| کد خبر: 207831 |

◄ درخواست از مسئولان: سختی کار رانندگان مصوب شود

شغل رانندگی اتوبوس به دلیل اینکه مستقیماً باجان مردم در ارتباط است باید جزو مشاغل سخت قرار گیرد و رانندگان از مزایا و حقوق بیشتری برخوردار باشد.

تین نیوز

یک فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای معتقد است میزان فعالیت رانندگان باید به دلیل سختی کار به ۲۵ سال تقلیل پیدا کند و سختی کار رانندگان لحاظ شود.

به گزارش تین نیوز، قرار بود رانندگان در اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی با 25 سال سابقه و 55 سال سن بازنشسته شوند اما هنوز این مطالبه عملی نشده است و اکثر رانندگان از این موضوع گلایه دارند.

ساسان صبوحی فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز عنوان کرد: اگر ترابری هر کشور با طراوت و منظم  بوده و شاغلان آن در رفاه باشند، آن کشور روبه‌جلو حرکت می‌کند. 

وی افزود: شغل رانندگی اتوبوس به دلیل اینکه مستقیماً باجان مردم در ارتباط است باید جزو مشاغل سخت قرار گیرد و رانندگان از مزایا و حقوق بیشتری برخوردار باشد.

وی بابیان اینکه سختی کار و امتیازات شغلی ویژه برای اتوبوس‌رانان یکی از خواسته‌های بجا و منطقی آنان است، گفت: در بسیاری از کشورها راننده اتوبوس به دلایل مختلف جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود. در این کشورها رانندگان با پرداخت 20 سال بیمه و با 50 سال سن بازنشسته می‌شوند. این در حالی است که رانندگان در ایران پس ازپرداخت 30  سال حق بیمه و با 60 سال سن بازنشسته می‌شوند. 

این فعال حوزه حمل‌ونقل مسافری جاده‌ای با تأکید بر این‌که اگر این شغل از مزایای خوبی برخوردار باشد باعث تحول بزرگی در این صنف خواهد شد، اظهار کرد: جوانان با وجود اینکه شغل رانندگی اتوبوس را دوست دارند اما به دلیل اینکه این شغل مزایایی ندارد،  به این شغل ورود نمی‌کنند. درنتیجه اکثر رانندگان پیر، خسته، ناامید و ناتوان هستند.

وی در پاسخ به این سؤال تین نیوز که در صورت سخت محسوب شدن شغل رانندگی و باوجود ابطال کارت هوشمند بعد از بازنشستگی آیا حقوق بازنشستگی کفاف زندگی رانندگان را می‌دهد، بیان کرد: هیچ راننده‌ای  درنهایت بیش از سه میلیون در ماه درآمد ندارد اما موضوع اصلی رفاه مسافربرها و تشویق جوانان برای ورود به این شغل است؛ البته بعد از بازنشستگی کارهایی مثل سرویس، تاکسی و ... می‌شود انجام داد.

به گفته صبوحی پیش از این یک‌بار محسوب شدن شغل رانندگی در زمره شماغل سخت به تأیید وزارت کار و تأمین اجتماعی و حتی کمیسیون اجتماعی مجلس هم رسید، اما در صحن مجلس به دلیل عدم هماهنگی بین نمایندگان، به زمان دیگری موکول شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 2 0

    باسلام
    چنانچه این شغل در لیست مشاغل سخت وزیان آور قرار گیرد البته به ظاهر مزایایی شامل دستیابی راننده به بازنشستگی زودتر از موعد دست خواهد یافت .
    اما این سوال مطرح است آیا کارفرمایان یعنی دارندگان وسائط نقلیه عمومی اعم از شرکت ها یا شخصیت های حقیقی حق بیمه سهم کارفرما وبیمه بیکاری رانندگانشان راپرداخت میکنند وبیمه بیکاری آنها را میپردازند،؟!
    چرا رانندگانی را که بر روی وسائط نقلیه عمومی بکار گمارده میشوند(به استثنای حمل ونقل درون شهری) با داشتن کارت هوشمند رانندگی می‌بایستی باضریبی از حداقل حقوق سالانه حق بیمه اش را خودش بپردازد ؟! حق سنوات کارکرد در تعیین حقوق و دستمزد یک راننده آیا نباید نقشی داشته باشد؟!
    وقتی حجم عمده ای از رانندگان برون شهری در پرداخت حق بیمه خویش فرما محسوب میشوند ونیمی از ۲۷درصد آن را درپایان هرماه با سختی ومشقت فراهم میکنند وپرداخت میکنند آیا فکر میکنید با تصویب سختی کار وافزایش حق بیمه سهم راننده بدون داشتن کارفرما توان پرداخت حق بیمه ای که بتواند او را با ۲۰یا۲۵ سال سابقه بازنشسته کند را خواهد داشت؟!!!!!


