیدواریم با ارتقا ضریب امنیتی این‌ محور استراتژیک به عنوان یکی از مطالبات مهم هموطنان از چشم انداز این‌محور زیبا و بکر به عنوان برگ برنده در رونق و شتاب چرخ اقتصادی شهرستان نیز مغفول نشد و با برنامه ریزی‌های لازم برای رونق گردشگری این‌محور توسط مسئولین امر نیز چاره و تدبیری اندیشیده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میهندوست 1 0

    سلام
    تا کی مسافران شرق و غرب کشور باید قربانی گردنه های اسد آباد همدان شوند ؟؟ چند نفر باید در این مسیر دچار سانحه منجر به مرگ شوند تا مسولان محترم، تونل در این گذرگاه احداث کنند ؟؟ مردم اسد آباد باید چند سال دیگر برای سفر به استانشان این گردنه های طاقت فرسا، پر خطر، پر استهلاک و برفگیر را هر روز طی کنند ؟؟ رسانه های صاحب قلم ! مسولین دلسوز وطن !،زودتر برای رضای خداوند پیگیر احداث تونل در این مسیر باشید.با احترام

  • حسینی 2 0

    به نظر نمی رسید که هیچگونه تصمیم و برنامه ای برای احداث تونل و یا ایجاد محور جایگزین این گردنه بسیار پر حادثه و خطرناک اسدآباد وجود داشته باشد و این موضوع یعنی استهلاک و مصرف بیشتر سوخت و اتلاف وقت حتی متأسفانه آمار تصادفات خودروهای عبوری از این محور بسیار مهم و پر تردد غرب کشور

  • یحیی 1 0

    انگار نمایندگان و مسئولین استانهای غربی خصوصا همدان کارها و برنامه هایی مهم تر از جان و رفاه مردم دارند.....ولی بی توجهی و مطالبه گر نبودن مردم نیز در این میان مزید علت شده است که مشکلات گردنه اسد آباد همچنان لاینحل بماند مردم استان های غربی و خصوصا فعالان رسانه ای و فضای مجازی میتوانند با بازتاب و ترند کرد مشکل گردنه نقش تعین کننده ای برای حل همیشگی این درد مشترک داشته باشند حالا یا با احداث تونل یا تغیر مسیر بنیادی

  • شهروند 1 0

    سلام
    لطفا" در صورت امکان یک نقشه از احداث تونل گردنهای اسدآباد و آزادراه قبل و بعد از تونل ارائه کنید. آیا آزادراه همدان کرمانشاه دقیقا" از انتهای آزادراه ساوه همدان شروع میشود یا از پلیس راه ؟ آیا از جنوب دستجرد میگذرد یا از شمال دستجرد ؟ انشاءالله وزارت راه ،مسئولان و مهندسین گرامی کشور کوتاه کردن فاصله مسیر و ایمنی این مسیر بین‌المللی و زیارتی را به مسائل دیگر ترجیح دهند .