| کد خبر: 211133 |

◄ شرکت‌های حمل‌ونقلی نباید اجازه واردات کامیون دست دوم داشته باشند

یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است که واردات ناوگان دسته دوم تنها توسط شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) انجام گیرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل جاده‌ای توصیه کرد که واردات ناوگان دسته دوم فقط توسط  شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، پس از ماه‌ها انتظار بالاخره سازمان راهداری مجوز واردات ناوگان خارجی دسته دوم را به شرکت‌های تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین، شرکت‌های حمل‌ونقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت‌های واردکننده کامیون‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات، صادر کرد.

روزبه افشاری کارشناس حوزه حمل‌ونقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: در مجموع  و در شرایط کنونی کشور بخصوص به دلیل وجود تحریم‌ها و ناتوان شدن شرکت‌های تولید کامیون،‌ واردات ناوگان دسته دوم، نقش مثبتی می‌تواند در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور داشته باشد.

وی با انتقاد از تصمیم سازمان راهداری گفت: بهتر بود که سازمان راهداری مجوز واردات این کامیون ها را فقط برای شرکت‌های واردکننده خودرو صادر می‌کرد زیرا واردات ناوگان در تخصص شرکت‌های حمل‌ونقلی نیست که این شرکت‌ها انجام این کار را به دست‌ گیرند.

افشاری افزود: شرکت‌های حمل‌ونقلی نباید به‌صورت مستقیم، واردکننده شود. این شرکت‌ها می‌توانند با شرکت‌های واردکننده کامیون قرارداد ببندند. هر شرکتی بر اساس قانون یک حیطه فعالیتی مشخص دارد و می‌تواند تنها از همان فعالیت‌ها سودآوری داشته باشد و دولت نیز از همان محل می‌تواند نظارت مالیاتی داشته باشد. اما وقتی شرکت حمل‌ونقلی وظیفه حمل‌ونقلی خود را رها کند و واردات کامیون دسته دوم را انجام دهد، یک دستگاه دولتی چطور می‌تواند بر میزان سودآوری آن شرکت نظارت کند؟ 

افشاری اضافه کرد: از سوی دیگر، اگر این امر یک امتیاز برای شرکت مالک ناوگان حمل‌ونقل جاده ‌ای  باشد به نظرم روش اعطای این امتیاز می‌تواند به‌گونه‌ای دیگر باشد.

وی بابیان اینکه فرایند کنونی واردات کامیون منجر به رقابت بین شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌شود گفت: با این روش شرکت‌های حمل‌ونقلی برای واردات کامیون دسته دوم رقابت می‌کنند و این رقابتی نیست که بتواند منفعتی برای آن‌ها یا کشور داشته باشد. 

افشاری افزود: فرض کنیم این شرکت‌ها واردات کامیون را انجام دادند اما با مشکلات حقوقی با شرکت‌های خارجی مواجه شوند؛ شرکت‌های حمل‌ونقلی تخصص حل مسئله حقوقی پیش‌آمده را ندارد و ممکن است ضربه غیرقابل جبرانی بخورند به همین دلیل در ادامه می‌تواند مشکل‌های بیشتری نیز به وجود بیاورد.

وی افزود: به نظر من، مثلث نوسازی ناوگان بایستی شفاف‌تر شود. بهتر است مشخص باشد، کدام شرکت‌ها قرار است تأمین مالی کنند، کدام شرکت‌ها اجازه واردات دارند و کدام مراکز وظیفه اسقاط ناوگان فرسوده را بر عهده‌ دارند و درنهایت چه کسانی واجد شرایط طرح کلید به کلید هستند.

افشاری اظهار کرد: همچنین دادن مجوز واردات به تولیدکنندگان کامیون نیز به نظرم کار درستی نیست،‌ با این کارداریم خودمان فضای کاری پرابهام برای فعالیت را در شرکت‌های تولید کامیون در کشور فراهم می‌کنیم، تولیدکننده‌ای که دولت اجازه واردات خودرو به‌صورت CBU آن‌هم به‌صورت کارکرده به او داده به نظر شما تولیدکننده است؟

واردات ناوگان دسته دوم بایستی تنها توسط  شرکت‌های واردکننده خودرو دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) انجام گیرد و لیست این شرکت‌ها در وب‌سایت وزارت صمت یا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر شود و اگر چنین شرکت‌هایی محدود هستند بایستی ضوابط فعالیت این شرکت‌ها اصلاح و مجدد اعلام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.