| کد خبر: 209679 |

◄ بازگشت به ثبت ساعت برای کاهش تصادفات

​درحالی‌که پلیس راهور از کاهش تصادفات رانندگی بعد از نصب سامانه سپهتن خبر داده، اما یک فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری می‌گوید سپهتن تأثیری در کاهش تصادفات نداشته است.

تین نیوز

درحالی‌که پلیس راهور از کاهش تصادفات رانندگی بعد از نصب سامانه سپهتن خبر داده، اما یک فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای از سامانه سپهتن به عنوان یک طرح نه‌چندان موفق یاد کرد که تأثیر آنچنانی نیز در کاهش تصادفات  نداشته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یکی از هدف‌های نصب سامانه سپهتن در اتوبوس‌های بین‌شهری کاهش آمار تصادفات و کنترل رانندگان اتوبوس بود اما به نظر می‌رسد این طرح به اهداف مورد نظر نرسیده است.

مرتضی مرادی فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز گفت: سامانه سپهتن در حال حاضر منجر به ایجاد مشکلات متعددی برای رانندگان و به طور مستقیم و غیرمستقیم عامل برخی از سوانح شده است زیرا قوانینی که در راستای این سامانه وضع‌ و اجرا شده موجب بروز استرس در رانندگان می‌شود که تبعات فراوانی دارد.

 وی بابیان اینکه زیرساخت‌ها هنوز برای این سامانه مهیا نیست گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی در حد لازم مهیا نیست و چون این سامانه بر روی این زیرساخت بناشده است، علاوه بر اشکالاتی که در خود سامانه وجود دارد با زیرساخت موجود، مشکلات دوچندان شده است.

این فعال حمل و نقل مسافری جاده‌ای در خصوص جلسه هم‌اندیشی که با محوریت این سامانه انجام شد، گفت: در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت مجری سامانه سپهتن برگزار شد، یادآور شدم که این سامانه چقدر مشکل دارد و در حضور مسئولان دولتی 14 ایراد فنی سامانه بیان و قرار شد تغییراتی ایجاد کنند.

مرادی گفت: قرار بود با نصب این سامانه، دفترچه ثبت ساعت برای رانندگان حذف شود درحالی‌که به‌صورت کامل این اتفاق نیفتاد و اعلام شد که مبدأ و مقصد در دفترچه ساعت باید ثبت شود. 

وی تأکید کرد: با این حساب نتیجه می‌گیریم طرحی که برای کنترل رانندگان اتوبوس‌های برون‌شهری از طریق سامانه سپهتن در حال اجرا بود به دلیل بازگشت به همان سیستم قدیمی یعنی ثبت ساعت در دفترچه، یک طرح ناموفق محسوب می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 1 0

    درخبرها آمده است که شورای اقتصاد تصویب نموده است که سیصد و پنجاه هزار کامیون ( یعنی تقریبا تمامی انواع کلاس های کامیون )می‌بایستی حداکثر ظرف سه سال به این سامانه مجهز گردند ودراجرای این طرح در سال جاری بخشی از این طرح بالغ برصد هزار کامیون مجهز به سپهتن میشود وقرار است با تخصیص ارز دولتی وبرمبنای هر دستگاه ۴۰۰دلار خریداری گردید. ازجمله اینکه ۲۸۰ دلار از این مبلغ برای هر دستگاه توسط دولت تامین گردد.


    ومهمترین موضوع اینکه تهیه و راه اندازی دوسیستم الکترونیکی یعنی یکی سامانه الکترونیکی نوبت دهی وتخصیص بار بعنوان یک درگاه ملی ونیز سامانه پرداخت کرایه حمل رانندگان حمل کالای جاده ای با همین مصوبه شورای اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است.

    وجالب تر از آن اینکه استفاده از این دوسامانه بسیار مهم توسط رانندگان منوط به نصب سپهتن بر روی کامیون آنان خواهد بود آنوقت این طرح عظیم که قرار است مشکلات وگره ها ونابسامانی های رانندگان بخش حمل کالا را حل کند رابه این سادگی از آن میگذرید وبا بیان اینکه استفاده از این دستگاه ۱۴مشکل دارد وزیر ساخت استفاده از آن درکشور ایجاد نشده ویاثبت ساعت درمبدا ومقصد را بعنوان مهم ترین مشکل اجرای طرح بیان می‌فرمایید .
    طرحی که تداوم استفاده از آن قریب به ،۱۵۰میلیون دلار ظرف سه سال آینده برای کشور هزینه دربرخواهد داشت نیاز به نقد و بررسی کارشناسانه ای در حد و اندازه خود را می‌طلبد واینگونه نگاه ساده اندیشانه به آن راهگشای مشکلات صنفی نخواهد بود.
    محسن متقین ۳۱فرورپین ۹۹