| کد خبر: 210941 |

◄ بارنامه صوری چگونه درست می‌شود و راهکار جلوگیری از آن چیست؟

بارنامه زمانی اعتبار پیدا می کند که کد رهگیری گرفته باشد و در سیستم سازمان راهداری پس از ثبت اطلاعات بارنامه توسط کاربر یک کد 16 رقمی به آن تخصیص داده شود که به آن بارنامه بر خط سازی شده می گویند. بارنامه ای که دارای کد رهگیری است در واقع مقبولیت و اعتبار پیدا می کند در حالی که قبل از آن یک کاغذ باطله بیشتر نیست .

تین نیوز

یک فعال حوزه حمل و نقل جاده ای معتقد است که با ایجاد دو سیستم درگاه ملی پرداخت کرایه و درگاه ملی اعلان بار می توان مشکل صدور بارنامه های صوری را حل کرد.

به گزارش تین نیوز، تعداد زیادی از رانندگان حمل و نقل جاده ای معتقدند بدون آن که خودشان در جریان باشند بارنامه هایی به اسمشان صادر می شود. 

محسن متقین فعال حوزه حمل و نقل جاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: در پروسه حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر بخشی  به عنوان صدور اسناد حمل وجود دارد. صدور اسناد حمل عمدتاً توسط رانندگان به عنوان بارنامه و بخشی از فرایند حمل بار شناخته می شود.

وی افزود: بارنامه زمانی اعتبار پیدا می کند که کد رهگیری گرفته باشد و در سیستم سازمان راهداری پس از ثبت اطلاعات بارنامه توسط کاربر یک کد 16 رقمی به آن تخصیص داده شود که به آن بارنامه بر خط سازی شده می گویند. بارنامه ای که دارای کد رهگیری است در واقع مقبولیت و اعتبار پیدا می کند در حالی که قبل از آن یک کاغذ باطله بیشتر نیست .

وی با بیان اینکه تا زمانی که این کد برای کاربر ارسال نشود این بارنامه اعتبار ندارد گفت: ثبت اطلاعات در سامانه گه شرط لازم است به تنهایی کافی نیست و شرط لازم و کافی برای معتبر شدن بارنامه دریافت کد رهگیری 16 رقمی است که برای صاحب بارنامه ارسال می شود.

 این فعال حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: زمانی که از بارنامه صوری حرف میزنیم مفهوم اش این است که شرط لازم را صادر کننده انجام داده است ولی آن شرط کافی رو انجام نداده است. در شرایط صدور بارنامه گاهاً به دلیل مشکلات فضای مجازی مثلا قطع شدن اینترنت و از این مسائل برای یک مدت زمان کوتاه ممکن است در زمانی که کامیون بارگیری اش را انجام داده است و شرایط  برای حرکت فراهم شده است و  می خواهد سند حمل را صادر کند، دسترسی به اینترنت مشکلات خاصی را برای کاربر ایجاد کرده به راننده اسناد تحویل داده می شود ولی کد رهگیری را دریافت نمی کند.

وی افزود: اما به دلیل اینکه در طول مسیر هیچ مرجع کنترل کننده ای وجود ندارد؛ نمی توان از ظاهر این اسناد متوجه شد که آیا این بارنامه دارای کد رهگیری هست یا نه.

متفین برای حل مشکل بارنامه های صوری گفت: مشکلات بارنامه‌های صوری حل می شود که  مصوبه شورای اقتصاد اجرایی شود.

وی افزود: این مصوبه، سازمان راهداری را مکلف به ایجاد دو سیستم کرده است. سیستم درگاه ملی پرداخت کرایه که این بایستی ظرف دو سال آینده توسط سازمان راهداری ایجاد شود و مورد دوم هم سیستم متمرکز درگاه اعلام بار ملی است .

وی با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر این دو سیستم ایجاد شود گفت: این دو سیستم اگر در طبق زمان بندی و در واقع وظایف سازمان برای اجرای مصوبات شورای اقتصاد اتفاق بیفتد قطعا مشکل حل خواهد شد چرا که این سیستم ها در واقع هنگام صدور بارنامه  باید تمامی کسورات را به طور اتوماتیک همزمان پرداخت شود و در نتیجه آنجا  ما می توانیم بعنوان سند حمل بعنوان یک سند مالی معتبر  در مقصد به آن نگاه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    من که بارنامه به اسمم میگیرند وارد سیستم نه میشه