    خودمالکین راننده که بر روی کامیون شأن اشتغال دارند با این سختی کار شغلی چه باید بکنند ؟!
    با این وضعیت نابهنجار عرصه وتقاضای وسائط نقلیه وخدمات حمل آیا فکر کرده اید یک راننده خودمالک که امروز از پس خرج و مخارج خود وماشین اش برنمی‌آید چگونه باید باکاهش ساعات کار روزانه ,میزان مازاد حق بیمه ای که از این بابت باید به تامین اجتماعی بپردازد وصدها قانون ومقررات رانندگی که با تصویب سختی کار باید وضعیت کاری خود را با آن تطبیق دهد کنار بیاید؟!
    نویسنده محترم اگر از سختی کار رانندگی سخن میگویند حتما باید اشاره به این نمایند که این نوع سختی کار را چگونه به راننده خودمالکی که نه کارفرما دارد ویا اگر کارفرما هم دارد کارفرمایش هرگز حاضر نیست اورا مشمول قانون کار بداند تسری داد؟!

    باید به صراحت گفته شود راننده نیاز به قانون خاصی از سختی کار دارد که ابتدا کارفرمای هر راننده اتم از شرکت ها ،اشخاص حقیقی، دولت ،بخش خصوصی دقیقا مشخص شود و هیچ راننده بدون کارفرمایی وجود نداشته باشد و نیز تکلیف خودمالک نیز دراین طرح مشخص شود و میزان بار مالی اجرای آن مشخص شود ومسئولیت هر کسی اعم از مالک ،راننده،دولت ،درتامین مالی این طرح مشخص شود.وگرنه تکرار این خواسته غیر قابل اجرا چیزی جز ایجاد تشویش افکار درذهن عموم رانندگان که از جزئیات آن خبر ندارند چیزی دربر نخواهد داشت .
    ممنون

  • راننده 3 0

    تا زمانی که جان و مال مردم برای مسئولین بی ارزش باشد این قانون تصویب نخواهد شد .اگر فقط یکبار یک نماینده‌ی مجلس و یا یک دولتی مسافتی را با یک راننده بین شهری طی کند مطمعن باشید سختی کار به ۱۵ سال تقلیل پیدا می‌کند.چون اون موقع متوجه میشه کسی که پشت فرمان با ۶۵ سال سن بخاطر نداشتن سابقه کامل بیمه هنوز رانندگی میکند چگونه میتواند با یک خطای جزئی ۴۰ نفر انسان بی گناه رو در دم به کشتن بده.

  • مسعود 3 0

    باسلام اگر به فکر راننده بودند سنوات سالهای 72تا80 راباگرفتن مبلغ واریز نشده توسط شرکتها ازخود راننده حداقل کاری که می توانند انجام دهند باتشکر

  • ناشناس 3 0

    با سلام از مسئولیم درخواست میکنم لطفا در حق رانندگان ماشین سنگین چ تریلی و باری خیلی ظلم شده از شما تقاضا دارم یه کاری انجام دهید ک خدایی ناکرده در محکمه خدا محاکمه نشوید

  • ایزدی 0 0

    سلام لطفا رانندگان برون شهری رادرمشاغل سخت وزیان آور قراردهیدوکاری کنیدمجلس آن راتصویب کنه ما دیگه کارمان تمام شده نه جسمی نه امیدی هیچی برامان نمانده برای رضای خداصدای ماباشید ای کسانی که تریبون دارید وراه بجایی میتونید داشته باشیدخداوندبه خودوخانوادتان برکت وسلامتی بده ممنون